אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המבקר: יש לבחון את הפרטת חברת אשרא צילום מסך מאתר : http://www.ashra.gov.il

המבקר: יש לבחון את הפרטת חברת אשרא

מהדו"ח עולה כי בשנים 2003-2006 חלק ניכר מהעסקאות שהתבקשה החברה לבטח לא יצאו לפועל והונפקו מספר מצומצם של פוליסות למספר קטן של יצואנים. נתונים אלה מעלים ספק בדבר זכות קיומה של החברה

20.05.2008, 16:04 | נעמה סיקולר

ראוי לבחון האם יש הצדקה להמשך המעורבות הממשלתית בתחום ביטוח הייצוא לטווח הבינוני ואם לא נכון יותר להוציא שירותים אלה לשוק החופשי – זו המסקנה החותמת את ממצאי מבקר המדינה בנוגע לפעילותה של חברת ביטוח הייצוא הממשלתית אשרא.

החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר (בסס"ח) התאגדה בשנת 1957 כחברה ממשלתית במטרה לבטח עסקאות ייצוא. בשנת 1998 הוחלט להפריט את פעילותה בתחום ביטוח סיכונים בעסקאות יצוא לטווח קצר. החברה נמכרה לגורמים פרטיים ושמה של בסס"ח הוחלף לאשרא העוסקת בביטוח עסקאות ייצוא לטווח הבינוני והארוך כאשר החשב הכללי במשרד האוצר הוא המאשר כל עסקת יצוא והמדינה נושאת בכל הסיכונים הכרוכים בה.

בשנים האחרונות הונפקו פוליסות למספר קטן של יצואנים, צילום: אלעד גרשגורן בשנים האחרונות הונפקו פוליסות למספר קטן של יצואנים | צילום: אלעד גרשגורן בשנים האחרונות הונפקו פוליסות למספר קטן של יצואנים, צילום: אלעד גרשגורן

מבקר המדינה שבדק את תהליך ההפרטה מצא כי רשות החברות, משרד האוצר והתמ"ת לא בדקו כראוי האם ניתן לבטח עסקאות ייצוא בטווח הבינוני והארוך באמצעות השוק הפרטי בערבות מדינה ובפיקוח החשכ"ל. הגורמים הממשלתיים התרכזו בהפרטת עיסוקה העיקרי (85%) - הטווח הקצר - ולא נתנו די הצורך את דעתם על כל המתחייב מהמשך פעילותה, אלא רק בפעילות לטווח הבינוני והארוך שהיא מצומצמת יותר. עד ספטמבר 2005 שתי החברות השתמשו באותו שם ורק אז הוחלף השם לאשרא מה שגרם לבלבול רב ולאי בהירויות בקרב היצואנים. ביחס לפעילותה העסקית של החברה לאחר ההפרטה, דירקטוריון החברה איננו מעורב בפעילות העסקית שלה ואינו נושא באחריות לתוצאותיה הכספיות שהחלטות לגביהן נתונות כולן בידי ועדות בחשכ"ל. החברה איננה פועלת לפי שיקולים עסקיים עצמאיים, מתכונת פעילות כזו שהיא מתן שירותים תפעוליים לאגף החשכ"ל איננה תואמת לפעילותה של חברה ממשלתית ולכן אין סיבה שתיעשה דווקא באמצעות חברה ממשלתית שזה כל ייעודה.

בנוסף מצביע המבקר על ירידה ברורה בהיקף פעילותה של החברה בשנים האחרונות. בשנים 2003-2006 חלק ניכר מהעסקאות שהתבקשה לבטח לא יצאו לפועל והיא

 - נתונים אלה מעלים ספק בדבר זכות קיומה של החברה והאם יש הצדקה לביצוע פעילות זו במסגרת ממשלתית. בתקופה הרלוונטית, אישר החשכ"ל בממוצע 78 עסקאות בהיקף כספי של 1.57 מיליארד דולר אולם החברה הנפיקה בממוצע פוליסות ב-230 מיליון דולר בלבד, חלק מהפוליסות שלא הונפקו היו משום שהיצואנים העדיפו לבטח עצמן בחברות פרטיות אך החשכ"ל והחברה לא עסקו בבחינת התופעה הפקת לקחים ושיפור השירות. החברה גם לא דיווחה לחשכ"ל מהיכן נובע הפער בין העסקאות באושרו לבין אלא שבוצעו בפועל. בנוסף, החברה לא בדקה לפחות פעם בשנה את רמת הסיכון של המדינות ולא עדכנה את דירוגן. המבקר אף קובע כי שר התמ"ת ושר האוצר ממונים על פעילותה של החברה אולם על אף שמשרד התמ"ת מופקד על הייצוא הישראלי מעורבותו בקביעת פעילותה של החברה היתה מצומצמת מדי ולא ניתן משקל מספיק לאינטרסים של המשרד בקידום הייצוא.

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "השליטה בחברת אשרא היא של משרד האוצר והתמ"ת. מדובר בחברה אשר מטרתה הינה קידום היצוא, תחום עליו אמון משרד התמ"ת, אך יש לזכור שפעילות זאת נעשית בכלים פיננסיים, קרי, ערבויות מדינה. על פי חוק נושא זה נתון בידי החשכ"ל. מבנה זה מגביל את השפעת שר התמ"ת, עם זאת יודגש כי משרד התמ"ת בשת"פ עם משרד האוצר הוביל מספר רב של מהלכים משמעותיים ליצוא הישראלי בהיקפים של מיליוני דולרים, באמצעות חברת אשרא".

עוד נמסר כי מנכ"ל משרד התמ"ת והחשכ"ל בוחנים בימים אלו את נושא אופי הפעילות המשותפת במסגרת חברת אשרא, וכיצד ניתן לטייבה.

לגבי נושא הפרטת הפעילות, נמסר: "עמדת משרד התמ"ת היתה בעת הפרטת החברה שיש מקום לפעילות חברה ממשלתית בתחום הפעילות הבינונית והארוכה. יש לציין בהקשר זה שמבנה זה קיים במדינות OECD רבות אחרות, כגון: איטליה, שוויץ, בלגיה , דנמרק ועוד".

תגיות