אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המעצב קני סגל: "עולם העיצוב שהכרנו מת"

המעצב קני סגל: "עולם העיצוב שהכרנו מת"

המחאה החברתית והמצב הכלכלי משפיעים על עולם העיצוב, שמחפש פתרונות חדשים. העברת מפעלים לפריפריה, שימוש בחללי תצוגה משותפים ופחות השקעה במותגי פרימיום הם חלק מהמגמות שצפויות להתחזק ב־2012

25.12.2011, 11:33 | ניצן דבי

גלי המשבר הכלכלי עדיין מכים בחוזקה וגובים מחיר כבד, בין השאר גם בעולם העיצוב. המחאה החברתית בקיץ האחרון רק הגבירה את הגלים וגרמה לאנשים לעצור ולשקול מחדש את הוצאותיהם. הקיפאון בנדל"ן משפיע גם הוא על עולם העיצוב. פחות אנשים קונים דירות, ולכן פחות אנשים מרהטים. המשבר נגע בבכל השוק. בחנויות העיצוב, במעצבים, באקדמיה ובגלריות. "כלכליסט" יצא לבדוק מה השתנה ולמה, מה חושבים המעצבים ובעלי החנויות על המצב ובאילו דרכים אפשר להתכונן לקראת 2012 העומדת בפתח.

"עולם העיצוב שהכרנו מת", טוען המעצב קני סגל, שהקים את המחלקה לעיצוב בשנקר ובהדסה ואת מרכז העיצוב בירושלים. "פעם היה לגיטימי למכור כיסא פלסטיק של פיליפ סטארק, שעלות הייצור שלו 30 יורו, ב־300 יורו, כיוון שהמודלים הכלכליים תמכו בכך. אבל העולם השתנה. יש היום מצוקה גדולה. המערכות הפיננסיות קורסות. אני מסתכל על החבר'ה ברוטשילד, והם שואלים שאלות אמיתיות".

"אין מי שהמשבר לא נגע בו ולא הגיע אליו, כל אחד ברמתו", אומר אריק בן שמחון, מעצב ובעל סטודיו בת"א, “המחאה החברתית קצת האירה והעירה את השוק מתרדמתו, ומי שלא הפנים זאת עלול להפסיד במשחק".

אילן מוגרבי, המעצב המוביל בחברת Exclusive, עומד על מקור המשבר: "הרבה אנשים הושפעו מהמחאה החברתית, לאו דווקא מפני שיש להם פחות כסף בכיס אלא יותר בשל מחשבות רחבות וחברתיות. לפני כן הרגשנו את המשבר העולמי מרחוק, אבל עכשיו נוצרה תחושה של משבר יותר עמוק. כמות הלקוחות פחתה במקצת".

אריק בן שמחון. "היעד שלי הוא שבמהלך חצי השנה הקרובה יהיו אצלי פריטים שגם אני אוכל לקנות", צילום: אורי אקרמן אריק בן שמחון. "היעד שלי הוא שבמהלך חצי השנה הקרובה יהיו אצלי פריטים שגם אני אוכל לקנות" | צילום: אורי אקרמן אריק בן שמחון. "היעד שלי הוא שבמהלך חצי השנה הקרובה יהיו אצלי פריטים שגם אני אוכל לקנות", צילום: אורי אקרמן

 

יורדים כמה אוקטבות

כבר בשנה החולפת היה אפשר להבחין בשינויים שהחלו לחלחל לחנויות העיצוב בישראל — שוקי לקוחות חדשים, מיקומים חדשים ושינויים אסטרטגיים במותגים. ניסים שוהם, מנכ"ל קרני תכלת, מספר ששיטת השיווק הפכה ל"לא רק פרימיום", ובשנה החולפת אפשר למצוא בקרני תכלת פתרונות לכל כיס. "אני לא נוטש את קהל הפרימיום שלי, אנחנו יורדים כמה אוקטבות והופכים להיות יותר נגישים ויותר אנושיים. הבאנו הרבה דברים שהם אקונומי". קרני תכלת גם פתחו סניף באמסטרדם, שבו אפשר לרכוש תאורה מעוצבת לצד תאורה טכנית, זולה יחסית, שתתאים למרכזי קניות, למלונות ולמשרדים. עוד נפתח שם אגף "קופה מהירה" שמספק פתרונות תאורה מידיים.

אחרי 60 שנה שבהן מפעל קסטיאל ישב בתל אביב, הוחלט דווקא השנה על מעבר דרומה לקריית גת. "מחירי הקרקעות כל כך גבוהים בתל אביב שלא היה סיכוי למצוא שטח גדול יותר בעיר", אומר אלון קסטיאל, מבעלי בית העיצוב. "כל ההוצאות השוטפות בדרום קלות יותר, מארנונה ועד עובדים מיומנים".

אחת השאלות החשובות בעולם העיצוב היא אם המעצבים הם חלק מהבעיה או חלק מהפתרון. סגל טוען שהם חלק מהבעיה. "אנחנו כבר לא מוסיפים ערך אמיתי למוצר כמו פעם, אנחנו מוסיפים לו מחיר. זה הזמן לעצור ולחשוב מה הדבר הבא שאנחנו צריכים לעשות”.

בתי העסק וחנויות העיצוב מתכוננים לקראת 2012. מוגרבי: "אנחנו מנסים לחשוב על שיתופי פעולה ושימוש בחללי תצוגה משותפים עם עסקים אחרים. בתחום הרהיטים, לדוגמה, אולי נשתף פעולה עם עסקים שקשורים לאודיו ווידיאו. זו תהיה התייעלות מעניינת בכוח אדם ובחללי תצוגה, וגם אקט שיווקי. אף על פי שזה חיסכון, יש פה הרבה פוטנציאל למקסם הצלחה".

קני סגל. "פעם היה לגיטימי למכור כיסא פלסטיק של פיליפ סטארק שעלות הייצור שלו 30 יורו, ב-300 יורו. אבל העולם השתנה" קני סגל. "פעם היה לגיטימי למכור כיסא פלסטיק של פיליפ סטארק שעלות הייצור שלו 30 יורו, ב-300 יורו. אבל העולם השתנה" קני סגל. "פעם היה לגיטימי למכור כיסא פלסטיק של פיליפ סטארק שעלות הייצור שלו 30 יורו, ב-300 יורו. אבל העולם השתנה"

בן שמחון: "היעד שלי הוא שבמהלך חצי השנה הקרובה יהיו אצלי פריטים שגם אני אוכל לקנות. בכוונתנו להכניס קולקציה הרבה יותר נגישה ולייעל את מערך הייצור. לשמור על איכות שהיתה קודם אבל במחירים יותר אטרקטיביים".

שוהם: "לא יפסיקו לעצב מוצרים חדשים, כי אי אפשר להפסיק למכור. אני רואה שבמותגי הפרימיום שאני מייצג מנסים למצוא חיבור ואיזון אנושי יותר. Floss, שנחשבת לחברת פרימיום, לא ייצאו עם מנורות יקרות ומנקרות עיניים, אלא עם מנורות מחומרים ירוקים ומנייר ממוחזר".

היעד ברור, אך הדרך אינה פשוטה. לרוב במצב כזה רק פתרונות יצירתיים ומהפכניים יובילו לשינוי אמיתי. פתרונות הדורשים אומץ ונחושות. בינתיים, התחושה באוויר היא של אופטימיות זהירה. מוגרבי: "בתחושת הבטן זו תהיה שנה של הידוק חגורה כללי. זה בא לידי ביטוי בהתחדשות בעיצוב. אירופה בבעיה כבר תקופה ארוכה יותר, רואים זאת טוב בתערוכות. ההתפתחויות מאוד מתונות בעיצוב".

קסטיאל: "עברנו עשרות, אם לא מאות, עליות ומורדות, הצלחות ודרמות. אנחנו עסק די ותיק, חווינו ארבע מלחמות, לכן אני מאמין שגם את 2012 נדע לעבור".

סגל: "המעצבים צריכים לחזור לשורשים של הערך האמיתי, הערך התרבותי. השיח שלנו צריך להיות שיח ישיר עם המשתמש: לדבר אליו ואיתו ולהבין מה באמת קורה לו בחיים. אני יודע שזה נשמע כמו דיבור של קואצ'ינג, אבל אסור לבזבז משבר טוב, כל משבר הוא הזדמנות".

תגיות