אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפסקת פרסומות מבוקרשט. היכן מצלמים עכשיו פרסומות? צילום: בלומברג

הפסקת פרסומות מבוקרשט. היכן מצלמים עכשיו פרסומות?

שער הדולר הנמוך והתייקרות בעלויות במזרח אירופה, תורמים ליצירתיות במציאת אתרים חדשים לצילומים. אמריקה על המפה ויש מי שחוזרים לישראל

03.04.2008, 16:02 | מיטל זדה
שער הדולר הנמוך מחזיר את החיוך לפניהם של מנהלי הקריאייטיב במשרדי הפרסום. לכאורה אין שום קשר בין היצירתיות שהם אמורים להפגין בסרטון של 30 שניות לבין השטר הירוק, אך השער הנמוך מאפשר להם לפנטז על נסיעה לתפוח הגדול במסווה של צילומי פרסומת אורבניים ברחובות ניו יורק. 

מפיק הפרסומות גוסטבו נדל, בעל אחת מחברות ההפקה הגדולות בשוק הפרסום הישראלי, נודד ברחבי הגלובוס מסט פרסומות אחד לשני, ומאמין עכשיו שצניחת הדולר עשויה להשפיע על מיקום צילומי הפרסומות שיפיק בעתיד. "אם הדולר ימשיך לצנוח, והיורו יעלה, הפופולריות של ערים אמריקאיות, כמו לוס אנג'לס וניו יורק, תעלה".

בשנים האחרונות היו אלה דווקא מדינות מזרח אירופה שנחשבו ללוקיישן המבוקש ביותר לצילומי פרסומות ישראליות. המחירים הנמוכים ששולמו עבור שכירת צוות ההפקה המקומי, לצד נופים בעלי ניחוח אירופי ורגולציה מצומצמת יחסית בכל הנוגע לצילומי ילדים בפרסומות, הפכו את בירות רומניה והונגריה לאטרקטיביות במיוחד עבור המפרסמים הישראליים.

"הערים במזרח אירופה נכבשו כבר על ידי הישראלים. לא רק בגלל עלות הצילומים שם, אלא גם בגלל שהמנטליות ואופן העבודה שמאפיין את הישראלים כבר מוכרים שם, כי אנחנו עובדים מול כמה חברות הפקה קבועות, לכן הרבה פעמים יותר נוח וקל לצלם שם", נדל מסביר.

עם זאת הוא מבהיר כי למרות התחושה כי מדינות מזרח אירופה הן סוג של מגרש ביתי עבור משרדי הפרסום הישראליים, קיימת בשנה האחרונה מגמה של ייקור במחירים באזור.

אירופה בדרום אמריקה

העובדה שלאחר 10 שנות צילום לא נותרה פינת רחוב בבוקרשט שלא צולמה מכל זווית אפשרית לטובת הפסקות הפרסומות בטלוויזיה הישראלית, גורמת למשרדי הפרסום לנסות ולצאת מהלוקיישנים שהם עצמם בחרו בהם. המפרסמים הישראליים אמנם לא ממהרים לשלוח צוות שלם לאזורים מרוחקים דוגמת מדינות בדרום אמריקה או דרום אפריקה, אבל היתרון הבולט שמעניקות מדינות אלו לפרסומות הישראליות הוא ברור — מזג האוויר. ניב חורש, סמנכ"ל הקריאייטיב של ראובני פרידן, למשל, צילם בחורף האחרון את הפרסומת עם הילד הקופץ של אורנג' דווקא בצ'ילה. 

"בפרסומת של אורנג' היינו צריכים סט שמשדר לוק אירופי־מערבי, אבל באותו זמן אירופה היתה מושלגת, והיינו צריכים מקום יבש וחם, כי הצילומים היו בחוץ. בדרום אפריקה התחזית לא היתה כל כך ברורה, אז המקום היחיד בעולם שידענו בוודאות שאין בו גשם היה צ'ילה. יתרון נוסף הוא שהיתה שם חברת הפקה שיצא לנו לעבוד איתה בעבר והכרנו אותה. זה הפך את הצילומים ליותר פשוטים", מסביר חורש. 

למרות היתרונות שהציגה צ'ילה באותה הפקה, ולמרות הדולר הנמוך, חורש לא מאמין ששוק הפרסום הישראלי יוותר במהרה על היבשת האירופית. לדבריו, מדינות דרום אמריקה או אפריקה נחשבות ליעדים "קשים" מבחינת לוקיישן, מכיוון שרק הטיסות מבזבזות שעות ארוכות, לעומת הנגישות של מזרח אירופה.  

