אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדירקטורים במטיס בורחים מברזילי צילום: ראובן שוורץ

הדירקטורים במטיס בורחים מברזילי

לאחר חשד לעסקאות בעלי עניין שלא דווחו ועל רקע השמצות הדדיות בין בעלי השליטה אמנון ברזילי ומוני הראל, הגיע תורם של שני דירקטורים להתפטר: צבי כץ ואיצ'ה מנחם. הרשות לניירות ערך תחל לבדוק

15.05.2008, 09:14 | גולן חזני

התפטרות של דירקטור חיצוני היא לא סימן מבשר טובות למשקיעים, בטח לא אם ברקע מתנהל סכסוך חריף בין שני בעלי השליטה המרכזיים בחברה. כל האלמנטים הללו נמצאים בסיפורה של מטיס קפיטל - המחזיקה בשליטה בחברת יפאנאוטו, יבואנית סובארו - שאת השליטה בה חולקים אמנון ברזילי ומוני הראל.

סכסוך חריף שנתגלע בין השניים הביא אתמול בצהריים להתפטרותו של הדירקטור החיצוני צבי כץ. "בתקופה האחרונה התוודעתי לעוצמת המחלוקת בין בעלי השליטה", כתב כץ במכתב ההתפטרות שלו והוסיף: "כתוצאה מכך נוצרה בישיבות הדירקטוריון אווירה שלא מאפשרת לי להרגיש בנוח בתפקידי כדירקטור חיצוני, ואני מעוניין לסיים את כהונתי".

לא עברה שעה, ודירקטור נוסף הודיע על התפטרותו. הפעם היה זה איצ'ה מנחם, לשעבר יו"ר ההתאחדות לכדורגל, שהסביר כי הדבר נעשה לאור בקשת הדירקטוריון. שעה אחר כך הוציא מנחם הודעת תיקון, לפיה פרישתו מהדירקטוריון נעשתה לאור בקשת יו"ר הדירקטוריון, ברזילי.

הראל וברזילי רכשו בחודש ינואר 42% ממניות מטיס מידי חברת גמול תמורת 85 מיליון שקל באמצעות חברה פרטית שהקימו בשם אופקים. ברזילי מחזיק ב־50.5% ממניות אופקים ואילו הראל ב־49.5%. הסכסוך ביניהם פרץ כמעט מיד - סביב החברה־בת יורופקאר, העוסקת בהשכרת רכב, שהראל ביקש למכור וברזילי התנגד.

בהמשך התברר כי זהו קצה הקרחון ומחלוקות נוספות החלו לצוץ. ב־2 באפריל פורסם לראשונה ב"כלכליסט" כי חילוקי הדעות בין השניים גרמו לכך שהדו"חות הכספיים של החברה (לשנת 2007) לא אושרו בישיבת הדירקטוריון, ולכן מועד פרסומם נדחה בשבוע לאחר המועד החוקי.

שבועיים לאחר מכן פורסם ב"כלכליסט" כי השניים מנהלים מגעים לפירוק השותפות. את הכותרת סיפק ברזילי: "למוני הראל יש ניסיון במכירת נעליים, ולא במכוניות". הראל, המחזיק בשליטה ביבואנית נעלי ניו באלאנס, חשף בתגובה כמה עסקאות החשודות כעסקאות בעלי עניין שלא דווחו, ושנחשפו השבוע ב"ידיעות אחרונות".

מדובר למשל בטיפולים שעברו כלי הרכב של יורופקאר במוסך סבנה השייך לאביו של איציק כהן, מנכ"ל מטיס. ב־2007 שילמה החברה לסבנה 1.27 מיליון שקל, אבל ההתקשרות אושרה בדיעבד רק בינואר 2008. כן נדרשה החברה להעביר הבהרות על מצנח זהב שהובטח לברזילי במקרה של התפטרות מניהול מטיס.

רשות ניירות ערך פנתה אתמול לחברה בבקשה לקבל הבהרות על עסקאות בעלי עניין שלא דווחו. הרשות דרשה להעביר עד 21 בחודש מסמכים הנוגעים לעסקאות הללו ועל פעולות נוספות שבוצעו. בתגובה מסר ברזילי: "נעניק לרשות כל מה שתבקש".

תגיות