אחרי החג: עליות מחירים של עד 25% בשוק המזון והטיפוח
שורת ספקים ובהם סנו, יוניליוור, טרה, מחלבות גד ודיפלומט יעלו מחירים החל מיום שלישי. בין המוצרים שמחיריהם יזנקו: קורנפלקס תלמה, גלידות שטראוס ונייר טואלט. במקביל, ההתנגדות של חלק מהקמעונאים להתייקרויות הולכת ונחלשת
אחרי החגים כבר כאן וברשתות המזון נערכים להעלות מחירים כבר בשבוע הבא. מדד המחירים של סטורנקסט שעלה ב־9 החודשים הראשונים של השנה ב־4.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, צפוי לזנק בעדכון הבא, נוכח דרישת ספקים שונים ובהם סנו, יוניליוור, טרה, מחלבות גד ודיפלומט להעלות את מחירי מוצריהם בשיעור שמגיע עד ל־25%. בטרה יעלו כבר ביום שלישי הקרוב את מחירי מוצרי החלב שאינם תחת פיקוח ב־4.9%, מחלבות גד יעלו בסוף החודש את מחירי הגבינות, היוגורט ופסטה נונה שהחברה משווקת בשיעור של עד 9.5% וסנו תעלה באותו מועד את מחירי מוצרי הנייר (נייר טואלט, נייר מגבת, מגבונים ועוד) בשיעור של עד 25%.
ההערכות בענף המזון הן כי אם עד כה מי שהובילו את ההתייקרויות היו ספקים קטנים ובינוניים שלא יכלו לשאת את התייקרויות חומרי הגלם, האנרגיה ועלויות השינוע, והשפעתם על הסל היתה קטנה יחסית, הרי שכעת צפויים הספקים הגדולים לקחת את המושכות ולהעלות מחירים באופן שיזניק את ההוצאה על מזון ומוצרי צריכה.
מי שכבר הגישה את המחירון העדכני שאמור להיכנס לתוקף כבר בשבוע הבא היא יוניליוור ישראל שמבקשת להעלות את מחירי מרבית מוצריה ובהם קורנפלקס תלמה, מוצרי הכביסה של בדין, גלידות שטראוס, מוצרי הטואלטיקה של דאב ופינוק, מוצרי מזון של קנור ועוד בשיעור של עד 20%. יוניליוור "עקפה" את דיפלומט שניסתה להעלות מחירים באוגוסט ובלחץ הצרכנים, שזכו לגיבוי מהקמעונאים שהבינו את האווירה הציבורית, ניאותה לדחות את ההתייקרות לאחרי חגי תשרי, כלומר לשבוע הבא.
לפי ההערכות, אסם, חברת המזון השלישית בגדולה, שבתחילת השנה נכנעה ללחץ שהופעל עליה כשניסתה להעלות מחירים, צפויה להגיש מחירונים חדשים לקראת סוף השנה. ואילו מובילת השוק תנובה שנמנעה מהעלאת מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח, מכיוון שנקלעה למשבר עם מותג סנפרוסט, צפויה להצטרף לגל בעקבות הזינוק במחיר החלב הגולמי. לפי ההערכות בשוק, גם שטראוס שכבר לפני כשנה וחצי עדכנה בדו"חותיה שנבחנת העלאת מחירים, תקדם מהלך זה לאחר שתצא ממשבר הסלמונלה בשוקולד ותתחזק.
ככל שחולף הזמן נראה כי התנגדות הקמעונאים נחלשת, וספק אם יבלמו את ההתייקרויות שבפתח. דוגמה לכך היתה התנהלותם של הקמעונאים בעניין דרישת יוניליוור להעלות את מחיר קרמבו שטראוס בתחילת החודש. בעוד שופרסל ורמי לוי סירבו לאשר את הדרישה, גם במחיר אובדן המכירות של המוצר העונתי הזוכה לפופולריות רבה, ברשתות מתחרות כמו ויקטורי ויוחננוף בחרו לאשר את הדרישה, בטענה שמדובר במוצר פינוק, שיש לו חלופות זולות ולכן אין סיבה למנוע אותו ממי שמוכנים לשלם את מחירו הגבוה.
החשש הוא שגם קמעונאים שיתגייסו למאבק בהעלאות המחירים שדורשים הספקים, יתקשו לנהל מאבק עם כמה ספקים גדולים במקביל. "אפשר להסתדר בלי מוצרי יוניליוור ואפילו בלי מוצרי אסם, אבל ההערכות הן שאחרי הבחירות יגיע גל של בקשות מצד ספקים גדולים, וסירוב גורף לדרישות שלהם ישאיר את החנויות ללא סחורה", מסביר קמעונאי גדול.
עוד בטרם גל ההתייקרויות שיירשם החל מהשבוע הבא, ניתן לראות כיצד עליות המחירים שנרשמו בחודשים האחרונים הובילו את הצרכנים לצמצם את היקפי הקניות. לפי נתוני סטורנקסט, מכירות שוק המזון ומוצרי הצריכה עלו בתשעת החודשים הראשונים השנה ב־1.8%. אלא שמדד המחירים שעורכת החברה זינק בתקופה זו ב־4.4%, כך שבפועל נרשמה ירידה ריאלית של 2.5% בקניות. בהתחשב בקצב הגידול הטבעי של האוכלוסייה, מדובר בירידה בשיעור גבוה יותר. זאת מבלי להביא בחשבון את ההתייקרויות של המוצרים הטריים כמו בשר, עוף, פירות וירקות, שאינם נמדדים על ידי סטורנקסט.