בכנסת ובתחנה: הדרת הנשים מתקדמת בחוקים ובאוטובוסים
מקרי הדרת הנשים בתחבורה הציבורית מצטברים מיום ליום. חברות האוטובוסים מטפלות נקודתית, משרד התחבורה "רואה בחומרה", אבל החקיקה האפלייתית שבצנרת, כמו הפרדה מגדרית במעיינות, נותנת רוח גבית לנוסעים ולנהגים להדיר נשים
בשבועות האחרונים לא עובר יום מבלי שמתקבל דיווח נוסף על מקרה של הדרה או השפלה של נשים בתחבורה הציבורית. החברות המפעילות את האוטובוסים מגנות, משרד התחבורה מוקיע את הנהגים הסוררים ומבטיח לבדוק את התלונות, אך נראה שההתעמרות בנשים בתחבורה הציבורית מושפעת באופן ישיר מהלגיטימציה שמקבלים חוקי ההדתה מהדרג הפוליטי - חוקים כמו ההפרדה המגדרית במעיינות, או החוק המאפשר לבית עסק פרטי להימנע מאספקת שירות או מוצר בשל אמונה דתית.
אתמול קבוצה של בני נוער עלתה על קו 885 של נתיב אקפרס המחבר בין אשדוד בדרום לצפת בצפון. לטענתם, עם עלייתם לאוטובוס הנהג אמר לנערות ללכת לחלק האחורי באוטובוס, דרש שיכסו את עצמן והפריד מהם את הנוסעים הבנים. בהקלטה של הנהג שפורסמה הוא נשמע אומר "אין לכן דתיים בבית. אתן גרות בקיבוץ, מנותקות מהעולם. אתן חיות במדינה יהודית ואתן צריכות לכבד את האנשים שחיים פה".
במקרה דומה מיום חמישי, נוסעת באשדוד בקו 86 של חברת אלקטרה־אפיקים קיבלה ספק עצה ספק הוראה מהנהג שלא לעלות לנסיעה מפני שמדובר בקו שמסיע גברים חרדים לחוף הנפרד. מקרים נוספים מהזמן האחרון כללו צעקות והשפלות של נוסעת בקו 66 של דן בתל אביב, חיילת שהושפלה על ידי משפחה במהלך נסיעה ברכבת, נוסעת בת 88 שעלתה על קו 45 של דן בגבעתיים שהנהג סירב לענות לה מפני שהיא אישה, ועוד.
באופן רשמי, במשרד התחבורה מגנים ומוקיעים את ההתנהלות הזו, ושרת התחבורה מירי רגב הגיבה על אחד מהמקרים: "אין מקום להדרת נשים בישראל, לא בתחבורה הציבורית ולא באף מקום אחר. הנחתי את אגף התחבורה הציבורית של המשרד לפעול על מנת שמקרים אלו לא יחזרו". מנגד, בקבוצת המחאה "בונות אלטרנטיבה" שחשפה את המקרה שארע אתמול בקו 885 האשימו את הממשלה: "זו לא טעות, זו כבר מדיניות. ממשלת ישראל פועלת באופן אקטיבי להדיר ולמחוק נשים מכל מקום" נמסר מהתנועה.
בחברות התחבורה הציבורית המפעילות את שירותי האוטובוסים מגנים גם הם את התופעה, ובחלק מהמקרים הושעתה עבודתם של נהגים ונטען כי אלו יזומנו לשימוע. עם זאת, כמעט באותה נשימה טוענים כי מדובר באירועים חריגים ולא מייצגים וכי הם אינם מזהים שינוי מגמה או עלייה במקרים או בתלונות מצד הנוסעות. מחברת אגד נמסר כי אין שינוי "למעלה או למטה" בכל הקשור לתלונות שהתקבלו, בחברת דן טוענים כי מדובר ב"מקרים בודדים בהם מתגלה התנהגות שאינה הולמת את ערכי החברה ונהליה שמהווים שבריר האחוז מתוך עשרות אלפי נסיעות ולמעלה מ־700 אלף נוסעים בכל יום". בכיר באחת החברות אף טען כי ייתכן ואחת הנוסעות עלתה לאוטובוס באזור חרדי בכוונה כדי לעורר פרובוקציה, וזאת כדי לייצר תסיסה פוליטית לקראת הבחירות המקומיות המתקרבות. בגוף תחבורה ציבורית אחר טענו שיכולת ההשפעה שלהם מוגבלת, הנוסעים מכתיבים את הטון בנסיעה, ולנהגים ולמעט הפקחים שנוכחים בנסיעות התחבורה הציבורית אין את היכולת להתעמת איתם.
