מי תוקע את ההפרטה בנמל אשדוד?
נכון להיום, הפרטת נמל אשדוד לא מקודמת כלל, והשרים האחראים על ההפרטה, רגב, אמסלם וסמוטריץ', לא מוכנים לומר האם הם תומכים בה. גם רשות החברות הממשלתיות ממסמסת את קידום ההפרטה
ממשלת "הימין על מלא" הכניסה לקווי היסוד שלה את ההצהרה הבאה: "הממשלה תקדם את מכירת כל אחזקות המדינה בנמל אשדוד בדרך של מכירה פרטית, כמקשה אחת, לרוכש אסטרטגי, תוך מתן מענה לעובדי הנמל במתווה דומה לנעשה בהפרטת נמל חיפה. זאת במטרה לשפר את השירות למשק הישראלי ולקצר את זמני ועלויות ההובלה".
נכון להיום, הפרטת נמל אשדוד לא מקודמת כלל, והשרים האחראים על ההפרטה לא מוכנים לומר האם הם תומכים בה. ישנם שלושה שרים שרלבנטיים להפרטה – שרת התחבורה מירי רגב, השר דודי אמסלם האחראי על רשות החברות ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. מבין השלושה, היחיד שנחשב לתומך מובהק שלה הוא סמוטריץ', אך במסגרת הניסיון לשמר את הקואליציה הוחלט כי השר אמסלם הוא מי שיעמוד בראש ועדת השרים לענייני הפרטה במקום סמוטריץ'.
במענה לפניית "כלכליסט" נמסר מלשכתו של אמסלם כי הוא "לא מכיר את הנושא מקרוב ובמידה שיבקשו ממנו הוא יידרש לכך", וכי "השר סבור שכל חברה שנמצאת בתחרות צריכה לעשות זאת ללא סיוע המדינה, אך נושא הנמל צריך להיבדק בצורה מבוקרת כדי לבדוק את ההיתכנות והכדאיות". השרה רגב שצריכה לתת אור ירוק להפרטה מסרבת באופן קבוע לענות לבקשות בנושא, וההערכה היא שהיא מתנגדת להפרטה.
באופן פורמלי, איש המקצוע בממשלה שהוטלה עליו האחריות לקדם את הפרטת נמל אשדוד הוא מנהל רשות המסים ערן יעקב שצפוי לסיים את תפקידו החודש. יעקב קיבל את האחריות על ההפרטה עוד בתקופת הממשלה הקודמת, וזאת לאחר מינוי מיכל רוזנבוים לתפקיד מנהלת רשות החברות. רוזנבוים מנועה מלעסוק בהפרטת הנמל מפני שבן זוגה אלי קמיר מייעץ לנמל המפרץ המתחרה ומדובר בניגוד עניינים ולכן היה צורך בפקיד בכיר אחר שינהל את ההפרטה. ל"כלכליסט" נודע כי בשנה האחרונה ניסה יעקב לפחות ארבע פעמים לקבוע פגישות לקידום הפרטת הנמל עם אנשי המקצוע ברשות החברות אך פעם אחר פעם הפגישות התבטלו ונדחו. ברשות המסים אישרו את הפרטים וציינו כי "ישיבה בנושא הפרטת נמל אשדוד תואמה ונדחתה כמה פעמים על ידי רשות החברות מול לשכתו של יעקב. זאת, למעט מועד אחד שנדחה בשל אילוצי לוח זמנים של יעקב".
גורמים המעורבים בתהליך ציינו בפני "כלכליסט" כי קיבל את הרושם שלרשות לא היה עניין לקדם את ההפרטה. מנהלת רשות החברות רוזנבוים, שמצויה בניגוד עניינים, הבהירה כבר כי היא מעוניינת להוביל את ההפרטה בעצמה ולפני כחצי שנה פנתה למשרד המשפטים וביקשה להחזיר לתחום אחריותה את הפרטת נמל אשדוד בטענה שהסדר ניגוד העניינים שנערך לה בנוגע לנמל גורף יתר על המידה. כמו כן, ברשות החברות סירבו להגיב לפניית "כלכליסט" אם מונה כלל אדם ברשות שירכז את הנושא, וככל הידוע ל"כלכליסט", הדבר לא נעשה.
ייתכן שיש סיבה נוספת לכך שאמסלם ורגב אינם ממהרים לקדם את ההפרטה. בחודשים האחרונים יו"ר ועד העובדים בנמל אשדוד עמית שרף פקד מאות עובדים לליכוד. שרף לא נחשב לתומך הפרטה, ולא מן הנמנע שהמפקד הגדול שהוא מחזיק משפיע על עמדות השרים. ייתכן גם כי שרי הליכוד, ובעיקר השרה רגב שמחוברת להסתדרות ולוועדי העובדים, כלל לא מעוניינים לקדם את הפרטת הנמל. ברור שאף פוליטיקאי לא יכריז בפומבי שאין בכוונתו לעמוד מאחורי קווי היסוד של הממשלה, אבל מעשיהם, או חוסר המעש שלהם, יחשוף את עמדתם האמיתית.
כך או כך, הזמן משחק לרעת נמל אשדוד ובממשלה ובתעשייה סבורים כי כל דחייה בהפרטה תוביל לירידת ערך הנמל ולירידה בסכום שהמדינה תקבל ממכירתו. בינתיים היבואנים ימשיכו לסבול מהעבודה עם הנמל הכי פחות יעיל בישראל, וכל שעת המתנה של אונייה ברציף או בלב ים תתגלגל בסופו של דבר לצרכן וליוקר המחיה של כלל האזרחים.