אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מבחן רכב

הסינים בדרך לחשמלית המושלמת - אבל עוד לא שם

SERES 5 הסינית מראה לנו שהסינים לומדים ומהר. בתוך שנים ספורות הם הציגו רכב שלא היה מבייש את המערב. אבל ב־215 אלף שקל יש טובים יותר

18.09.2023, 06:45 | תומר הדר

אם נסתכל על השנתיים האחרונות של שוק הרכב הישראלי כמקרה מבחן, נגלה כי הישראלים פשוט איבדו את זה. לא תהיה זו הפתעה אם ממש ברגע זה יושבים אי שם בסין מיטב החוקרים ועוסקים בשאלה מדוע ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שבה הלקוחות מסתערים על מכוניות סיניות חשמליות?

קבוצת חוקרים אחת מנסה, ככל הנראה, לבודד את הגורם הפסיכולוגי שמחק אצל הישראלים את הרתיעה ממותגים שעד לפני שנתיים כלל לא הכירו, אחרת מנסה להבין מה גורם לישראלים להתעלם מציוני ריסוק. אבל השאלה אולי המעניינת ביותר היא מיהם הישראלים שמשלמים מעל 200 אלף שקל על מכונית סינית, בלי להביא בחשבון את המתחרים, בלי שום ידע מוקדם על המותג?

לישראלים האלה, כך יטענו החוקרים, אפשר למכור הכל כל עוד המחיר יותר זול מטסלה מודל Y בסיסית והמסך גדול, אבל צריך לתת לישראלים משהו כדי שאלה ירכשו מכוניות סיניות במחירים גבוהים מאוד אבל לא יקנו טסלה. זו נוסחה מאוד בעייתית, בגלל שמי שיכול לקנות מכונית סינית שעולה מעל 200 אלף שקל יכול להוסיף עוד כמה שקלים ולרכוש טסלה. כשמסקנות החוקרים יבשילו, הן יישמרו בכספת סגורה ועליה דגל ישראל קטן ומדבקת סמיילי.

SERES 5 היא רכב כביש־שטח חדש של יצרנית רכב סינית שעד כה יובאה לישראל רק מכונית אחת - SERES 3, רכב כביש־שטח אנונימי למדי ולא מאוד מוצלח. SERES היא חברה־בת של סוקון, חברה שגם עליה לא שמעתם אם אינכם בעסקי הבנייה בסין.


חיצונית סרס 5 יפה מאוד, והיא לא צריכה פנסים בעיצוב דרקון כדי להוכיח את זה
, צילום: אסף מגל חיצונית סרס 5 יפה מאוד, והיא לא צריכה פנסים בעיצוב דרקון כדי להוכיח את זה | צילום: אסף מגל חיצונית סרס 5 יפה מאוד, והיא לא צריכה פנסים בעיצוב דרקון כדי להוכיח את זה
, צילום: אסף מגל


SERES 5 היא רכב כביש־שטח הרבה יותר נחשב מ־SERES 3 שהגיעה לישראל בזמנו. אבל יש בעיה: היא עולה, כאמור, מעל 200 אלף שקל והיא לא מוכרת בישראל.

SERES צריכה להוכיח שהמוצר שהיא מציעה שווה את זה - להביא ראיות בשטח שהיא יודעת מה היא עושה.

מבחינה חיצונית, סרס 5 היא מכונית יפה מאוד. ולא, היא לא מתבלטת בכלל, אין לה שום סיפורים על פנסים בעיצוב של דרקון או גג שעושה מחווה למקדשים, לפעמים כשאין מורשת אין סיפורים מטומטמים וזה דבר טוב מאוד.

המתכון לרכב יוקרה: פלסטיק דמוי עץ

תא הנוסעים שלה הוא הפתעה מעניינת. מדובר על תא נוסעים טוב שפשוט עובד, אבל כשיורדים לפרטים הקטנים, עדיין יש מה ללמוד. קודם כל, חשוב להתעכב על הדיפון ועל הגימור: ליבואני הרכב בישראל יש שיטה: לקחת מכונית ולהתקין בה תוספות שיהפכו אותה ל”יוקרתית” עבור פלחים מאוד מסוימים של לקוחות כדי להצדיק מחיר. התוספות האלה כביכול מצדיקות את המחיר - אבל רק כביכול. בסרס 5 זה בא לידי ביטוי בדיפון חום למושבים ושפע של פלסטיק דמוי עץ בלוח המחוונים. לפעמים כל המוסיף גורע, ובאתר של SERES יש תאי נוסעים עם דיפון הרבה יותר נעים.

בסעיפי התוספות השימושיות יש גג זכוכית לכל האורך. התפעול למושבים חשמלי, אבל החלק העליון של מושב הנהג רחוק מגב הנהג ופוגע בתמיכה. כמקובל אצל הסינים, כל התפעול נעשה באמצעות מסך גדול, רוב הלקוחות מתים על זה, אנחנו פחות. קשה לנסוע בלילה בכביש חוצה ישראל במהירות גבוהה כשחלקו המרכזי של לוח המחוונים נשלט על ידי תמונות מהאלפים ונוף מדבר כתום.

את פתחי המזגן הקדמיים קשה לכוון כך שהאוויר ייצא למקום הנכון. עבור לקוחות רבים אלה יהיו זוטות כי יתר תא הנוסעים של סרס 5 רק מוכיח כמה הסינים התקדמו בשנתיים האחרונות. פרט לרמקול אחורי אחד שהתעקש לזמזם, קשה למצוא הרבה בעיות באיכות החומרים: לוח המחוונים בנוי היטב, הפונקציות השונות נגישות מאוד, חוויית המשתמש טובה מאוד. רק חבל שהממשק של המסך מבלבל. יש גבול כמה מסכים ניתן לגלול שוב ושוב כדי להחליף תחנה ברדיו. גם את פתיחת השקע מבצעים מהמסך - מעצבן.


לוח מחוונים דמוי עץ. לפעמים כל המוסיף גורע, ועדיף את העיצוב הקלאסי, צילום: אסף מגל לוח מחוונים דמוי עץ. לפעמים כל המוסיף גורע, ועדיף את העיצוב הקלאסי | צילום: אסף מגל לוח מחוונים דמוי עץ. לפעמים כל המוסיף גורע, ועדיף את העיצוב הקלאסי, צילום: אסף מגל


ידית הפעלת מערכות הבטיחות האקטיביות מסובכת להבנה. המקום במושב האחורי סביר ולא יותר, תא המטען נדיב ויש גם תא מטען קדמי די גדול. בסך הכל ברמת תא הנוסעים יום שלם עם סרס 5 מוכיח שמדובר פשוט במכונית חשמלית טובה מאוד לשהייה. בכל הקשור באיכות הנסיעה, סרס 5 מזכירה לנו שהסינים למדו המון בשנים האחרונות - אבל אלוהים נמצא בפרטים הקטנים.

לזכותה של SERES ייאמר שבניגוד להרבה יצרני רכב ששולחים את מרכולתם הסינית לישראל כשהיא עוטה צמיגים נחותים, רועשים וגרועים, היא השקיעה בתחום. סרס 5 עוטה צמיגי פירלי מעולים. הצמיגים האלה “מצילים” את ההתנהגות שלה בהרבה מקרים, אבל עדיין את הבסיס קשה להסתיר.

