אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד הביטחון התגמש: נמל אשדוד יורחב צפונה צילום: דני סלומון

משרד הביטחון התגמש: נמל אשדוד יורחב צפונה

בלעדי ל"כלכליסט": עד כה הוגבלה פעילותו של הנמל הדרומי בשל קרבתו לשטחי האש של בסיס פלמחים; הפרויקט מוערך במיליארד דולר

06.05.2008, 09:46 | גיא מי־טל
פריצת דרך במגעים בין משרד הביטחון לבין הנהלת נמל אשדוד תאפשר לפתח את נמלי הים צפונית לאשדוד. ל"כלכליסט" נודע כי לאחרונה הושגה התקדמות משמעותית בהסרת המכשול הביטחוני שמנע עד כה את פיתוח נמל אשדוד - הקמת מסוף המכולות העתידי בהיקף של מיליארד דולר. מדובר בפיתוח שכבר אושר בממשלה, והוגדר כהכרחי כדי לעמוד בביקושים הגדלים למעבר סחורות דרך הים.

גורמים במשרד הביטחון התנגדו להקמת מסוף מכולות צפונית לנמל אשדוד בשל קרבתו לבסיס פלמחים ולשטחי האש הסמוכים לו. הממשלה קיבלה החלטה לפתח את אחד משני הנמלים, אשדוד או חיפה, עד סוף 2015, אך סיכויו של נמל אשדוד לזכות בהשקעת הענק של כמיליארד דולר נראו פחותים מול מתחרהו בצפון - בשל הרגישות הביטחונית המצוינת.

מה שללא ספק סייע להבנות הוא העובדה שיו"ר חברת נמלי ישראל, אלוף (מיל') יפתח רון-טל, היה עד לא מזמן מפקד זרוע יבשה בצה"ל. עם כניסתו לתפקיד טען רון-טל שמתוך היכרות עם האילוצים הבטחוניים אפשר להגיע לתפעול מסוף המכולות לצד פעילות הבסיס הצבאי.

מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן ומנכ"ל משרד הביטחון פנחס בוכריס קיבלו את הצעתו של רון-טל, והקימו צוות מקצועי משותף למשרד הביטחון, צה"ל, רשות הספנות והנמלים וחברת נמלי ישראל. הדיונים שנערכו בחודשים האחרונים הביאו להתקדמות משמעותית בין הצדדים. עבודת הצוות רוכזה בידי עו"ד יואב צוקרמן, יועץ בכיר למנכ"ל חברת נמלי ישראל.

בין ההבנות שאליהן הגיעו הצדדים הוחלט שהנהלת הנמל תעודכן מראש על הזמנים שבהם תיערך פעילות בשטח האש, ותוכל לתכנן את עבודת הנמל ואת תנועת האוניות והמכולות בהתאם.

רון-טל סירב להתייחס לפרטי ההבנות שהושגו, אך אמר בתגובה: "שיתוף הפעולה בין הגורמים העמיק את ההבנה בשני הצדדים באשר לצרכים הלאומיים שעליהם הם אחראים - ביטחון המדינה מחד, ותרומת הפיתוח של נמלי הים לכלכלת ישראל מאידך".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות