BDS מבאס: תזמורת פילדפליה מגיעה לישראל
תזמורת פילדלפיה, אחת מחמש התזמורות הסימפוניות הגדולות בארה”ב, תגיע לישראל אחרי שארגון ה־BDS קטע את הופעותיה האחרונות באירופה
תזמורת פילדלפיה, אחת מחמש התזמורות הסימפוניות הגדולות בארצות הברית, תגיע בשבוע הבא בפעם השנייה לישראל לסדרת קונצרטים בחסות בחסות התזמורת הפילהרמונית הישראלית. את סיבוב ההופעות שלה פתחה התזמורת באירופה, שם נתקלה במחאות מצד נציגי הארגון הפרו־פלסטיני BDS על הגעתה לישראל. בשבוע שעבר קונצרט התזמורת בבריסל הופסק בשל הפגנות באולם, וחודש לאחר זמן קצר.
ולמרות זאת, התזמורת לא נרתעת. הביקור בארץ יכלול הופעות בפני יהודים וערבים, כיתות אמן למוזיקאים צעירים, פאנלים על ניהול מוסדות אמנות ופילנתרופיה תרבותית. “אחד מסימני ההיכר של התזמורת שלנו הוא הפעילויות הללו בהן אנחנו נעזרים במוזיקה כדי ליצור חיבור בין אנשים ותרבויות. אנחנו מקווים שבזכות שפת המוזיקה, שהיא שפה אוניברסלית, נצליח לאחד אנשים מאמונות שונות ולקדם דיאלוג”, אומר מנהלה, ריאן פלור. שיאה של הפעילות תהיה קונצרטים בהיכל התרבות תל אביב, אודיטוריום חיפה ובנייני האומה בירושלים (3–5 ביוני), אליהם יחברו הפסנתרנית הלן גרימו והפסנתרן ז’אן איב תיבודה.
תרומות ופטרונים
לפני שבע שנים הכריזה התזמורת על פשיטת רגל, בצעד תקדימי שטלטל את עולם המוזיקה הקלאסית הרואה בה את אחת התזמורות החשובות בעולם שמקיימת כ־160 קונצרטים בשנה. “חווינו פשיטת רגל מסוג chapter 11, וניתן לנו זמן לנסות להתייעל, להתארגן מחדש ולהיחלץ מפירוק”, מסביר פלור.
התזמורת גייסה 75 מיליון דולר כדי לכסות את החובות שצברה במהלך השנים. “היום אנחנו ארגון בריא, אנחנו חזקים אבל יש לנו סיכונים כמו לכל גוף אמנותי בארצות הברית”, הוא אומר, “אנחנו צריכים לגייס הרבה כסף מדי שנה כדי להתקיים, אנחנו מתבססים על תורמים והעובדה שיש לנו את המנהל המוזיקלי יאניק נזט סגן, שהוא אחד המנצחים הטובים בעולם, הפכה אותנו לאחת התזמורות המובילות וזה ניכר גם בהכנסות”.
מסתבר שגם בארצות הברית התמיכה הממשלתית במוזיקה הקלאסית אינה עולה בקנה אחד עם הפעילות השנתית של התזמורות. במקרה של פילדלפיה, היקף הפעילות שלה עומד על כ־50 מיליון דולר בשנה והמדינה מממנת כמיליון דולר בלבד בשנה. “את השאר אנחנו מממנים ממכירת כרטיסים אבל עדיין אנחנו צריכים לגייס 24 מיליון דולר מדי שנה”, מסביר פלור. “אנחנו חיים בזכות פטרונים פרטיים”.
תזמורת פילדלפיה הוקמה על ידי המנצח הגרמני פריץ של ב־1900. במהלך השנים התחלפו מנצחים שונים והמוכר שבהם היה ליאופולד סטוקובסקי שהעלה את מעמדה של התזמורת. ב־1940 שיתף פעולה עם וולט דיסני כשערך וניצח על המוזיקה של הסרט “פנטסיה”, שם גם צולם עם מיקי מאוס בסוף העיבוד של “שולית הקוסם”. התזמורת עדיין מקבלת שאריות תמלוגים מהקלטותיה המסחריות אולם “סכומים אלה נמוכים בהרבה מאשר היו בימי השיא”, מסביר פלור.
ישראל יקרה להם
“כדי לממן את הסיור בארץ היינו צריכים לגייס הרבה מאוד כסף”, מוסיף פלור. “אנחנו מגיעים עם למעלה ממאה מוזיקאים וצריכים לשנע את הכלים והחפצים באוניות, ובנוסף יש גם את השהות עצמה. מדובר על כמיליון דולר שגייסנו הודות לתורמים, ידידי התזמורת, שמאה מהם יגיעו איתנו לביקור, חלקם יהודים וחלקם לא ביקרו מעולם בישראל. מוזיקה היא מעל הכול ורצינו להגיע למקום שבו נוכל להשפיע. התומכים מפילדלפיה רצו לראות את התזמורת מנגנת בישראל ובמהירות רבה גייסנו את הכסף”.
פלור לא חושב שהמוזיקה הקלאסית פופולרית פחות מבעבר, אבל מוסיף כי “יש הרבה יותר אפשרויות בחירה לאנשים והתוצאה היא שהמוזיקה הקלאסית איבדה קהל. לפני 20 שנה לא היו ספוטיפיי ואיי טיונס והגישה למוזיקה היתה מוגבלת הרבה יותר. היום אפשר לצפות ולהאזין לקונצרט אפילו ביוטיוב, שזו כמובן לא חוויה שמתקרבת לדבר האמיתי החי אבל כשיש מגוון אפשרויות מסביב התחרות גדולה יותר”.
לא התפרסמו תגובות לכתיבת תגובה