בעלי המכוניות החשמליות מגלים: החיסכון בדלק מתקזז עם עלויות הביטוח
חלק ממה שבעלי המכוניות החשמליות חוסכים בדלק הם משלמים בביטוח. המחיר הגבוה של הסוללה ומיקומה בגחון הרכב מגדילים את הסיכוי לטוטאל לוס, המנגנון החשמלי מגדיל את הסיכוי לשריפות, וגנבי הרכב גילו את החשמליות. כל אלה הובילו את חברות הביטוח לייקר פרמיות בכ־50%
לפני כמה שבועות ביקש יאיר, בעליה של טסלה 3 זה שנתיים, לחדש את הביטוח עבור המכונית החשמלית שרכש כשהיתה חדשה. לא כל חברות הביטוח מבטחות את המכוניות של טסלה, ולכן הוא פנה לחברה שבה הוא מבוטח. אך התשובה שקיבל הפתיעה אותו: "הייתי בהלם. מביטוח מקיף של כ־4,000 שקל בשנה הם זינקו למעל 7,000 שקל”.
יאיר לא לבד: בעלי טסלות רבים מתלוננים על זינוק במחירי הביטוחים, לפעמים בשיעור של מעל 50%. וגם בעלי הטסלות לא לבד: מפניות שהגיעו ל"כלכליסט" עולה שביטוחים למכוניות חשמליות מדגמים נוספים, כמו BYD ויונדאי, הרבה יותר יקרים בהשוואה לאשתקד. מדובר בהתייקרות כואבת עבור מי שקנה מכונית חשמלית כדי לחסוך בעלויות הדלק והתחזוקה.
ממחקר שערכה סוכנות הביטוח הדיגיטלית WOBI עולה כי מחיר ביטוחי הרכב באופן כללי זינקו באחרונה, וביתר שאת במכוניות חשמליות. החברה אספה נתונים מחברות הביטוח הגדולות, וערכה השוואה בין מחיר ביטוח מקיף מאוקטובר אשתקד לאוקטובר השנה. ביטוח פורד פוקוס, למשל, התייקר ב־14.7%, ביטוח סיאט איביזה עלה ב־8.3%, ביטוח טויוטה קורולה התייקר ב־23.3%, וההתייקרות המשמעותית ביותר היא של קיה ספורטאז', 27%. ומה במחלקת המכוניות החשמליות? ביטוח ג'ילי ג'יאומטרי C, שמקבילה בגודלה לפוקוס, זינק ב־60%. ביטוח טסלה 3, שמקבילה בגודלה לקורולה, עלה ב־35% בממוצע, וביטוח אטו 3 של BYD, שמקבילה בגודלה לסיאט איביזה, התייקר ב־37%.
מה ייקר בחדות דווקא את ביטוחי הרכב החשמלי? בכיר באחת מחברות הביטוח מסביר: "נתחיל בזה שלחברות אין מספיק אקטואריה על רכב חשמלי, לצאת מנקודת הנחה שזה רכב בנזין עם בטרייה זה לא נכון. בתחילת הדרך החברות תמחרו על בסיס האקטואריה שהיתה להן, אלא שיש עלייה בשכיחות התאונות של רכב חשמלי. ראשית, לרכבים האלה יש מסך ענק והנהגים צופים בו בעת הנסיעה. שנית, אלה רכבים עם תאוצה חזקה, לא כל נהג יודע מה עושים בגשם כשמגיעים לסיבוב עם רכב עממי שמאיץ ל־100 קמ"ש בתוך חמש שניות. מלבד זאת, התאונות ברכב חשמלי חמורות יותר מבחינת הנזק הכספי. הסוללה יקרה ורגישה, וכל תאונה פשוטה עלולה לגרום לבעיה בסוללה. כמו כן כמות החלקים שעלולים להיפגע היא אדירה, מצלמות וחיישנים בכל מקום".
לדברי גורם בענף הרכב, "בהתחלה כל חברות הביטוח בישראל עפו על הרכבים החשמליים. הן הבינו שיש כאן טרנד והחלו לפרסם כל מיני מסלולי ביטוח לרכב חשמלי. מה שהחברות לא לקחו בחשבון זה מבנה הערך של הרכב החשמלי. לך תבטח מכונית שפגיעה בסוללה שלה שנמצאת בתחתית הרכב הופכת את המכונית לטוטאל לוס כי אי אפשר לתקן את הסוללה".