בשיוט בכביש ישר היא עושה עבודה טובה מאוד, אם כי יש חדירה של רעשים לתא הנוסעים מאזור המשקופים והרצפה - שלא אמורה להיות ברכב בכזה סדר גודל. בנסיעה במהירויות עירוניות סרס 5 גם עושה עבודה לא רעה בכלל, הבעיה היא שלא כל הכבישים ישרים ולא כל המהירויות עירוניות: ברגע שהכביש הופך קצת יותר מאתגר, ניכר שיש הבדל משמעותי בין השיכוך של החלק הקדמי שעושה עבודה טובה ובין החלק האחורי שעדיין לא התבגר. המתלים מאחור לא מרסנים כראוי את המשקל של החלק האחורי וזה אומר שהוא לפעמים מקפץ ולפעמים מתנדנד. זו לא תופעה חמורה, אבל למי שחושב שזוהי מכונית ספורטיבית כמאמר פרסומי היבואן נכונה אכזבה.

המנוע החשמלי מפיק 295 כוחות סוס, הספק נאה שמאפשר קצב התקדמות טוב. אבל מי שמצפה להאצות מכופפות צוואר וליכולת להתפאר בנתון הלא ממש חשוב שמכוניתו המשפחתית מזנקת “מהר מפרארי” צפוי להתאכזב – סרס 5 לא תבהיל שום פרארי.

טווח הנסיעה הרשמי של סרס 5 הוא 500 ק”מ, 400 ק”מ בערך אפשר להוציא בנהיגה אחראית, אולי גם יותר, אבל אנחנו נסענו למדבר והיו שם עליות - חשמליות לא מתות לא על עליות ולא על מדבר.

בשורה התחתונה, סרס 5 היא המוצר הטוב ביותר של היצרנית ששווק בישראל עד כה, זו לא חוכמה גדולה כי מה ששווק בישראל עד כה לא היה מציאה גדולה. ויותר מכך, מדובר במכונית חשמלית טובה.

הסוד להצלחה: להקשיב לרצון הלקוחות וליישם

אפילו מדובר באחת הדוגמאות הטובות ביותר למכונית שיוצריה מקשיבים ללקוחות, מפנימים לקחים ומיישמים. אפילו, רחמנא ליצלן, מדובר במכונית שמבהירה בדיוק ממה יצרני הרכב המערביים כל כך מפחדים. זה לא רק המוצר, זה כושר הלימוד, הסקת המסקנות והיכולת ליישם במהירות מסחררת.

אבל סרס 5 אינה מושלמת, בכמה תחומי ליבה יש לחברה עוד מה ללמוד ומעבר לכך יש גם סוגיה שיווקית: האם למותג שצמח יש מאין יש לגיטימציה למכור מוצר שעולה מעל 200 אלף שקל? כאן יש בעיה, כי ניכר שיבואני הרכב בישראל פשוט בוחרים במובילי קטגוריה כגון יונדאי איוניק 5 וכמובן טסלה מודל Y ומתמחרים את הסינית שלהם ביחס לגבולות הגזרה שהקוריאנית והאמריקאית קבעו. סרס 5 היא דוגמה מובהקת למכונית שמבחינה תדמיתית ומוצרית עדיין אינה “אפויה” כדי להצדיק את המחיר שהוצמד לה - 215 אלף שקל, אבל היא גם מוכיחה את הכיוון שאליו הסינים שואפים וכמה הם בדרך נכונה.

  • אהבנו - מראה, תא נוסעים
  • פחות אהבנו - התנהגות כביש
  • מתחרים - MG מארוול R, טסלה מודל Y
  • לסיכום - עוד מכונית סינית שמראה התקדמות ניכרת, עדיין לא במחיר הזה

SERES 5

  • מנוע: חשמלי, הספק מרבי 295 כ”ס, מומנט מרבי 42.8 קג”מ
  • ביצועים: מהירות מרבית 180 קמ”ש, זינוק ל 100 קמ”ש 6.8 שניות
  • צריכת אנרגיה: נתוני יצרן 16.8 קוט”ש. נתוני מבחן: 23 קוט”ש
  • בטיחות: 6 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
  • קבוצת זיהום: 1
  • מחיר: 215 אלף שקל

תגיות