אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גורלה של ג'נרל מוטורס בידי העובדים צילום: בלומברג

גורלה של ג'נרל מוטורס בידי העובדים

עם הפסד חודשי של 1.1 מיליארד דולר עומדת הנהלת יצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם, ג'נרל מוטורס, למבחן הגדול בתולדותיה: קיצוץ שכר העובדים והתנתקות מתפיסה ניהולית מיושנת

21.05.2008, 20:45 | בעז תמיר

כשבוע לאחר פרסום הפסד של 3.25 מיליארד דולר לרבעון, ב־9 במאי, הזרימה (GM) ג'נרל מוטורס 200 מיליון דולר למימון הפיצוי על שחיקת שכרם של 3,600 עובדי קבלן המשנה American Axle (AXL), המאורגנים באיגוד עובדי כלי הרכב האמריקאי (United Auto Workers — UAW). הזרמת הכסף לפיצוי עובדי קבלן המשנה נועדה להחזירם לאולמות הייצור לאחר 80 ימי שביתה ופגיעה קשה בשרשרת האספקה של הקבוצה.

הנהלת ג'נרל מוטורס העדיפה להשתתף במימון תביעות 3,600 עובדי AXL, להחזירם לעבודה בלא לשחוק בזכויותיהם ולהימנע מניסיון (מסורתי) להחלפת ספק. כמו כן, אתמול חתמה ג'נרל מוטורס על הסכם טננטטיבי עם 2,500 עובדי מפעל ההרכבה בקנזס סיטי, שהיו בשביתה מאז 5 במאי.

אירוע חסר תקדים

סיטואציה כזאת, שבה הנהלת יצרן כלי הרכב הגדול בעולם מחליטה על הזרמת מאות מיליוני דולרים למימון הפיצוי על שחיקת שכר, היא אירוע חסר תקדים הפותח צוהר להבנת מצבם של מנהיגי התעשייה מן המאה ה־20, המתמודדים עם אתגרי שוק סוער ומשתנה. מאבק השליטה על עתיד ג'נרל מוטורס נמצא בעיצומו. במקרה שלה לא מדובר בקבוצת משקיעים מתוחכמת, המתמחה בעסקאות השתלטות, או בקרן גידור המריחה את הדם הניגר ומנסה לרכוש את גרעין השליטה במחיר מציאה.

כשמדובר בג'נרל מוטורס, לשעבר היהלום שבכתר התעשייה האמריקאית, מדובר בסיכון שבהתמודדות עם "גלולות רעל", הטמונות בראשו ובלבו של הארגון - סיכון המבריח כל גורם עסקי המבקש להתקרב ל"גוף הנגוע". ההבנה כי השליטה בחברה נמצאת בידי העובדים, הגמלאים וציבור משלמי המסים האמריקאי מרתיעה כל משתלט מקצועי מלהתקרב לחברה המדממת ברמת הפסד של כ־1.1 מיליארד דולר לחודש.

מה שטוב לג'נרל - טוב לאמריקה?

חייו של ריק (ריצ'רד) ווגנר ג'וניור (Richard Wagoner Jr), מנכ"ל ויו"ר דירקטוריון ג'נרל מוטורס, אינם פשוטים. סימני הסטטוס - קומפלקס משרדים מפואר בדטרויט, בירת תעשיית הרכב העולמית, אשר נרכש בשבוע שעבר במחיר "הזדמנות" בסכום של 626 מיליון דולר; המטוס הפרטי שהחברה העמידה לרשותו; ועלות שכר העולה על 1.3 מיליון דולר בחודש (עליית שכר בגובה של 64% בהשוואה ל־2007) - אינם מצליחים להמתיק את התחושה המרה שלפנינו מנהיג הנוהג בכלי רכב מיושן הזולל הרבה מאוד אנרגיה, ומחזיק בהגה המחובר בציר רופף לגלגלים.

למחרת פרסום ההפסד בגובה 3.3 מיליארד דולר לרבעון עלתה המניה בכ־9.4% (!). מסיבות לא ברורות, פעילי שוק ההון מגלים מידה של אופטימיות לעתידה של החברה. האשראי של בעלי המניות להנהלת החברה, למנכ"ל וליו"ר הדירקטוריון ווגנר יועמד לפירעון ברבעונים הקרובים.