חורש עצמו מאמין כי הלוקיישנים החמים בעולם הפרסום ימשיכו להיות באירופה, אבל לדבריו דווקא מדינות ברית המועצות לשעבר הן אלו שיתחילו ליהנות מתקציבי הפרסום הישראליים. "מרבית הצילומים יישארו באזור מזרח אירופה וישראל, עם עבודות מסוימות שיופנו לארצות הברית. הדולר הנמוך יאפשר לא רק לצלם בארה"ב אלא גם להשתמש בפרזנטורים אמריקאים, הם יהפכו ליותר נגישים", מסביר חורש. 

בשעה שלא מעט מפרסמים ישראלים מוכנים לחצות אוקיינוסים כדי להשיג את הלוק הבינלאומי המבוקש, נראה כי גם ישראל, חוזרת להיות אופציה. נירית ירון, במאית פרסומות ותיקה, שצילמה במהלך השנים עשרות קמפיינים בארץ ובחו"ל, מסבירה כי בחירת הלוקיישן היא אחת מההחלטות החשובות בהפקת הקמפיין. "הלוקיישן חייב להתאים למטרה שרוצים להשיג בפרסומת. אני אישית תמיד מעדיפה לצלם במגרש הביתי שלי, בישראל. אבל לפעמים יש שיקולים שמחייבים מבחינה אמנותית לצלם בחו"ל", היא אומרת.  

חוזרים לתל אביב

ירון אחראית בין השאר על בימוי הקמפיינים של רשת האופנה קסטרו במהלך השנים. בעוד שאת חלקם צילמה במקומות שונים ברחבי העולם, כמו ארגנטינה, דווקא לאחרונה הציבה את המצלמה בשדרות רוטשילד בתל אביב. "אני חושבת שאפשר לומר שהתחלנו לגלות מחדש את תל אביב כלוקיישן לצילום. למדנו איך אפשר לצלם שם, והיכולת של בתי הפוסט פרודקשיין ליפות את הצילומים הופכת את תל אביב לאטרקטיבית".  

ירון מסבירה איך ממש כמו ריטוש הדוגמניות, בתי הפוסט אחראים לריטוש הנוף האורבני של העיר, כך שיתאים לצורכי הפרסומת. פרסומת נוספת שצילמה לאחרונה ברחבי העיר היתה של פלאפון בכיכובה של נינט, שהסתובבה ברחבי שכונת נווה צדק בתל אביב. "היום אפשר בקלות לחתוך חוטי חשמל מכוערים ולהפוך את תל אביב ללוקיישן מבוקש", היא מסבירה.  

חורש מעלה יתרון נוסף בצילומים בארץ: "צריך לזכור שבסופו של דבר ההפקה היא ישראלית, וכאשר אתה מצלם בארץ, אתה יכול מממן משכורות לצוות שלם של ישראלים".  

רשת אופנה נוספת שצילמה במשך שנים פרסומות בחו"ל וחזרה לישראל היא פוקס. הרשת, שצילמה בתאילנד, ברזיל, לונדון, מקסיקו וניו יורק, החליטה לצלם את קטלוג הקיץ שלה דווקא במצפה רמון.  

"החלום של במאי הקמפיין היה לצלם את הקטלוג החדש במדבר שיש בו אדמה סדוקה", מסבירה סמנכ"לית השיווק של פוקס עינת פורטוגלי את הבחירה בלוקיישן הישראלי. "לקח לנו שלושה ימים למצוא את האזור הנכון, אבל כשיש לנו את התשובה למה שאנחנו מחפשים בארץ, אנחנו לא ניסע לחו"ל. אף שפוקס דאגה להראות ברבעון האחרון ירידה בהוצאות השיווק, הנושא הכספי לדבריה כלל לא היה שיקול. "כשבוחרים לוקיישן, לא בוחרים אותו מתוך השיקול הכספי או מה שער הדולר באותה תקופה. ההשראה צריכה לבוא מתוך הקולקציה עצמה".  

איך מחשבים עלויות קמפיין?

 עלויות קמפיין הן תוצר של כמה גורמים הנוגעים להפקת הפרסומת. הליהוק של הדוגמנים או הפרזנטורים לפרסומת לא נכלל בתקציב, אך התשלום לחברת ההפקה, הבמאי והצלם — שכל אחד מהם נחשב לגורם משמעותי — הם חלק מתקצוב עלות ההפקה.  

שכירת לוקיישן, אולפן או צילומי חוץ, משפיעים אף הם על התקציב, וכמובן צילומים בארץ או בחו"ל. אם הצילומים מתקיימים בחו"ל, ככל ששולחים יותר אנשים מהארץ (נציגי משרד הפרסום, נציגי המפרסם)

תגיות