אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טיול לסוף השבוע: המכתש הגדול צילום: משה מילנר,לע"מ

טיול לסוף השבוע: המכתש הגדול

הקיץ כבר מחכה מעבר לפינה, וכעת זו ההזדמנות האחרונה להדרים למכתש הגדול. בתפריט: טיולי גמלים, אוהלים בדואים, עיר נבטית, חולות צבעוניים וטיפוס רגלי

01.05.2008, 09:15 | תמר וילרפורט

בעוד זמן קצר תוכלו לראות את הנגב רק דרך זגוגית החלון ברכב הממוזג שלכם. החום, שרק טעמנו ממנו בשרב של פסח, עומד בפתח, והוא יסגור לאלתר את אפשרויות הטיול הרגלי בנגב.

"אני חושב שצריך להכריז על האמת אחת ולתמיד - הנגב צחיח, אין בו מים, ובנגב חם", אומר יואש לימון, רכז ההדרכה בבית ספר שדה הר הנגב במצפה רמון. "לאמת הזאת יש יוצאים מן הכלל, וזה מה שהופך את המדבר הזה לכל כך מיוחד ומפתיע. המים בנגב מופיעים במעיינות, בגבים ובבורות, בעיקר נבטיים. והשנה היתה שנה שחונה במיוחד, כך שאין כמעט מים באף בור, והגבים ריקים באופן מאכזב. המעיינות עדיין שופעים, אבל הם מועטים ומוכרים. בנגב חם, אבל יש צל, מעוקים (קניונים) ועצים מרשימים".

עם ההקדמה הזו נצא לצפון הנגב, לראות מה כל כך מיוחד בו. קל להדרים עד באר שבע. אפשר לעקוף ואפשר גם לחתוך דרך באר שבע, העיקר שתמשיכו על כביש 40 לכיוון ירוחם ודימונה. בדרך עוברים את רמת חובב, שבטים בדואים, עדרי צאן וגמלים.

בצומת הנגב פונים שמאלה לכביש 224, המוביל לירוחם. פונים ימינה בצומת גבעת ירוחם ושמאלה בצומת ירוחם לכביש 225 ונוסעים כ־3 ק"מ עד לנקודה הראשונה בטיול - תצפית הר אבנון על המכתש הגדול (הנקרא גם מכתש חתירה). לפני הירידה בפועל מירוחם למכתש פונים שמאלה במקום המשולט, הר אבנון. דרך העפר שופצה לאחרונה והיא עוברת דרך בניינים הרוסים של מחנה חברת הנפט הבריטית, שפרצה את הכביש בתחילת שנות הארבעים. חונים במגרש החניה ויוצאים מהרכב לתצפת על המכתש הגדול. זה המקום להסביר שהמכתש גדול רק ביחס למכתש הקטן, אבל המכתש הגדול באמת הוא מכתש רמון, שהתגלה מאוחר יותר. אורכו של המכתש כ־12 ק"מ ורוחבו כ־5 ק"מ. לא ניכנס לתהליך הגיאולוגי, רק נגיד שזוהי תופעה נדירה שבה שוקעות שכבות של סלעי אבן חול.

חוזרים לרכב וממשיכים עם הכביש עד שרואים משמאל חניון ואקליפטוסים. מחנים את כלי הרכב ומשתעשעים עם הילדים באטרקציה הטבעית - החולות הצבעוניים המיוחדים, ובהם כתום, ירוק וסגול. כדאי להביא מהבית בקבוקים קטנים, או להגיע מוכנים עם ניירות ודבק וליצור תמונות מהחול הצבעוני.

ממשיכים עם הכביש (ויוצאים מהמכתש) עד המפגש עם כביש 206, שם פונים שמאלה לכיוון דימונה. במשך הנסיעה שימו לב שמשמאל מופיעה היציאה מנחל ממשית. בצומת רותם פונים שמאלה, ושוב שמאלה עם השילוט לממשית. עוצרים ויורדים במסלול האדום אל הסכר שנבנה בתקופת המנדט הבריטי.

ממשיכים עם השביל המסומן עד לבאר, משם יכולים לחזור (בעלייה תלולה) למעלה, או - בתנאי שיש מי שיאסוף אתכם בסוף המסלול - להמשיך במורד הנחל. לא מומלץ להשאיר את הרכב מחשש לפריצות.

חוות הגמלים הנמצאת בממשית שווה עצירה ולו למען הילדים, שיזכו לחוויה קצת שונה מהנגב ולטעימה מאורח החיים הבדואי. בחווה יש אוהלים בדואים גדולים מצמר עזים, שבהם ניתן ללון באווירה מדברית וליהנות מארוחת ערב בסגנון בדואי. כמו כן אפשר לצאת מהחווה לטיול גמלים.

זהו, צריך להחליט אם נשארים ללון או מתקפלים ומתחילים בנסיעה הביתה. לינה אפשרית ב"דרכים" (08-6556811) בדימונה, בבית גלריה במושב אשלים (08-6579704), ואפשרויות נוספות ומגוונות המשלבות לינה וספא תמצאו רק אם תדרימו לכיוון מצפה רמון, שם ישנם צימרים, חוות בודדים וגם פונדק רמון, מלון מרשת ישרוטל (1-700-700-810).