בעבר, מה שהיה טוב לג'נרל מוטורס היה טוב לאמריקה. איגרות החוב של החברה היוו נכס כבד משקל של קרנות הפנסיה, ושימשו תשתית תמיכה בתוכנית החיסכון הסולידי לעשרות מיליונים מאזרחי ארצות הברית. משמעויות הסדק ההולך והופך עמוק יותר במעמד החברה, כל שכן החשש לקיומה, חורגות מגבולות השדה הכלכלי. קשה לראות את אוניית הדגל של התעשייה האמריקאית גולשת לסכנת טביעה; קשה להניח שהעם והממשל האמריקאיים ייתנו לאייקון הלאומי להיכחד. החברה האמריקאית, האיגודים המקצועיים והמערכת הפוליטית ערב בחירות לא יעמדו מנגד כשמקום עבודתם של מאות אלפי עובדים נמצא בסכנה.

הכוח בידי העובדים

סיפור המאבק על הישרדות ג'נרל מוטורס מוכיח כי חוקי המשחק הקפיטליסטיים משתנים מן היסוד. לא כושר התחרותיות, אלא הציבור האמריקאי, העובדים ונציגיהם, הם שקובעים את גורל החברה. כשהעובדים והגמלאים מהווים את המסד שעליו ניצבת כיום ג'נרל מוטורס, לא ניתן להתייחס אליהם כאל "הוצאה משתנה" בלבד. האינטרס הציבורי הופך גורם משמעותי, המשפיע על הנהלת החברה בכל הקשור לדרגות החופש וגמישות הפעולה. מנהלי החברה אינם חופשיים לפעול על פי הכללים המקובלים בזירת העסקים האופיינית לשוק פתוח. כך, כשהציבור הרחב מבטיח את קיומה של החברה, היא בתמורה חייבת לו את חייה. אינטרס הרווח והתשואה לבעלי המניות לא יכולים עוד לשמש מטרה עליונה, שאליה יכוונו פעולות הדירקטוריון וההנהלה.

ההתחייבויות של ג'נרל מוטורס לעובדים ולגמלאים מעוגנות בהסכמים קיבוציים עם איגוד עובדי כלי הרכב האמריקאי (UAW). בספטמבר 2007 נאלץ דירקטוריון ג'נרל מוטורס לאשרר את ההסכמים ההיסטוריים עם האיגוד בחוסר ברירה. מהלך זה נעשה מתוך ידיעה שמדובר בהסכמים המצמצמים את שולי הרווח הגולמי, מכבידים את גודל החוב ומקשים מאוד על חוסנה הפיננסי של החברה לאורך שנים: סך כל החובות לטווח ארוך מגיע לכדי 52 מיליארד דולר, המתווספים להפרשות לפיצויי פרישה לעובדים בסדר גודל של 60 מיליארד דולר (כ־54% מסך כל החובות והתחייבויות החברה לטווח הארוך).

התחייבויות פיצויי הפרישה לעובדים מהוות את עיקר הנטל על החברה לטווח הארוך. להתחייבויות אלה מתווספות הפרשות של עשרות מיליארדי דולרים לתשלומי פנסיה תקציבית לגמלאי החברה. אין מהלך משמעותי שהדירקטוריון וההנהלה יוכלו לבצע בלא לקבל את הסכמתם, ולמעשה את תמיכתם הוולונטרית של העובדים והגמלאים. קשה לראות כיצד הם יוותרו על זכויות עבודה שגובשו וקובעו במשך עשרות שנים.

הפסדים גם בפעילות הפיננסית

הידרדרות ג'נרל מוטורס היא תהליך המתרחש זה שנים. דירקטוריון והנהלה, שממולכדים במסגרות הסכמים היסטוריים, אינם מגלים את היצירתיות והמנהיגות הנדרשות כדי לבצע תוכנית מפנה חדה, כזו הנדרשת להבראת החברה והמצאתה מחדש. ב־19 מ־21 השנים האחרונות פעלה ג'נרל מוטורס בגירעון הון. פעילות מכירת כלי הרכב - לב לבה של התמחות החברה - לא ייצרה את ההכנסה הנדרשת, שיכולה לשמר את בסיס הנכסים של החברה, להשקיע השקעות חדשות ביכולת ייצור עתידית ולעמוד במסורת של תשלום דיבידנד במזומן כפי שנוהגות "חברות הערך" המובילות בעולם.

שחיקת כושר התחרות בשוק כלי הרכב הובילה את הנהלת החברה לעקוב אחר אחותה האמריקאית, ג'נרל אלקטריק (GE), ולפתח את עסקיה בתחום הפיננסי - תחום פעילות המתרחק מההתמחות העיקרית של החברה, אך משוחרר ממעורבות האיגודים המקצועיים. במשך כמה שנים פיצתה הפעילות הפיננסית של ג'נרל מוטורס על הפסדיה בשוק הרכב. למרות מכירת השליטה ורוב מניות חברת המימון GMAC בשנת 2006, ג'נרל מוטורס משמרת אחזקת מיעוט (ברמת אחזקה של 26%), מעמד שמותיר את החברה חשופה ישירות למשבר הפיננסי הבינלאומי. מתוך הפסד של 3.25 מיליארד דולר ברבעון האחרון, 2.9 מיליארד דולר יוחסו להפסדי הפעילות הפיננסית. הפסדי פעילות תעשיית הרכב לרבעון הגיעו לכדי 350 מיליון דולר בלבד. כדי לעצור את הדימום בתחום הפעילות הפיננסית שהפך מסיכוי לסיכון, החברה נאלצת להאיץ את תהליך מימוש הנכסים, הקשורים בפעילות המימון הפיננסית, תוך הגדלת שיעור ההפסד.

