אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחרי פרטנר, מתי יעברו חברות נוספות לצי רכבים חשמלי? יובל קינן | צילום: נוי ערקובי

אחרי פרטנר, מתי יעברו חברות נוספות לצי רכבים חשמלי?

העסקה שנחתמה עם קבוצת פרטנר היא מהלך אסטרטגי. מי שישכיל להבין את היתרונות וההשלכות של המהלך יצעד גם הוא לעתיד מתקדם ויעיל יותר

01.05.2023, 17:44 | יובל קינן

כל מונופול סופו להישבר. התחרות חזקה מכל שוק, ואיתה גם החדשנות והנטייה האנושית לפרוץ מסגרות. זה נכון לשווקים רבים, בהם גם שוק הרכב. אם בעבר שלטו בו ביד רמה יצרני הסולר והבנזין, הרי שהשוק חווה בשנים האחרונות תנודה משמעותית. מה שהגדרנו בעבר הלא רחוק כחזון דימיוני - כבר קורה. הרכבים החשמליים הם כבר לא מיזם עתידני אלא שגרה. העתיד כבר כאן.

מי שממהר להבין את זה ממקסם את הרווח עבור הארגון אותו הוא מוביל – תהא זו חברה במגזר הפרטי או ארגון ממשלתי-ציבורי. היינו הך. מהפכת הרכב החשמלי קורמת עור וגידים, ולא בכדי. מדובר במהלך ירוק, יעיל, חסכוני ומתקדם יותר לאין שיעור ביחס לרכבי הבנזין. אז מה מבינים רבים – אם כי עדיין לא מספיק – מבכירי המשק, ומתי ילכו עוד חברות וציי רכב בעקבות קבוצת התקשורת פרטנר, עמה יצאנו בימים האחרונים במהלך אסטרטגי של מעבר לתחבורה חשמלית?

עפ"י התחזיות - עד תום העשור הנוכחי, ייכנסו לשימוש בישראל כמיליון (!) רכבים חשמליים. מדובר בקצב גידול כמעט בלתי נתפס, אך ריאלי. לשם אנו צועדים. למה?

ראשית, חיסכון כלכלי. במונחים של צרכנות והתייעלות משקית, הכל מתחיל ונגמר בארנק. נהג המשתמש ברכב חשמלי יחסוך עשרות אחוזים בתפעולו השוטף – גם בטיפולים ותחזוקה וגם בהוצאות הדלק, שיומרו לצריכת חשמל. כאשר מדובר בחברה כמו פרטנר, המחזיקה בצי רכב גדול, מדובר בחיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה. לכך מתווספת הטבת המס שמעניקה המדינה (כ-2.5% משווי הרכב) לנוהגים ברכבים חשמליים, אשר חוסכת לכל נהג כ-1,200 שקל בחודש מתשלום שווי השימוש ברכב. חיסכון משמעותי שיאפשר לזוגות צעירים ומשפחות לנתב את הכסף שנחסך לאפיקים אחרים.

שנית, הנוחות. היכן נמצא הרכב שלך במשך רוב שעות היום? ביחס לרוב האנשים, ישנן 2 תשובות רלוונטיות - במקום העבודה, ובחנייה הביתית. בהינתן העובדה הזו, התקנת עמדת טעינה חשמלית בשני המקומות מאפשרת ניצול חכם ויעיל של שעות רבות בהן הרכב אינו בתנועה, ומייתרת את הצורך, הטרחה ובזבוז הזמן שבכניסה לתחנת הדלק הסמוכה (גילוי נאות: הכותב, נהג רכב חשמלי, לא ביקר בתחנת דלק כלשהי מזה כחצי שנה).

וישנו כמובן ההיבט הסביבתי. הרכבים החשמליים ירוקים הרבה יותר. פליטת זיהום האוויר בהם נמוכה בעשרות אחוזים ביחס לרכבי הבנזין. האויר נקי יותר בטווח הקצר, ובטווח הארוך גם הכדור (שהוא של כולנו, ויעבור בירושה לדורות הבאים).

ההחלטה לעבור לרכבים חשמליים מייצרת עצמאות אנרגטית הלכה למעשה. לא עוד החלטה ידועה מראש שנלקחת עבור הנהג להשתמש ברכב בנזין וברוטינת תדלוק ותחזוקה מסורבלת, יקרה ומזהמת. הנהג ברכב חשמלי יכול להטעין את הרכב כשנוח לו, בשעות בהן ממילא הרכב אינו נמצא בתנועה. זה צעד גדול לנהג, וצעד גדול עוד יותר לחברות - ולמשק כולו.

נותר רק עקב אכילס אחד – הפריסה. בישראל אין כיום כמות מספקת של עמדות טעינה ציבוריות בכל רחבי הארץ. בכך אנו עוסקים בימים אלו בדיוק, לצד ייצור, אגירת ואספקת חשמל פרטית ע"י מערכות סולאריות.

העסקה שנחתמה עם קבוצת פרטנר היא מהלך אסטרטגי. פרטנר היא חברת התקשורת הראשונה בישראל שמובילה מהלך מסוג זה. מי שישכיל להבין את היתרונות וההשלכות של המהלך יצעד גם הוא לעתיד מתקדם ויעיל יותר.

יובל קינן הוא מנכ"ל חברת אינובה (Enova) מבית נופר-מלגם, העוסקת במתן פתרונות כוללים בתחום האנרגיה המתחדשת


תגיות