מבדיקת "כלכליסט" עולה כי מחיר סוללה מגיע למעל מחצית ממחיר הרכב. מחירה הרשמי של סוללת אטו 3 של BYD, מכונית שעולה פחות מ 180 אלף שקל, הוא 93,244 שקל. מחירי סוללות לרכבים החשמליים של יונדאי מתחילים בכ־90 אלף שקל. סוללה לקיה 6EV, מכונית שמחירה כ־240 אלף שקל, עולה אצל היבואנית 187,200 שקל.
הגורם ציין גם את כל מה שמסביב לסוללה: "בל נשכח את כל החיווט וכיוצא בזאת, וגם את העובדה שאלה מכוניות שהדלתות שלהן מצוידות במצלמה, תאורה מיוחדת שמקרינה את סמל המכונית על הרצפה וחיישנים. לך תחליף כזאת דלת במוסך שאינו מוסך היבואן". ויש גם את נושא ההתלקחויות: "במקרה של שריפה הנזק שייגרם יהיה הרבה יותר משמעותי". סיבה נוספת להתייקרות הביטוח היא שגנבים החלו לגלות את עולם המכוניות החשמליות: "אם יצרן רכב חשמלי מתגאה בזה שהמכונית שלו יכולה להפעיל מכונת קפה באמצעות השקע החשמלי שמותקן במכונית, גם הגנבים יודעים את זה. אבל הם לא מפעילים טוסטר אלא חממת מריחואנה בנגב או בית של משפחה בשטחים".
התופעה אינה ייחודית לישראל: חברות ביטוח ברחבי העולם מקדימות רפואה למכה ומעלות תעריפים. במאמר שפורסם לפני חודש וחצי ב"גרדיאן" הבריטי מלינים בעלי מכוניות חשמליות על סירוב של חברות הביטוח הבריטיות לבטח אותם, ומי שכן מוכן לבטח עושה זאת לעתים במחיר שערורייתי המשקף עלייה של מאות אחוזים במחירי הפרמיות. במאמר מצוטטים אנליסטים בענף הביטוח שמסבירים כי עלות התחזוקה של מכונית חשמלית נמוכה, אבל עלות התיקון בעת תאונה גבוהה. "חברות הביטוח בולמות לנוכח תאונות טוטאל לוס ושריפות ברכב חשמלי", נטען בכותרת של מאמר ב"פייננשל טיימס" מהחודש שעבר. "נדרשתי לשלם 3,500 ליש"ט לביטוח רכב חשמלי", הדגישה כותרת ב"טלגרף" הבריטי מהחודש שעבר. "לא ידענו שביטוח הטסלה שלנו יעלה כפול ממכונית בנזין", הצהיר זוג בכתבה ב"מייל אונליין".
טסלה מהוות דוגמה מצוינת להמחשת הסיבות להתייקרות. לדברי הגורם בענף הרכב, "המבטחים הבינו בתוך שנה עם מה יש להם עסק בכל הקשור בביטוח של רכב חשמלי. יש כאן מכונית שיש לה תאוצה של פרארי, אבל במקום שיהיו בכבישי ישראל עשרים כאלה, יש עשרת אלפים. אז הנזק כבר גבוה בגלל כל מי שחושבים שהם נהגי מרוצים. אחרי זה יש לנו מצב שבו יצרן רכב לא מספק חלקים למוסכים שאינם מוסכים שלו, כלומר אין יכולת לתקן בזול. הרכב הוא מאוד טכנולוגי ולכן התיקון של כל מה שאינו פחחות הוא קשה מאוד למי שאינו טכנאי של טסלה.
עם זאת, בעתיד המגמה צפויה להתמתן, מכיוון שלמבטחים לא יהיו ברירות. ככל שהטכנולוגיה תהפוך יותר נפוצה בחברות הביטוח ילמדו לחיות עם המצב החדש. מוסכים שאינם מורשים ירכשו יותר כישורים לטיפול ותיקון של רכב חשמלי, ובשוק יופיעו חלקי חילוף תחליפיים וגם רכבים מפירוק שיאפשרו "קציר" של חלפים משומשים. אך שינויים אלה אינם צפויים להתרחש בזמן הקרוב, ובינתיים בעלי המכוניות החשמליות יצטרכו להתמקח יותר על הביטוחים.