תפיסת ניהול מיושנת

תמונת המציאות לא פשוטה וקשה לטשטוש. הגידול במכירות כלי הרכב בשווקים המתעוררים לא מפצה על הירידה התלולה בביקושים לדגמי כלי הרכב הזוללים דלק, קאדילק וביואיק. ההנהלה מתקשה לפעול בחופשיות להתאמת ההיצע לביקוש. בסוף מרץ 2008 החליטה החברה על סגירת אתר הרכבת כלי הרכב בדטרויט, המתמחה בדגמים "זוללי דלק", שהביקוש להם נמוך. אולם, בלחץ האיגוד המקומי (איגוד מס' 606) בדטרויט נפתח אתר ההרכבה מחדש חודש לאחר מכן, בסוף אפריל. 1,300 העובדים, שפוטרו ממפעלי ההרכבה בדטרויט, גויסו מחדש.

כשהנהלת ג'נרל מוטורס פועלת בעקביות על פי תכתיבי האיגוד המקצועי, קשה להעריך שהיא אכן תצליח להימנע מקבלת אמות המידה שעליהן חתמה המתחרה האמריקאית פורד (F) עם איגוד עובדי כלי הרכב הקנדיים (CAW). זאת אף שמדובר בהסכם קשה ליישום, בוודאי בתנאי תחרות קשים והפסד מתמשך. להנהלת ג'נרל מוטורס לא ייוותרו ברירות, ובסופו של דבר היא תיאלץ לאמצו. כל זאת, בשעה שההנהלה מבינה כי תתקשה לכבד את ההסכם לאורך זמן.

כדי להחזיר לעצמה את כושר התחרות, צריכה ג'נרל מוטורס לעצב מחדש ובאופן מהותי את תפיסת הניהול המיושנת שלה. עליה לערוך שינוי ארגוני עמוק, לשנות את ההסכמים ההיסטוריים עם גמלאי החברה ולשנות מן היסוד את מערכת יחסי העבודה וההסכמים הקיבוציים עם עובדי החברה - תהליך מורכב וקשה שאיננו מסתמן באופק הנראה לעין. תהליך הדעיכה, לעומת זאת, נראה בבירור. נתח השוק הגלובלי בסך כל ייצור כלי הרכב העולמי נשחק מדי שנה. בשנת 1992 ייצרה ג'נרל מוטורס 30% מהמכוניות בעולם; כיום נתח השוק שלה עומד על 13.3% מסך כל המכוניות בעולם.

בשורה התחתונה, גורלה של ג'נרל מוטורס נתון בידי קואליציה של עובדים, גמלאים והממשל האמריקאי. קואליציה מוזרה הנתמכת במשלם המסים. האם ריק ווגנר יעמוד במבחן המנהיגות ויצליח להניע את עובדיו לקצץ בזכויותיהם לטובת החברה, המתגמלת אותו אישית ביד רחבה? ימים יגידו.

כך מהתל הגורל באייקון התעשייתי - על ידי התרחשות המתקיימת בהיפוך לשיטת מאמיני תורת השוק החופשי, ובשונה מהגדרת ספרי "הניהול המדעי" והחזון של אלפרד סלואן, מייסד ג'נרל מוטורס. תפיסת ניהול לפיה חונכו דורות של מנהלים כבלתי קשורה למציאות במאה ה־21. 

כדי להחזיר לעצמה את כושר התחרות צריכה ג'נרל מוטורס לעצב מחדש ובאופן מהותי את תפיסת הניהול המיושנת שלה. עליה לערוך שינוי ארגוני עמוק, לשנות את ההסכמים ההיסטוריים עם גמלאי החברה ולשנות מן היסוד את מערכת יחסי העבודה וההסכמים הקיבוציים עם עובדי החברה. מדובר בתהליך מורכב וקשה שאיננו מסתמן באופק הנראה לעין.

ד"ר בעז תמיר, כותב הספר "הקרב על הסטארט־אפ" בהוצאת ידיעות אחרונות, עומד בראש קבוצת המחקר www.worldview.biz המתמחה במחקר תומך החלטה להשקעות בזירה הבינלאומית

תגיות