אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היענות נמוכה לשיווק מגרשים לבנייה רוויה בירוחם: הצעות הוגשו ל-2 מתחמים בלבד צמודי קרקע בירוחם | צילום: עמית שעל

היענות נמוכה לשיווק מגרשים לבנייה רוויה בירוחם: הצעות הוגשו ל-2 מתחמים בלבד

בשני המתחמים שכוללים יחד 100 יח"ד, מתוך שבעה שהוצעו לשיווק בשכונת האירוסים, זכו "נדב ארץ נפתלי" יחד עם "בל הר השקעות". עופרה חדד, מבעלי חברת הבנייה יורו ישראל: "בסביבת ריבית של 7% הקבלן עושה את החישוב שלו"

07.09.2023, 13:18 | גיא נרדי

רמ"י (רשות מנהל מקרקעי ישראל) פרסמה אתמול את רשימת הזוכים במכרז לשיווק קרקע לבניית 482 יח"ד בשכונת האירוסים בירוחם. תוצאות המכרז משקפות היענות נמוכה ביותר. מתוך 7 מתחמים הוגשו הצעות רק לשניים. בשני המתחמים שהוגשו, שכוללים יחד 100 יח"ד, זכו "נדב ארץ נפתלי" יחד עם "בל הר השקעות". שתי החברות, שחברו יחד, היו המגישים היחידים למתחמים אלה.

המחיר שהזוכות ישלמו רחוק מאד ממחיר השומה של רמ"י. כך לדוגמא ישלמו כ-419 אלף שקל ועוד 5.5 מיליון שקל הוצאות פיתוח על מגרש בשטח 3.1 דונם שעליו ניתן לבנות 36 יח"ד. מחיר המינימום שרמ"י קבעה למגרש היה כ-50 אלף שקל, אך השומה נאמדה במיליון שקל. המחיר לקרקע ליח"ד, לפי תוצאות מתחם זה, עומד אפוא על 165 אלף שקל.

יש לציין כי במכרז שתוצאותיו התפרסמו בחודש יוני, והציע שיווק של מגרשים לבניית צמודי קרקע, גם בשכונת האירוסים, היתה היענות יותר גדולה. המחיר ליחידת קרקע, בשטח של כ-160 מ"ר, עמד על כ-194 אלף שקל.

התוכנית לשכונת האירוסים בירוחם מתגלגלת במוסדות התיכנון כבר כ-20 שנה ואושרה סופית ב-2018. השטח ממוקם באזור הצפון מזרחי של ירוחם, ממערב לדרך הרב עובדיה יוסף ומדרום לדרך המובילה מצומת דימונה לשדה בוקר. שטח התוכנית הוא 587 דונם וניתן לבנות בה 591 יח"ד. יש לציין שהתוכנית קיבלה תוקף כבר ב-1994 אך רק עודכנה ב-2018, מתוך מחשבה, וכך כתוב בהוראות התוכנית ש"בשנים האחרונות חל בירוחם וסביבותיה פיתוח אזורי ומקומי שהגדיל ביקושים למגורים בתחומי היישוב".

עופרה חדד, סמנכ'לית ומבעלי חברת הבנייה יורו ישראל, מסבירה שכרגע אין ליזמים סיבה להשקיע במגרשי בנייה רוויה בירוחם: "עד לפני שנה היה ביקוש למכרזים האלה. אמנם לא כמו באזור המרכז, אך היה. אבל, יש מקומות, כמו ירוחם או דימונה, שמתחרות אחת בשנייה, שיש בהם היצע גדול מדי. יש לזכור שהאנשים שמגיעים למקומות האלה הם בנים ממשיכים, או כאלה שיש להם עבודה באזור. אחרת אין סיבה להגיע באזור. בסביבת ריבית של 7% הקבלן עושה את החישוב שלו. הרי הוא יקבל לידיו את הקרקע, במקרה הטוב, רק בעוד שנה, ובינתיים העלויות עליו. אם קצב המכירות נמוך, וברור שאנשים יעדיפו לקנות בפרוייקטים של "מחיר מטרה", אז ברור שהקבלן לא יצליח לשווק ולא יהיה רווח. קבלנים הם לא מלכ"רים".

כישלון המכרז מטיל צל כבד על מימוש תוכנית המתאר של העיר ירוחם, שנדונה בחודש אפריל האחרון בוועדה המחוזית דרום. היעד היומרני של התוכנית הוא הכפלת אוכלוסיית הישוב מ-11,249 תושבים ל-53,000. התוכנית, שנערכה ע"י צוות בראשות אדר' צדיק אליקים מציעה, בין היתר, עיבוי וציפוף של מרכז הישוב, תוך בנייה חדשה על מגרשים ריקים (infill), ועירוב שימושים, כולל מלונאות ומסחר, באזור הגרעין ובאזור התעשיה המזרחי, קביעת תוואי לרכבת שתקשר את הישוב לעיר הבה"דים, ב"ש וערד, ויצירת שלד נופי שיחבר ויאחה את כל חלקי הישוב.

יש לציין כי לאף אחד אין מושג מתי ואם יעדי תוכנית המתאר יתממשו. העיר המדברית, שהוקמה ב-1951 כמעברה, מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים - מרחק, מאזן הגירה שלילי, מחסור במקורות תעסוקה, תכנון עירוני מיושן ולא קומפקטי ותחרות קשה, שתחריף, מצד ישובים פרבריים, שגונבים את האוכלוסיה היותר חזקה.

טל אוחנה, ראש העיר של ירוחם אמרה בעבר לכלכליסט כי: "תוכנית המתאר הקודמת של ירוחם, שאושרה בזמן כהונתו של עמרם מצנע כראש עיר, לפני 13 שנה, עדיין לא התממשה. ההערכה היא שהיא תגיע למיצוי, כלומר ליעד השאפתני של 20,000 תושבים רק ב-2035. זה ברור לכולם שלוקח לתוכניות המתאר האלה כמה עשורים קדימה עד שהן הופכות רלוונטיות".


תגיות