ירידה קלה במדד אמון הצרכנים בפברואר לאחר הסגר השלישי
מדד אמון הצרכנים במחצית הראשונה של פברואר ירד בשני אחוז לעומת המחצית השנייה של ינואר ועומד כעת על 17%-, כך על פי נתוני הלמ"ס. הירידה במדד מגיעה על רקע הארכת הסגר השלישי והיציאה ההדרגתית ממנו, ובמקביל הרחבת מבצע החיסונים
קראו עוד בכלכליסט
מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.
המדד מורכב מממוצע של ארבעה מאזנים: השינוי שחל במצב הכלכלי של משקי הבית ב-12 החודשים האחרונים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי של משקי הבית ב-12 החודשים הבאים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי בישראל ב-12 החודשים הבאים וכוונות לרכישות גדולות, כגון רהיטים ומוצרי חשמל, ב-12 החודשים הבאים בהשוואה ל-12 החודשים האחרונים.
בשלושה מתוך ארבעת המדדים חלה ירידה ביחס למחצית השנייה של חודש ינואר. המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משקי הבית בשנה הקרובה עומד על ערך חיובי של 1% לעומת 5% במחצית השנייה של חודש ינואר; המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עומד על 14%- לעומת 12%- במחצית השנייה של חודש ינואר; המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עומד על 33%- לעומת 26%- במחצית השנייה של חודש ינואר. במאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה עלה ל- 23%- לעומת 27%- במחצית השנייה של חודש ינואר.
מאז תחילת המשבר בישראל, במהלך חודש מרץ, נרשמה ירידה בערך מדד אמון הצרכנים ובמאזנים המרכיבים אותו. כך, עם החלת ההגבלות על האוכלוסייה ועל פעילות המשק במרץ, ירד המדד מערך של 6%- בפברואר ל-22%-, ובחודש אפריל, עם החלת הסגר הכללי הראשון, ירד המדד ל-31%-. בחודשים מאי-אוגוסט ניכר שיפור בערך המדד, אולם הסגר השני במהלך תקופת חגי תשרי הוביל לירידה נוספת לכדי 28%-.