גם אם מאמינים למפעילות התחבורה הציבורית שטוענות כי הן אינן מזהות שינוי במספר התקריות המכוונות נגד נשים בתחבורה הציבורית, המשמעות היא שהתקריות הללו מתרחשות כבר שנים ולא זוכים לטיפול משמעותי מצד הרשויות השונות.
במשרד התחבורה טוענים כי הם מגלים לרוב על המקרים הללו מהתקשורת וכי בממוצע מוגשת תלונה אחת בנושא כל שלושה או ארבעה חודשים. עם זאת, גם שם מודים כי יש תחושה כי המקרים הללו גברו בתקופה האחרונה. ברשות הארצית לתחבורה ציבורית טוענים כי המקרים הללו מתרחשים לרוב בחודש אוגוסט. הסיבה היא שלרוב תקופת "בין הזמנים" מתרחשת באוגוסט, והדבר מוביל לגידול במספר הנוסעים החרדים כמו גם לתגבור של התחבורה הציבורית בעובדי קבלן שחלקם חרדים. המציאות הזו מתנגשת עם החופש הגדול והטמפרטורות החמות שמעודדות לבוש קצר וחשוף והדבר מוביל להתנגשויות.
נשים משתמשות בתחבורה הציבורית יותר מגברים. לפי דוח "מדדי שימוש בתח"צ לשנת 2021" שפורסם בנובמבר האחרון על ידי משרד התחבורה, כ־61.5% מהנוסעים בתחבורה הציבורית הן נשים. בחודש מרץ 2023 פרסמה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נתון נוסף בנושא, שקובע כי 17% מהנשים מגיעות לעבודה בתח"צ לעומת 10% מהגברים. בסקר הרגלי נסיעה מטרופולין תל אביב שנת 2017 נמצא אפילו פער גדול יותר, כאשר 9.5% מהנשים הגדירו את האוטובוס ככלי התחבורה העיקרי בו הן מתניידות, וזאת לעומת 5.1% בלבד מהגברים.
למרות הדומיננטיות הנשית בתחבורה הציבורית, נשים רבות מדווחות כי הן אינן מרגישות בנוח ובביטחון בתחבורה הציבורית בישראל. לפי סקר שערך משרד התחבורה ופורסם במרץ האחרון, רוב הנשים עד גיל 44 אינן מרגישות ביטחון אישי בנסיעות בתחבורה הציבורית, כאשר תחושת חוסר הביטחון האישי גוברת ככל שמדובר בנשים צעירות יותר. לפי משרד התחבורה, ניתוח עומק של התשובות לסקר מעלה כי הסיבות לאותו חוסר ביטחון אישי נובע מהקושי להתנהל באוטובוס עם ילדים קטנים, נהיגה פראית ואוטובוסים צפופים. בדוח מבקר המדינה משנת 2020 בנושא "יישום החוק למניעת הטרדות מיניות" מצוין כי בבדיקה שנעשתה בשנת 2011 בקרב 500 נשים בתל אביב נמצא כי אחת מכל ארבע נשים חוותה הטרדה מינית או מעשה מגונה בתחבורה הציבורית, ואחת מחמש הייתה עדה להם.
