אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תחת מחאה: נתניהו, רגב וסמוטריץ' חנכו בפתח תקווה את הקו האדום של הרכבת הקלה ראש הממשלה בנימין נתניהו גוזר את הסרט של הקו האדום יחד עם שרה נתניהו והשרים מירי רגב, בצלאל סמוטריץ' וישראל כץ |

תחת מחאה: נתניהו, רגב וסמוטריץ' חנכו בפתח תקווה את הקו האדום של הרכבת הקלה

ראש הממשלה חנך את הקו האדום של הרכבת הקלה שתיפתח מחר, לאחר שורת חסימות לאורך היום בתל אביב. מחוץ לטקס בדיפו בפתח תקווה הפגינו מתנגדי ההפיכה המשטרית. ראשי "כוח קפלן" מתכננים ליצור חסימות לאורך הקו מחר

17.08.2023, 16:13 | יובל שדה

יום לפני הפתיחה המלאה לציבור של הקו האדום של הרכבת הקלה, התכנסו בכירי הממשלה ובהם ראש הממשלה נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר האנרגיה ישראל כץ. טקס גזירת הסרט התרחש במרכז תפעול ואחזקה (דיפו) של הקו האדום באיזור התעשייה קריית אריה בפתח תקווה שמהווה את קצה המסלול של הקו האדום.

מחוץ לאוהל בו התקיים הטקס התכנסו כמה מאות מפגינים נגד ההפיכה המשטרית ונגד העובדה כי הקו האדום לא יפעל בשבתות וחגים. המפגינים יצאו מתחנת הרכבת קריית אריה שבפתח תקווה וחסמו כבישים עד להגעתם למתחם הדיפו. במהלך הטקס שמעו היטב הן את המפגינים ואת סירנות המשטרה. במהלך דבריו של נתניהו הגבירו המפגינים את צעקותיהם, ובכדי לטשטש זאת העלו את עוצמת ההגברה של הנאומים עד לקצה באופן שהיושבים בקהל התקשו לעמוד בכך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה, צילום: מוטי קמחי ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה | צילום: מוטי קמחי ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה, צילום: מוטי קמחי

בין היתר אמר נתניהו בטקס כי "גם מי שתומך בנו וגם מי שמתנגד לנו ייסע ברכבת". שרת התחבורה רגב אמרה לנתניהו: "אתה לא מבין איזה התרגשות יש לתושבי תל אביב והמרכז לקראת פתיחת הרכבת, בכל מקום שהלכנו הם חיכו לנו עם זמבורות", עוד אמרה כי "ראש הממשלה הוא הקטר שמוביל את מדינת ישראל ושרה רעייתו היא מקור האנרגיה".

הקו האדום שייפתח לציבור מחר יפעל בחמש רשויות בגוש דן ויחבר בין פתח תקווה בצפון מזרח לבין בת ים בדרום, ויעבור דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו הוא 24 ק"מ, כאשר 12 ק"מ מהתוואי הוא תת קרקעי ועובר במנהרה. עלות הקמת הקו מוערכת כיום בקצת פחות מ־19 מיליארד שקל. ב־2006 לפני הלאמת הפרויקט, עלות הפרוייקט הוערכה ב־7.2 מיליארד שקל. עם תחילת העבודות של נת"ע תקציב הפרויקט עודכן ל־14.6 מיליארד שקל אך הוא תפח בין היתר בגלל העיכובים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ורעיית ראש הממשלה שרה נתניהו בטקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה , צילום: מוטי קמחי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ורעיית ראש הממשלה שרה נתניהו בטקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה | צילום: מוטי קמחי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ורעיית ראש הממשלה שרה נתניהו בטקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה , צילום: מוטי קמחי

בשלב הראשון יופעלו על מסילת הקו האדום כ־26 מערכי רכבות, שיפעילו שני קווים שונים, קצר וארוך, בין השעות 05:40 בבוקר ועד 12 בלילה. הקו הקצר (R3) יפעל רק במקטע התת־קרקעי של הרכבת הקלה, שינוע בין תחנת קריית אריה בפתח תקווה לתחנת אליפלט שבתל אביב־יפו. הקו הארוך (R1) יכלול את מקטע הנסיעה השלם של הרכבת, מהתחנה המרכזית פתח תקווה עד לתחנת קוממיות שבבת ים.

התדירות צפויה להיות רכבת כל 10 דקות במקטע העילי (הארוך) וכל 6 דקות במקטע התחתי. בנת"ע מתכוונים להגביר את התדירות בעוד 3–4 חודשים לרכבת כל 4–5 דקות במקטע העילי וכל 3 וחצי דקות במקטע התחתי. הסיבה לכך שלא מתחילים בתדירות מלאה היא שיש לתכלל גורמים נוספים שעדיין לא ניתן לבחון אותם, כמו מהירות עליית הנוסעים בתחנות.

תגיות