יו"ר נמל אשדוד: "לאסור על הסינים להפעיל את נמל המפרץ עד סיום המלחמה"
שאול שניידר טוען במכתב ששלח לרשות הספנות והנמלים כי לסין קשרים ענפים עם איראן ורוסיה, וכי נציגיהם בישראל נחשפים למידע רגיש בעל חשיבות אסטרטגית. הוא דורש גם לחדול מהזמנתם לעדכונים שבועיים; נמל המפרץ: "גורמים אינטרסנטיים"
יו"ר נמל אשדוד דורש לאסור על החברה הסינית המפעילה את נמל המפרץ להמשיך להפעילו עד סיום המלחמה. במכתב ששלח שאול שניידר למנהל רשות הספנות והנמלים (רספ"ן), צדוק רדקר, הוא טען כי יש לשלול את הסמכתה של החברה הסינית להפעלת הנמל בעת מלחמה ולחדול מהזמנת נציגיה לעדכונים המתקיימים על בסיס קבוע מתחילתה ושהינם בעלי אופי רגיש.
שניידר טוען במכתבו כי בעוד הסינים הוגדרו על ידי המערב כחלק מ"ציר הרשע" בשל קשריהם הענפים עם איראן ורוסיה, בישראל מאפשרים לנציגי הנמל הסיני להיחשף למידע שנחשב לרגיש ובעל חשיבות אסטרטגית, מה שעלול פגוע בחוסנה הלאומי והכלכלי של ישראל. עוד הוא טוען כי סין הפנתה לישראל את גבה במהלך תקופת המלחמה ואף פעלה נגדה בגלוי. כך למשל הורתה לחברת קוסקו, ענקית הספנות להפסיק ולשלוח את האוניות שלה לישראל וכי חברת אואוסיאל הסינית שולחת מעט אוניות ויש לבחון את התנהלותה. עוד הוא טוען כי סין שותפה להטלת חרם ימי דה פאקטו בכך שהיא משתפת פעולה עם איראן והחותי'ים ומונעת מעבר של אוניותיה במיצרי באב אל מנדב.
בהמשך מכתבו טוען שניידר כי דרכה של רספ"ן תורמת למימושה של התוכנית הסינית "דרך אחת חגורה אחת", אשר נועדה להביא לשליטה של הסינים בנתיבי הסחר העולמיים, "בכך שאפשרנו להם לבנות מוצב קדמי בדמותו של נמל המפרץ בחיפה", לשון המכתב. "לצערי למרות כל זאת, רספ"ן ממשיכה לפרוס את חסותה והגנתה על הנמל הסיני במפרץ חיפה", הוא הוסיף. כאמור, אחת הטענות שעלתה היא כי הדירקטור של החברה בישראל שהינו ישראלי מוזמן לעדכונים הנוגעים לסטטוס הפעילות הימית לרבות היערכות לתרחישי חירום והתמודדות עם איומים אסטרטגיים.
רשות הספנות והנמלים היא רשות סטטוטורית במשרד התחבורה. אשר תפקידה לפקח על כלל התאגידים הנמליים לרבות שלושת חברות הנמל (אילת, אשדוד וחיפה) וחנ"י (חברת נמלי ישראל).
הרשות אחראית על כלל התעבורה הימית בישראל, והיא זו שצריכה לפעול על מנת להבטיח כי תשתית הספנות הישראלית תוכל לפעול גם בעת חירום, כך שביכולתה לפעול כדי לשלול את סמכות החברה הסינית בהנחה שאכן היא חוששת מפעילות עוינת.
טענותיו של שניידר לגבי כוונותיה "האמיתיות" של סין עלו פעמים רבות בעבר, בספטמבר 2021 עם תחילת הפעלתו של נמל המפרץ, פורסם מאמר בנושא האיום הסיני במכון למחקרי ביטחון לאומי. במאמר מתוארת החשיבות הכלכלית של פעילות הנמל החדש לצד היבטי ביטחון לאומי, חשש לריגול ויחסי ארה"ב ישראל בעקבות העברת הנמל לשליטה סינית.
למשל נכתב על החשש משליטה סינית בנמל כי "החברה המתפעלת היא חברה פרטית ישראלית, אמנם בבעלות חברה סינית, ורוב עובדיה ישראלים, למעט קומץ עובדי ניהול סינים; אשר לחשש מפני שיבוש פעילות הנמל בעת חירום או הפעלת לחץ על ממשלת ישראל – נראה שסבירותו וחומרתו מוגבלות: נמל המפרץ אינו עובר לבעלות המפעילה, הוא כפוף לחוקי המדינה, ובעת חירום מחויב לפעול בהתאם להנחיות גורמי הביטחון של ישראל, כיתר נמליה. אם החברה המתפעלת תפר תנאים אלו, היא תסתכן בהפרת חוזה ולמדינת ישראל תהיה הלגיטימציה המלאה להחליפה בחברה אחרת, על אף האתגר שבכך מול חברה גדולה של מעצמה עולמית".
לגבי היחסים עם האמריקנים שלא אהבו את העברת השליטה בנמל לידי הסינים, עד כי מפקד הצי השישי כבר הודיע שלא יעגון בנמל מחשש לריגול, נכתב באופן כללי כי יש ליישר את ההדורים עם האמריקנים ולהחזיר את הנושא למימדיו הטבעיים, אך לא לעשות זאת על חשבון הפעילות הכלכלית עם הסינים. לגבי החשש מריגול נכתב כי מדובר בנושא שגורמי הביטחון הישראלים ידרשו לו.
מנמל המפרץ נמסר בתגובה, "לצערנו, ישנם גורמים שמנצלים דווקא את הימים הללו כדי לפגוע בתחרות ולהחזיר את נמלי הים בישראל לימי המונופול הממשלתי. חברת נמל המפרץ היא חברה ישראלית בבעלות SIPG. החברה מעסיקה למעלה מ-130 עובדים ישראלים באופן ישיר שלוש מאות עובדים המעניקים שירותי תפעול לנמל המפרץ. בזכות אמון הלקוחות, המעריכים את שירות יעיל, איכותי ומהיר בתחום פריקת מכולות והטענתן, נמל המפרץ הצליח לטפל רק בשנת 2023 למעלה מ-800 אלף מכולות ולעקוף את הנמל המתחרה. רמת השירות לה זוכים לקוחות נמל המפרץ, מעודדת תחרות ותורם לכלכלת ישראל. חברת נמל המפרץ מחויבת לקיום חוזה הזיכיון עם מדינת ישראל, כולל החובה להמשיך ולפעול גם בשעת חירום, כפי שהוכח בחודשים האחרונים. נמל המפרץ כפוף לכל מערכת החוקים והרגולציה בישראל ומקפיד על יישומם. נמל המפרץ ימשיך להעניק ללקוחותיו שירות ברמה הגבוהה ביותר בעולם, לתרום לקידום התחרות בענף הנמלים, לסייע לצמיחת המשק הישראלי. אין לאפשר לגורמים אינטרסנטים לפגוע בתחרות הבריאה בענף הנמלים".