המתנה של רגב לנמל אשדוד תעלה את יוקר המחיה
משרד התחבורה נענה לבקשת הנמל לצמצום זמן הפטור מדמי אחסון ליבואני תבואה. בפועל, מדובר בקנס ליבואנים שיגולגל לצרכנים
דרישה של מנכ"ל נמל אשדוד בפועל אלי בר יוסף הפכה תוך מספר חודשים למדיניות של משרד התחבורה, בגיבוי ובתמיכת השרה מירי רגב ויו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן. היבואנים שמתנגדים להצעה, כמו גם אנשי מקצוע בתחום הספנות והנמלים, טוענים כי היא תגדיל את הכנסות נמל אשדוד וחברת נמלי ישראל הממשלתיות על חשבון היבואנים, באופן שיוביל להעלאת יוקר המחיה.
באפריל האחרון השתתף בר יוסף בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת, שעסק בצמצום זמני ההמתנה בנמלים. באותו דיון, ביקש בר יוסף לקדם שינוי מדיניות שייטיב עם הנמל. בר יוסף התייחס לכך שכיום יבואני תבואה זוכים לפטור זמני של שמונה ימים מעלויות אחסון בממגורות תבואה (מיכלי אחסון של תבואה), וביקש לבטל את הפטור. לטענתו, הדבר יוביל להגברת קצב התחלופה של התבואה וקצב הפריקה. ביטן הסכים עם דבריו של בר יוסף. הנושא ככל הנראה גם עלה בביקור של השרה רגב בנמל אשדוד בחודש שעבר, שבמסגרתו טענה השרה כי "הנמלים תורמים להפחתת יוקר המחייה".
זמן קצר לאחר הביקור, נכתבה טיוטה ברשות הספנות והנמלים (רספ"ן), הרגולטור של תחום הנמלים, שכפוף למשרד התחבורה. הטיוטה, שכותרתה היא "הצעה לשינוי ימי הפטור לאחסנת גרעינים בממגורות", היא יישום של דברי בר יוסף, ומציעה לצמצם את ימי הפטור מתשלום בהתאם לקצב הפריקה של האונייה, כאשר בחלק מהמקרים לא יינתן פטור בכלל. באופן חריג, על הטיוטה לא חתום מנהל רספ"ן צדוק רדקר, אלא עובד בשם האדי עבאס, המוגדר כמרכז בכיר, דרג נמוך מסמנכ"ל. במשרד התחבורה סירבו לענות האם רדקר תומך ביוזמה, וגורמים בתחום הנמלים טוענים כי אי־החתימה שלו מדברת בעד עצמה.
יבואני התבואה, שייפגעו מהמהלך, טוענים כי מדובר בקנס שיוטל על היבואנים ויתגלגל בסופו של דבר לצרכנים. הצעד שמקדמת השרה רגב יוביל באופן ישיר גם להגדלת ההכנסות של נמל אשדוד וחברת נמלי ישראל, בעקבות תשלום דמי אחסון בממגורה. ההערכה היא שמדובר על הגדלת הכנסות מיידית של עשרות מיליוני שקלים בשנה. לטענת היבואנים, הטלת קנסות עליהם לא תוביל להתייעלות, מפני שקצב הפריקה איטי עקב מחסור בכוח אדם וחוסר יעילות של נמל אשדוד. בכירים בתעשיית הספנות והנמלים שותפים להערכה זו.
גם בנמל אשדוד לא מרוצים מההצעה, למרות שנולדה בעקבות דחיפה שלהם – כי היא לא מתגמלת אותם מספיק. במכתב ששלח בר יוסף הוא קורא לבטל את כל ימי הפטור באופן גורף וטוען כי פעילות הממגורה היא גירעונית. עוד הוא טוען כי המודל המוצע לא ישפר את קצב הפריקה. נמל אשדוד השקיע בשנים האחרונות 120 מיליון שקל (120 מיליון נוספים הושקעו ע"י חברת נמלי ישראל) במסוע גרעינים באורך 2.5 ק"מ לממגורה.
נמל אשדוד הוא הנמל הממשלתי האחרון בישראל. הוא סובל מהתחרות מול הנמלים הפרטיים החדשים ומול נמל חיפה המופרט. ההכנסה המרכזית של הנמל היא מפריקת וטעינת מכולות. היקף המכולות שנפרקו בנמל בחציון הראשון של 2023 עמד על 453 אלף TEU (יחידת נפח של מכולות), לעומת 734 אלף TEU בחציון המקביל. נמל הדרום הפרטי שפועל באשדוד הגדיל באותה תקופה את פריקת וטעינת המכולות שלו מ־46 אלף TEU ל־238 אלף TEU. בקווי היסוד של הקואליציה הנוכחית נכתב כי הממשלה תפעל להפריט את נמל אשדוד, אך שרת התחבורה רגב מתנגדת להפרטה. התנגדותה נובעת, בין השאר, מקרבתה להסתדרות ולוועדי העובדים בנמל. בחודשים האחרונים בוצעה התפקדות המונית של מאות עובדי נמל אשדוד לליכוד.
ממשרד התחבורה נמסר: "הטענות משוללות כל היגיון וחסרות כל אחיזה במציאות. נמל אשדוד מתנגד להצעה ולפיכך הטענה כי טיוטת ההצעה של רספ"ן בנוגע לשינוי ימי הפטור לאחסון בממגורות התבואה נובעת בעקבות לחץ של נמל אשדוד היא הפך המציאות. בניגוד לנטען, מדובר בהצעה שתוביל להתייעלות תפעולית ותוריד את יוקר המחיה באופן חד משמעי".