אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ירידה ברווחים של רשתות "עשה זאת בעצמך" האמריקאיות צילום: בלומברג

ירידה ברווחים של רשתות "עשה זאת בעצמך" האמריקאיות

כתוצאה ממשבר המשכנתאות בארה"ב הרשתות מדווחות על ירידות של עד 18% במכירות ברבעון האחרון. כשפחות אמריקאים קונים בתים חדשים, הן הראשונות להיפגע

22.05.2008, 08:25 | חגי לוי

משבר המשכנתאות בארצות הברית והעובדה שלא מעט אמריקאים נשארו ללא דירות משליך לא מעט על רשתות "עשה זאת בעצמך" (DIY) בארצות הברית. הענף, שנחשב לאחד הסמלים האמריקאיים המובהקים, סופג בימים אלה את גל ההדף של משבר הסאבפריים: כאן לא מדובר רק בעוד סעיף הוצאות שעובר קיצוץ, אלא בשינוי תפיסה. כשיש ירידה במספר הבתים הנמכרים ובערך הנדל"ן, לאנשים יש הרבה פחות סיבות להוציא עשרות אלפי דולרים על שיפוצים.

הדוח"ות הכספיים שפרסמו בימים האחרונים הרשתות שפועלות בתחום הזה ממחישים את עומק המשבר: הום דיפו, רשת ה־DIY הגדולה בארה"ב ובעולם כולו, דיווחה בתחילת השבוע על ירידה רבעונית של 6.5% במכירות של חנויות זהות (חנויות הפתוחות למעלה משנה), שהוא אחד המדדים החשובים בהערכת חוסנה הפיננסי של רשת קמעונאות, שכן הוא מנטרל גורמי צמיחה זמניים שמקורם בפתיחת חנויות חדשות. האנליסטים היו פסימיים מלכתחילה, אבל הירידה החדה הפתיעה בחומרתה וגרמה למניית הום דיפו לאבד מערכה 5.4% ביום פרסום הדו"ח. מאז יולי האחרון, איבדה מניית החברה כבר שליש מערכה. לפי התחזיות הנוכחיות, הום דיפו צפויה לרשום ירידה של 24%-19% במכירות עד סוף השנה.

אם מסתכלים על נתוני הרווח הנקי, מצטיירת תמונה מדאיגה אף יותר: הרווח הנקי של הום דיפו ברבעון הסתכם ב־356 מיליון דולר, צניחה של 66% לעומת 1.05 מיליארד ברבעון הראשון של 2007. הירידה החדה מיוחסת להאטה במכירות של חנויות זהות, ובעיקר למבצעי הנחות לא מתוכננים שהחברה נאלצה ליזום, כשהמיתון במשק האמריקאי הלך והעמיק ואשר השפיעו על שורת הרווח של החברה.

גם מי שכבר מגיע לחנות קונה בפחות כסף: נתונים שפרסמה הרשת מצביעים עד ירידה של כמעט 3% בסכום הקנייה הממוצע בשלושת החודשים האחרונים: מ־59 דולר ברבעון הראשון של 2007 ל־57.3 דולר ברבעון הנוכחי. הרשת כבר הודיעה על כוונתה לסגור 15 סניפים בחודשיים הקרובים – מהלך שאמור להביא לפיטוריהם של 1,300 עובדים.

ניתן היה לחשוב שמדובר בכשל נקודתי של חברה בודדת, אבל מי שמאשרת את ההנחה שהענף כולו נמצא במשבר היא המתחרה, רשת לו'ס (Lowe’s). בדומה להום דיפו, גם היא מוכרת "הכל לבית", ממקדחות וצבע ועד פרקטים ומטבחים. וגם היא עוברת עכשיו את אחת התקופות הקשות בתולדותיה, כשדווחה על ירידה של 18% ברווח הנקי ברבעון הראשון של 2008. המכירה של חנויות זהות ירדו ה־8 אחוז, והחברה כולה איבדה 25% מערכה מאז ספטמבר האחרון.

בשונה מהמתחרה העיקרית שלה, הנהלת לו'ס החליטה דווקא על מהלך התרחבות: ברבעון האחרון פתחה הרשת 20 חנויות חדשות ועד סוף השנה היא צפויה לפתוח 100 סניפים חדשים והגדיל את שטחי המסחר ב־8%. ההיגיון מאחורי המהלך המסוכן: לנצל את החלשותה של הום דיפו, ולהכין את הרשת לקראת התאוששות של הכלכלה האמריקאית. הרשת החליטה גם לבצע שינוי בתמהיל המוצרים בחנויות, כדי לתת דגש בעיקר לעבודות בית קלות וזולות יותר: יותר שטיחים וכלי עבודה, פחות כיורים וארונות.

בחודש מרץ נרשמה בארה"ב ירידה נוספת במכירות של בתים שאינם חדשים – המהווים 85% משוק הדיור כולו. מדובר בחודש שביעי של ירידות בשמונת החודשים האחרונים. לנתון הזה יש השפעה ברורה על המכירות של רשתות ה־DIY, מאחר ומכירת בית משומש בדרך כלל מלווה במהלך של שיפוצים ושיפורים – הן מצד המוכר שרוצה לגרום לנכס להראות טוב יותר והן מצד הקונה, שרוצה לצבוע, לשנות או אפילו לבנות מחדש חלקים בבית שזה עתה קנה.

"שוק הדיור והשיפוצים נשאר קשה ברבעון האחרון", הודה מנכ"ל הום דיפו, פרנק בלייק, בהודעה שליוותה את הדו"ח שפורסם מוקדם יותר השבוע. "למעשה, המצב החריף בחלקים נרחבים של ארצות הברית", הוסיף.

הכלכלה האמריקאית צריכה שיפוץ יסודי. אבל כרגע נראה שגם התאוששות בוול סטריט והתמתנות במחירי האנרגיה והמזון לא יסתמו את הבור שיצר משבר הסאבפריים בשוק הדיוק, משבר שממשיך להשפיע לא רק על הלווים עצמם ועל שוק המשכנתאות, אלא גם על ענף הקמעונאות.

תגיות