בלעדי לכלכליסט
אורקם מגייסת 50 מיליון דולר בהובלת לאומי, הראל וכלל
מפתחת המוצר לראייה מלאכותית עבור עיוורים, שהוקמה ע"י זיו אבירם ואמנון שעשוע, עורכת את הגיוס בהובלת לאומי פרטנרס וחברות הביטוח הראל וכלל, שישקיעו 12-10 מיליון דולר כל אחת. מדובר כנראה בגיוס אחרון לקראת הנפקה שצפויה עד 2022
בדרך להנפקה קרובה: ל"כלכליסט" נודע כי חברת אורקם, שמפתחת פתרון לביש לראייה מלאכותית עבור עיוורים, מגייסת 50 מיליון דולר בהובלת לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי.
חברת הביטוח הראל וחברת הביטוח כלל ביטוח, ישקיעו 12-10 מיליון דולר כל אחת, וזאת לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר. עבור לאומי פרטנרס והראל מדובר בהשקעה ראשונה בחברה שייסדו זיו אבירם ופרופ' אמנון שעשוע ב־2010, שהקימו גם את מובילאיי. כלל ביטוח השקיעה גם בסבב הקודם.
קראו עוד בכלכליסט
צמד המייסדים צפויים להשתתף גם הם בסבב הגיוס שיושלם בעוד כשבועיים, ויהיה, ככל הנראה, סבב הגיוס הפרטי האחרון של החברה לפני הנפקה בנאסד"ק, שמתוכננת להתבצע בתוך כשנה או במחצית הראשונה של 2022. אורקם שואפת להנפיק לפי שווי של 3 מיליארד דולר, כפול מהשווי בגיוס הנוכחי.
השגת השווי המבוקש תלויה, כמובן, בתנאי השוק. הגיוס האחרון של אורקם בוצע בתחילת 2018, אז גייסה 30 מיליון דולר לפי שווי שחצה לראשונה את רף מיליארד הדולרים - מה שהכתיר אתה ליוניקורן. בגיוס זה השתתפו גם בית ההשקעות מיטב דש, וכן המשקיעים הקיימים של אורקם, בהם אינטל קפיטל, זרוע ההשקעות של אינטל, שהשקיעה לראשונה בחברה ב־2014; וקרן אביב ונצ'רס של יואב שלוש, מנכ"ל סטיקס בעבר. עד היום גייסה אורקם 90 מיליון דולר.
המוצר שפיתחה אורקם, שאמור לסייע לבעלי לקויות ראייה, עיוורון וקשיי קריאה, זכה לחשיפה גדולה עם הפיכתו של הכדורגלן ליאו מסי לשגריר החברה. במסגרת זו נפגש מסי עם בעלי מוגבלות בתחום הראייה ומעניק להם את המוצר של אורקם. החזון של החברה הוא שבעתיד ייהפך המכשיר למעין עוזר אישי, המבוסס על ראיית מכונה ובינה מלאכותית, שמטרתו היא לאפשר התנהלות עצמאית לבעלי מוגבלויות.
אחת התוצאות של הפיתוח החדש היא ייתור השימוש בכתב ברייל עבור משתמשי המערכת. המוצר מולבש על מסגרת המשקפיים של המשתמש ומקריא בדיסקרטיות את הטקסט שלקוי הראייה מצביע עליו, בין שהוא מודפס על נייר ובין שדיגיטלי. על פני השנים נוספו למוצר, שפועל כבר ב־25 שפות, פיתוחים המאפשרים זיהוי פנים, זיהוי מוצרי צריכה ושטרות כסף ואפילו זיהוי צבעים. לצורך הפעלתו על המשתמש להצביע על המשטח שאותו הוא מעוניין לזהות, או לתת פקודה קולית.
ההכנסות של אורקם, שמעסיקה 200 עובדים, מרביתם במשרדיה בהר החוצבים בירושלים, עמדו ב־2017 על 10 מיליון דולר. ב־2018 הן שולשו, וכיום החברה קרובה להכנסות שנתיות מוערכות של 100 מיליון דולר, והיא רווחית.
המהלך הנוכחי של אורקם, גיוס פרטי לפני הנפקה, מזכיר את המהלך שביצעו שעשוע ואבירם במובילאיי, שמפתחת טכנולוגיות אוטונומיות ומערכות התראה לרכבים. שנה לפני ההנפקה, שבוצעה ב־2014 לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר, הם ביצעו סבב גיוס פרטי אחרון. 3 שנים לאחר ההנפקה, נמכרה מובילאיי לאינטל ביותר מ־15 מיליארד דולר.
לאומי פרטנרס השקיעה גם במובילאיי כבר ב־2009, אז זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי השקיעה 60 מיליון שקל ברכישת מניות מובילאיי ומכרה אותן בשלוש מנות לאחר ההנפקה ברווח כולל של 450 מיליון שקל.