אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בתחנה בבאר שבע עמד מגדל, ואז בוטל (בהוראת המנכ"ל) צילום: ישראל יוסף

בלעדי לכלכליסט

בתחנה בבאר שבע עמד מגדל, ואז בוטל (בהוראת המנכ"ל)

הנהלת הרכבת גילתה רק לאחרונה תוכנית שהחברה אישרה בעבר, להקמת מגדל פיקוח בגובה 25 מטר בבאר שבע. מנכ"ל הרכבת בעז צפריר ביטל את התוכנית ופרויקטים נוספים בהיקף 200 מיליון שקל. החלה בדיקה של אופן אישור התוכנית

18.11.2015, 07:12 | ליאור גוטמן

עובדי הרכבת ששבתו בתחילת השבוע במחאה על כך שכמה עשרות מהם אינם מקבלים פיצוי על העברתם לבאר שבע, הסבו את תשומת הלב לפרויקט הרחב שרכבת ישראל מקדמת בעיר. לאחרונה פתחה הרכבת מוסך חדשני בבאר שבע, אולם ל"כלכליסט" נודע שלפני כעשור אישרה הנהלת הרכבת תוכנית גרנדיוזית בהיקף של 1.2 מיליארד שקל שכללה בין השאר הקמה של מגדל פיקוח בגובה של כ־25 מטרים. מנכ"ל הרכבת הנוכחי בעז צפריר הופתע לגלות את היקף התוכנית וביטל חלקים נרחבים ממנה בהיקף 200 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

המוסך המרכזי החל לעבוד לפני כמה חודשים, לאחר כשלוש שנות בנייה. את המוסך בנתה חברת יואל עזריה בעלות של כ־160 עד 200 מיליון שקל. בכירים ברכבת טוענים כי המוסך הוא "פאר היצירה", משום שהוא כולל מכשור חשמלי וטכנולוגי שלא היה מבייש את מיטב המוסכים באירופה המערבית. 

אולם ל"כלכליסט" נודע כי בשנה האחרונה, עדיין בזמן ביצוע העבודות, הגיע להנהלת הרכבת הפירוט המלא של הפרויקטים במתחם בבאר שבע, וכך התגלה שמישהו בצמרת החברה תכנן להקים שם מגדל פיקוח לרכבות שנכנסות ויוצאות למוסך ולתחנה.

מנכ"ל הרכבת בעז צפריר, צילום: יובל חן מנכ"ל הרכבת בעז צפריר | צילום: יובל חן מנכ"ל הרכבת בעז צפריר, צילום: יובל חן

 

גובה של שמונה קומות

 

בהנהלה הופתעו מהגילוי וניסו לברר מדוע רכבת ישראל צריכה מגדל פיקוח, מבנה שמשרת בדרך כלל מטוסים. הוסכם שחדר הבקרה צריך להיות גבוה מהשטח, אולם לא ניתן הסבר להקמת מבנה בגובה 22 עד 25 מטר. עוד התברר כי על פי התוכניות, החלל שמתחת לחדר הבקרה אמור היה לאכלס משרדים, חדרי ישיבות, חדרי אירוח ומחסנים. אולם לאחר שצפריר גילה את התוכנית, הוא ביטל לאלתר את הקמת המגדל.

החשיפה המקרית של התוכנית להקמת מגדל הפיקוח הובילה לבדיקה של פרויקטים נוספים במתחם. יש לציין כי מדובר בתוכנית אסטרטגית חיונית של הרכבת, שכוללת שני מתחמי תחזוקה, צפוני ודרומי, ומתחמי תדלוק, אחסנה, לוגיסטיקה ושערי ביטחון.

ברכבת אכן גילו כי מלבד מגדל הפיקוח יש תוכניות מיותרות נוספות והוחלט לבטל הקמה של מרכז לוגיסטי ומחסנים, חלק מהמסילות שתוכננו, מוסך לקרונועי דיזל מסוג IC3 וכן צומצמו מבני רווחה ומשרדים. מהרכבת נמסר כי "למעשה, כל תוכנית שלא היתה קשורה לתחזוקה או לשיפור השירות לנוסעים בוטל. הביטול חסך הוצאות של כ־200 מיליון שקל". הרכבת נימקה את הביטול ב"החלטה ניהולית לבחון מחדש את צורכי החברה, שמצאה את תכולות הפרויקט מוגזמות ביחס לצרכים".

תחנת הרכבת בבאר שבע. המגדל היה אמור לכלול גם משרדים וחדרי ישיבות, צילום: ישראל יוסף תחנת הרכבת בבאר שבע. המגדל היה אמור לכלול גם משרדים וחדרי ישיבות | צילום: ישראל יוסף תחנת הרכבת בבאר שבע. המגדל היה אמור לכלול גם משרדים וחדרי ישיבות, צילום: ישראל יוסף

 

15 קבלנים המתינו לאישור

 

מי אישר את התוכנית שעכשיו הרכבת מודה שהיא מוגזמת? ל"כלכליסט" נודע כי החלה בדיקה של אישור התוכנית, שעדיין לא הגיעה לסיומה.

מבדיקת התוכנית התגלה כי קבלנים רבים המתינו לאישורה סופי. הפרויקטים חולקו ל־12 עד 15 קבלנים, כאשר חלקם הורשו להפעיל קבלני משנה בתחומים שונים. בהנהלה הנוכחית הדגישו כי מדובר בתוצאות של תכנון שנמשך עשר שנים, ולכן עדיין אינם יכולים לומר מי החליט לפזר את העבודות שמלכתחילה היו מוגזמות.

רק לאחרונה חשפה יחידת להב 443 את הפרשיות בנתיבי ישראל שכללו בין השאר "ניפוח עבודות" וחלוקתן לקבלנים רבים. על פי החשד, הוקצו עבודות אלו בתמורה לכספי שוחד. חשדות כאלה לא עלו עד כה ברכבת ישראל או נגד הקבלנים המעורבים.

תגיות