אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עיכובים? לא רק בת"א: הקו האדום בירושלים מחכה להארכה הקו האדום של הרכב הקלה. הרחבת המסילה מתעכבת | צילום: אוהד צויגנברג

עיכובים? לא רק בת"א: הקו האדום בירושלים מחכה להארכה

הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים פועל כבר 12 שנה אבל ההארכה שלו מתעכבת. בספטמבר ייפתח כנראה מקטע נוסף, אך הקו בין בי"ח הדסה לצומת אורה יחכה

10.08.2023, 06:30 | יובל שדה

לאחר שנים של עיכובים חוזרים ונשנים, בשישי הבא צפוי להיפתח הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. אבל לא רק בגוש דן יש קשיי התנעה - גם המקטע המוארך של הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים סובל מסדרה של עיכובים שדוחים את תאריך הפתיחה עוד ועוד. הארכת הקו היתה אמורה להתבצע לשני הכיוונים, כאשר בקצה הצפוני אמור היה להיפתח המקטע מפסגת זאב לנווה יעקב, ואילו בחלק הדרומי היה אמור להיפתח המקטע בין הר הרצל לבית החולים הדסה עין כרם דרך שכונת קריית יובל.

בפועל, נכון להיום אין תאריך פתיחה לקו המוארך ובעיריית ירושלים מסרבים להתחייב על תאריך או להתייחס לנושא. הצפי הנוכחי הוא שהמקטע שבין נווה יעקב לצומת אורה ייפתח במהלך חודש ספטמבר, ואילו למקטע עד הדסה עין כרם אין צפי בזמן הקרוב.

הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים פועל כבר יותר מ־12 שנה ומחבר בין פסגת זאב בצפון להר הרצל בדרום. ב־2009 אושרה התוכנית להאריך אותו צפונה לנווה יעקב, וב־2013 אושרה התוכנית להאריך אותו דרומה עד לבית החולים הדסה עין כרם.

מי שמתפעלת ומקימה את הקו היא כפיר, שיתוף הפעולה המסחרי בין חברת שפיר הנדסה לחברת כאף. לפי החוזה של כפיר עם המדינה, הקו היה אמור להיפתח לפעילות עד סוף יוני 2023, אך במקור הממשלה הכריזה כי העבודות יסתיימו אף לפני כן באוקטובר 2022. לאחר מכן עיריית ירושלים התחייבה כי הן יסתיימו עד מרץ 2023, ובתחילת השנה ראש העיר משה ליאון אמר כי הכוונה היא שהקו ייפתח במהלך חודש יוני 2023.

כבר ביוני 2022 נחשף ב"כלכליסט" כי כפיר מתעכבת בביצוע העבודות וכי אלו צפויות להסתיים רק לקראת סוף שנת 2023, אך בעיריית ירושלים הכחישו את הפרסום. בזמנו נטען כי העיכוב נובע עקב מחסור בברזל שמשפיע על הנחת המסילות בציר. כעת גורמים המעורים בפרטים טוענים כי העיכובים נובעים, בין השאר, בגלל ממשקים מסורבלים בין כלל השחקנים המעורבים בפרויקט: כפיר, עיריית ירושלים, חברת מוריה העירונית, משרד התחבורה, המשטרה ועוד.

ירושלים היא העיר הראשונה בישראל שבה פועלת רכבת קלה, והקו האדום פועל בה כבר יותר מ־12 שנה. הקו האדום אמור להשתלב ברשת מסילות עתידית שתיבנה בשלושה שלבים: השלב הראשון הוא הארכת הקו האדום. השלב השני הוא הקמת הקו הירוק שנבנה בימים אלו והשלב השלישי הוא הקמה של הקו הכחול. גם בקו הירוק שמוקם על ידי כפיר צפויים עיכובים, בין השאר עקב מאבק של העדה החרדית נגד התוואי באזור צומת בר אילן.

מעיריית ירושלים נמסר: "אנא פנה לחברת שפיר. הם הכתובת לפנייתך". מחברת כפיר הרכבת הקלה נמסר: ״בימים אלו אנחנו מקיימים נסיעות מבחן בהארכות הקו האדום. בתקופה הקרובה נודיע בשיתוף עם משרדי הממשלה על מועד הפעלת הקו, בכוונה להפעילו מנווה יעקב עד צומת אורה בחודש ספטמבר״.


תגיות