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה רואה בחומרה רבה מקרים של נהגים המסרבים להעלות לאוטובוס נשים בשל לבושן וכן כל יחס בוטה או משפיל של נהגים כלפי נשים בתחבורה הציבורית, וקורא לכל נוסעת שנתקלה ביחס מעליב של נהג להגיש תלונה למשרד התחבורה. יצוין כי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה מחדדת באופן שוטף את הנהלים לכל חברות התחבורה הציבורית על חובתם וזכויותיהם של הנוסעים בתחבורה הציבורית, ופועלת במלוא החומרה בכל מקרה של הדרת נשים או פגיעה מילולית או פיזית כנגד נוסעים בתחבורה הציבורית. יתרה מכך, משרד התחבורה מבצע בקרות שוטפות באוטובוסים באמצעות חברות הבקרה הבוחנות בין השאר את יחס הנהגים כלפי הנוסעים וכל חריגה מהנהלים מטופלת בחומרה רבה תוך נקיטת סנקציות אישיות כלפי הנהג. בכל מקרה של הדרת נשים או סירוב להעלות נוסע או נוסעת לאוטובוס ניתן להגיש תלונה אל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית באתר ובמוקד *8787 והיא תטופל במהירות וביעילות".
מנתיב אקספרס נמסר: "נתיב אקספרס למדה אודות פרטי המקרה מפניות התקשורת ובכוונתה לברר באופן יסודי את העובדות אל מול חב' קבלן המשנה שביצעה עבור נתיב אקספרס את הנסיעה הזו (המהווה חלק ממערך התגבורים של החברה בתקופת "בין הזמנים") ולנקוט בכל הצעדים הנדרשים בניסיון נחוש למנוע הישנות מקרים שכאלו. יחד עם זאת, ותחת ההסתייגות שטרם קוימה בדיקה יסודית, יאמר כבר כעת כי ברמה העקרונית נתיב אקספרס מוקיעה בכל פה, התנהגות המדירה או פוגעת בנוסעים כלשהן על רקע מין, גזע, לאום ו/או אופן לבוש, ואינה נכונה להשלים עם תופעות (נקודתיות וחריגות ככל שיהיו) מעין אלו שתוארו על ידי הכתב. עוד יצוין כי החברה מתדרכת באופן שוטף את נהגיה בין היתר בכל הנוגע לדרך הארץ כלפי ציבור הנוסעים ולחובתם לאפשר עליה ונסיעה חופשית, בטוחה ונוחה לכל נוסע ונוסעת, תוך שמירה על מרחב הפרטיות של הנוסע, וכי התנהלות מצד נהג קבלן המשנה, כפי המתוארת על ידי הכתב, חורגת באופן בוטה מהנחיותיה לנהגי החברה ולאלו הפועלים בשירותה".
שי מלכה, סמנכ"ל אלקטרה אפיקים, מסר בנוגע לתקרית בקו 86 באשדוד: "מדובר בקו שירות לכלל הציבור ועל כן אנו רואים זאת בחומרה רבה ומגנים את אמירת הנהג בכל תוקף! הנהגים עוברים תדרוכים בנושא בדרך קבע, שבהם אנו מתדרכים להימנע מחיכוך כלשהו עם הנוסעים. עם קבלת הסרטון, הושעה הנהג מעבודתו עד לברור הנושא בימים הקרובים".
מחברת דן נמסר: "חברת דן נוהגת בשוויון ומקפידה קלה כחמורה בכל הקשור לשירות אדיב ויעיל לכלל הנוסעים. במקרים בודדים בהם מתגלה התנהגות שאינה הולמת את ערכי החברה ונהליה (שמהווים שבריר האחוז מתוך עשרות אלפי נסיעות ולמעלה מ-700 אלף נוסעים בכל יום) אנו בודקים ומתחקרים, מקיימים הדרכות ונוקטים בכל האמצעים שעומדים לרשותנו כדי שמקרים כאלה לא ישנו".