נמל אשדוד מחכה לרגב וסמוטריץ': אין יו"ר דירקטוריון, אין מנכ"ל, ועתיד ההפרטה לוט בערפל
לאחר שבמשך 9 חודשים מתנהל נמל אשדוד ללא מנכ"ל, החל מהשבוע הוא מתנהל גם ללא יו"ר דירקטוריון לאחר שאורנה הוזמן־בכור השלימה כהונה בת שש שנים וטרם הוחלט מי יכנס במקומה לתפקיד
נמל אשדוד מתנהל כבר תשעה חודשים בלי מנכ"ל, ומתחילת השבוע הוא מתנהל גם בלי יו"ר דירקטוריון. בסוף השבוע שעבר הסתיימה כהונתה בת שש השנים של אורנה הוזמן־בכור כיו"ר דירקטוריון נמל אשדוד. אף שהוזמן־בכור סיימה קדנציה כפולה, היא עדיין מעוניינת להמשיך לכהונה שלישית. עם זאת, בדרגים המקצועיים במשרדי הממשלה שפועלים מול נמל אשדוד מעריכים כי היא לא תצליח מאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' אינו מעוניין למנות אותה לקדנציה נוספת.
באופן מפתיע, שרת התחבורה מירי רגב דווקא פועלת למנות אותה לקדנציה נוספת, ובלשכת השרה טוענים כי רגב "נלחמת עליה". מדובר בהתפתחות מפתיעה מפני שהיחסים בין רגב להוזמן-בכור ידעו עליות ומורדות, ורגב נחשבת למי שהלכה נגד הוזמן-בכור בתקופה בה האחרונה הסתכסכה עם מנכ"ל הנמל לשעבר איציק בלומנטל והובילה לסיום תפקידו, ורגב בתמורה תמכה במינויו למנכ"ל חברת נמלי ישראל הממשלתית (חנ"י). רגב גם נחשבת למקורבת לוועד העובדים בנמל אשדוד, ויו"ר הוועד עמית שרף לא נחשב לאוהד של היו"רית. עם זאת, בשבועות האחרונים מופעלים לחצים על רגב מצד גורמים בליכוד להאריך את הקדנציה שלה, וייתכן שאלו השפיעו. הוזמן־בכור מונתה ב־2017 ליו"ר נמל אשדוד על ידי שר התחבורה דאז ישראל כץ ושר האוצר משה כחלון, והיא נחשבה למקורבת לאיש הליכוד, השר לשעבר סילבן שלום, שמינה אותה למנכ"לית במשרדי ממשלה שונים.
כאמור, מלבד העובדה כי מתחילת השבוע אין יו"ר דירקטוריון לנמל, הנמל מתנהל ללא מנכ"ל קבוע מהקיץ האחרון מאז הובילה הוזמן־בכור הליך הדחה כנגד המנכ"ל הקודם משה (שיקו) ז'אנה, שאותו החליף כממלא מקום אלי בר יוסף. בימים הקרובים צפוי הנמל לפרסם את דו"חותיו הכספיים לשנת 2022 - ונכון לעכשיו אין מי שיחתום עליהם. עם זאת, ברשות החברות טענו כי במקרה בו אין יו"ר לחברה, באפשרות הדירקטריון להסמיך דירקטור אחר לצורך חתימה על הדו"חות הכספיים.
המאבק האמיתי בנמל אשדוד בין סמוטריץ' לרגב נוגע להפרטה. בקווי היסוד של הממשלה נכתב כי "הממשלה תקדם את מכירת כל אחזקות המדינה בנמל אשדוד בדרך של מכירה פרטית, כמקשה אחת, לרוכש אסטרטגי, תוך מתן מענה לעובדי הנמל במתווה דומה לנעשה בהפרטת נמל חיפה. זאת במטרה לשפר את השירות למשק הישראלי ולקצר את זמני ועלויות ההובלה". שר האוצר סמוטריץ' מעוניין לקדם את הפרטת הנמל ולעבוד בהתאם להסכמים הקואליציוניים. לעומת זאת, ל"כלכליסט" נודע כי שרת התחבורה רגב לא מעוניינת לקדם את ההפרטה בשלב הזה.
לא רק זה, אלא שנכון לעכשיו אין "בעל בית" להפרטה. מי שאמורה לנהל הפרטה של חברה ממשלתית בסדר גודל של נמל אשדוד היא מנהלת רשות החברות. הבעיה היא שהמנהלת הנוכחית מיכל רוזנבוים מנועה מלעסוק בהפרטת הנמל מפני שבן זוגה אלי קמיר מייעץ לנמל המפרץ המתחרה, ומדובר בניגוד עניינים. לאחרונה ביקשה רוזנבוים להחזיר לתחום אחריותה את הפרטת נמל אשדוד, בטענה שהסדר ניגוד העניינים שנערך לה בנוגע לנמל אשדוד גורף ורחב יתר על המידה. מי שאחראי כרגע על ההפרטה הוא מנהל רשות המסים ערן יעקב, אך בפועל התהליך לא מתקדם. באוצר בחנו את האפשרות שמי שיקדם את ההפרטה יהיה מנכ"ל המשרד שלומי הייזלר, ואפילו שמו של המנכ"ל הקודם רם בלינקוב הוזכר בתור "פרויקטור" אפשרי.
לפני כחודשיים נחשפה ב"כלכליסט" טיוטת דו"ח ביקורת חיצוני על דירקטוריון הנמל, שנעשתה על ידי משרד רואי חשבון לבקשת רשות החברות והצביעה על התערבות חריגה במינויים מצד דירקטוריון החברה, עקיפת ההנהלה בעבודה מול הוועדים והזנחת נושאים אסטרטגיים. הבדיקה, שישבה במשרדי הרשות כעשרה חודשים, התעוררה כעת לחיים לאחר הפרסום ב"כלכליסט" ובשבועות האחרונים הרשות ערכה ישיבות עליה. למרות ההתעניינות המחודשת ברשות בעניין הבדיקה, נכון לעכשיו מסתמן כי הטיפול בה יהיה ממושך. במידה שהטיפול בבדיקה ימשיך להתמהמה, ייתכן כי הדירקטורים שעליהם נכתבה הביקורת, ובראשם היו"ר אורנה הוזמן־בכור, כבר ימשיכו לתפקיד הבא שלהם.
נמל אשדוד הוא הנמל הימי הגדול בישראל. הנמל דורג בשנת 2021 במקום 329 בעולם מתוך 370 מבחינת מדדי ביצוע בדירוג שפרסם הבנק העולמי. חוסר היעילות היחסי של נמל אשדוד מתבטא בתור התפעולי שלו, ונכון לאתמול ממתינות מחוץ לנמל 12 אוניות, כאשר אחת מהן מחכה כמעט חודש שלם בלב ים. הנמל גם מתקשה להתמודד עם התחרות שהגיעה מצד שני הנמלים הפרטיים החדשים, ובעיקר מנמל הדרום הסמוך שבבעלות חברת TIL. כתוצאה מכך, כמות המכולות שנמל אשדוד שינע נמצאת בירידה מתמדת בכל רבעון החל מסוף 2020. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 רשם נמל אשדוד הפסד נקי של 285 מיליון שקל.