אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בניגוד לחוק: סוכני נסיעות לא מספקים מידע על חבילות נופש צילום: עומר הכהן

בניגוד לחוק: סוכני נסיעות לא מספקים מידע על חבילות נופש

בדיקת המועצה הישראלית לצרכנות: סוכנויות הנסיעות לא מספקות ללקוחות טופס כתוב המפרט את התנאים העיקריים של העסקה ברכישת חבילת נופש, כמחויב בחוק. התאחדות סוכני הנסיעות בתגובה: "אנו מקפידים על מילוי החוק. לא ברורה לנו שיטת הבדיקה של המועצה"

03.04.2008, 16:29 | יסמין גיל
סוכנויות הנסיעות לא מספקות ללקוחות טופס גילוי נאות כנדרש בחוק. כך עולה מבדיקת המועצה הישראלית לצרכנות. מדובר במסמך בכתב, המפרט את התנאים העיקריים של העסקה – כאשר מדובר בשניים או יותר משירותי סוכנות הנסיעות, למשל טיסה ומלון.

על פי חוק שירותי תיירות התשל"ו 1976, ותקנות שירותי תיירות (חובת גילוי נאות) תשס"ג-2003, סוכן הנסיעות חייב למסור ללקוח המבקש לרכוש צירוף של שניים או יותר משירותי סוכנות נסיעות (חבילת תיור), מסמך בכתב המפרט את התנאים העיקריים של העסקה, בהם: המחיר הכולל, מקומות הלינה כולל כתובתם ומספרי הטלפון שלהם, מסלול הטיול ועוד. החובה היא לאפשר לצרכן לדעת את כל המידע, לפני ההחלטה על רכישת חבילת התיור.

לטענת המועצה, אי מתן המידע עלול להוות עבירה פלילית שעונשה 6 חודשי מאסר, או עבירה מינהלית שדינה קנס של כ-70 אלף שקלים.

לאור ריבוי התלונות, החליטה המועצה הישראלית לצרכנות לבדוק אם אכן מוסרות סוכנויות הנסיעות את המידע בכתב, והאם קיים פער בין המידע שנמסר לצרכן בעל פה, לבין זה שנמסר בכתב. הבדיקה נערכה בשבועות האחרונים בעשרות סוכנויות נסיעות בארץ, גדולות כקטנות, כאשר הבודקים פנו לסוכנויות וביצועו בירורים לקראת רכישת חבילות תיור.

הסוקרים בדקו אם הסוכנים מוסרים להם את המידע בכתב, ומשלא עשו זאת, ביקשו לקבל את המידע בכתב. על בדיקות המועצה לצרכנות, בכל הסוכנויות סירבו למסור את המידע בכתב.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, אהוד פלג, אומר כי "ממצאי התחקיר מעידים שכנראה סוכני הנסיעות אינם מכירים את חובתם בעניין מסירת מידע בכתב". לפיכך, אומר עו"ד פלג, החליטה המועצה לצאת בפעילות הסברה לעוסקים בתחום התיירות "במטרה ליצור מערכת יחסים הבנויה על קיום החוק ועל שירות מקצועי ואמין, ובעיקר לדאוג לכך שהצרכן יקבל את מרב המידע על המוצר או השירות הניתנים לו. חובת הגילוי הנאות לצרכן לגבי פרטי העסקה היא הזכות הבסיסית בחוק הגנת הצרכן, וכיבודה על ידי סוכני הנסיעות יצמצם משמעותית את אי ההבנות ואת פערי הציפיות של הצרכנים".

התאחדות סוכני הנסיעות: אנו מקפידים על מילוי החוק

יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, מסר בתגובה כי "סוכנויות הנסיעות מקפידות למלא אחר הוראות החוק ומספקות ללקוחות את טופס הגילוי הנאות בעת כריתת העסקה, בדיוק כפי שנדרש. יתרה מזו, מאז כניסת התקנות לתוקפן, התאימו כל ספקי התיירות את חוברות הפרסום שלהם ואת מסמכי הנסיעה המוצגים בפני הלקוחות ללשון החוק ורוחו.

לדברי פתאל, "לא ברורה שיטת הבדיקה של המועצה, אך אפשר להניח שהבודקים לא רכשו את המוצר בפועל, אלא רק התעניינו ברכישה, ובמעמד זה אף קיבלו מידע מן הסוכן על המוצר. אם הייתה נכרתת עסקה, היה נשלח למזמין הטופס, כפי שמחייב החוק".

פתאל הוסיף, כי "התאחדות סוכני הנסיעות מזמינה את המועצה, בנוכחות התקשורת, לבצע הזמנה אנונימית באמצעות הטלפון או האינטרנט, עד לשלב סיום העסקה, כדי לבחון את אמיתות הדברים".

תגיות