אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משבר האורז: הציבור מסתער, היבואנים גוזרים קופון צילום: צביקה טישלר

משבר האורז: הציבור מסתער, היבואנים גוזרים קופון

בזמן שברשתות השיווק מדווחים על עלייה של מאות אחוזים בהיקף רכישת האורז, יש גם מי שמרוויח והרבה. יבואנית הקטניות, החברה הבורסאית האחים חממה, מסכמת את המשבר עם רווח של יותר מ-30 מיליון שקל

29.04.2008, 12:10 | גלי ברגר וסיון איזסקו

בהלת האורז שתקפה את ישראל בימים האחרונים נמשכה גם אתמול, אם כי בעוצמה פחותה לאחר שביום ראשון השבוע נרשמה עלייה של כ־500% במכירת אורז בכל רשתות המזון. להתנפלות של הצרכנים על האורז תרמו הידיעות על עליית המחירים הצפויה ועל הגבלות של הכמות הנרכשת, לצד העובדה כי מדובר ביום הראשון שלאחר חג הפסח שבו חלקים נרחבים אינם מחזיקים אורז בשל בעיות כשרות. ל"כלכליסט" נודע כי בכמה סניפים של רשת מגה בבאר שבע, אור יהודה, "פתח תקווה", ראשון לציון ומקומות נוספים נרשם אתמול בשעות הערב מחסור חמור באורז.

במקביל כבר הועלו המחירים בחלק מהרשתות. שופרסל העלתה את המחיר, אך למרות זאת עד שעות אחר הצהריים אתמול נרשמה רכישה ערה. רבוע כחול עדיין לא העלתה מחירים וכך גם חלק מהרשתות הפרטיות כמו רמי לוי ואבא ויקטורי, שעדיין מוכרות את המלאים שברשותן.

"אני מאמין שאחרי שכל הרשתות יעלו את המחיר העניין יירגע", אמר איל רביד, מנכ"ל ומבעלי אבא ויקטורי. רפי שפר, מנכ"ל חברת ברנד פור יו המייצרת את "המותג", המותג הפרטי של הרשת הרביעית, מבטיח שהאורז שלו יתייקר ב־10% לכל היותר: "אנחנו רואים שינוי בהתנהגות הצרכן בגין עליית המחירים גם בחנויות הרשת הרביעית, בחלקן יש הגבלה של עד 5 ק"ג. נערכנו מבעוד מועד ולכן ההתייקרות תהיה בשיעור נמוך עד גמר המלאי, שיספיק לשבועות הקרובים".

מול רשתות השיווק והצרכנים המודאגים ניצבים יבואני האורז, שלפחות עבור חלקם מדובר בתקופת שגשוג חסרת תקדים. כך למשל בחברת חממה סחר העוסקת בסחר בגרעינים, שהונפקה בבורסה בתחילת יוני 2007. החברה עשויה להפתיע גם את הפעילים הוותיקים בשוק ההון, בעיקר את אלו שפקפקו האם מקומה בבורסה בכלל. חממה צפויה לדווח על עלייה משמעותית ברווחיות כתוצאה מהצטיידות מבעוד מועד בסחורות שרשמו עליית מחירים משמעותית לאחרונה, כמו אורז, שומשום וקפה.

עידו חממה. צופה יציבות או עליה במחירים, צילום: בועז אופנהיים עידו חממה. צופה יציבות או עליה במחירים | צילום: בועז אופנהיים עידו חממה. צופה יציבות או עליה במחירים, צילום: בועז אופנהיים

"איתותים מהספקים"

"במהלך 2007", מספר עידו חממה, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברה ובנו של בעל השליטה אליהו חממה, "קיבלנו איתותים מהספקים בחו"ל על כך שיצואניות האורז עשויות להגביל את היצוא - מה שאכן קרה והביא לגל של עליות מחירים. נשמענו לאיתותים מהשטח והגדלנו באופן משמעותי את מלאי האורז, השומשום והקפה". בסוף 2007 עמד שווי המלאי של החברה על כ־149 מיליון שקל, אך על פי הערכות התייקרו מאז מחירי הסחורות שבמלאי ב־20% עד 25% בממוצע. כתוצאה מעליית הערך עתידה החברה לרשום רווח של יותר מ־30 מיליון שקל ממכירת המלאי שבו הצטיידה.

בחממה לא ממש מודאגים מהשינויים במחירי הסחורות. "אנחנו צופים יציבות או עלייה קלה במחירי הסחורות", אומר עידו חממה. "בכל מקרה, החברה יודעת להרוויח גם אם המחירים יציבים או אפילו במגמת ירידה. בתקופה כזו אנחנו משתדלים לא להשתולל ולנסות להרוויח יותר, ולכן מממשים מלאים. אנחנו רוצים לרדת למלאי של ארבעה חודשים, במקום מלאי של חצי שנה שהיה לנו בעבר. בתחילת הרבעון הראשון עוד היינו בפוזיציה של הגדלת המלאי, כך שבסופו היה המלאי שלנו גדול מ־150 מיליון שקל".

חממה סחר היא אחת מיבואניות המזון היבש הגדולות בישראל. לחברה כ־130 ספקים ברחבי העולם והיא מוכרת את המוצרים לכ־400 לקוחות. העלייה במחירי הסחורות נתנה את אותותיה כבר בדו"חות הרבעון האחרון של 2007, בו רשמה חממה עלייה של כ־33% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, ל־100 מיליון שקל. העלייה נבעה הן מגידול בהיקף הפעילות והן מעליית מחירי הסחורות. הרווח הנקי של החברה ברבעון גדל פי עשרה, ל־4 מיליון שקלים. בסיכום שנתי חתמה חממה את 2007 עם מחזור מכירות של 325 מיליון שקל, רווח גולמי של 37 מיליון שקל ורווח נקי של 14 מיליון שקל.

מניית חממה לא השתנו כמו הסחורות שהיא רוכשת וסבלו ממחזורי מסחר נמוכים. מאז ההנפקה איבדו המניות כ־20% מערכן. אתמול, על רקע הכותרות על עליית מחירי הסחורות, חזרו המשקיעים להתעניין במניות ואלה הוסיפו לערכן 4.3% במחזור מסחר חריג של 655 אלף שקל, לעומת מחזור ממוצע של 66 אלף שקל.

"נאלצנו לפתוח חוזים"

גורם אחר שצפוי להרוויח ממשבר האורז הוא חברת שאינה מוכרת לפעילים בשוק ההון המקומי. מדובר בחברה הפרטית בני ג'ורג' שוקחה, העוסקת כבר קרוב ל־80 שנה ביבוא מזון ונחשבת לאחת מיבואניות האורז הגדולות לישראל.

ריאד שוקחה, מנכ"ל החברה, מסתכל במשבר הנוכחי בהשתאות על ההתנהגות של הצרכנים. "אני לא חושב שהפאניקה שנוצרה סביב מחירי האורז מוצדקת" הוא אומר, "אין סיבה לאגור כי יש אספקה סדירה ואין מחסור". שוקחה מסרב להיכנס למספרים, אבל בחברה שלו לא העריכו ככל הנראה את עוצמת הדרמה הצפויה בשוק.

"יש לנו מלאים וחוזים לקבלת אספקה שוטפת מהספקים. בגלל חלק מעליות המחירים, שהיו מבחינתנו בלתי צפויות, נאלצנו לפתוח חלק מהחוזים עם הספקים, לחתום על חוזים מחדש ולשלם כפול מהחוזה המקורי. אנחנו נאלצים להעלות מחירים בהתאם, על מנת להישאר רווחיים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות