אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה: "אין סיכוי לחדירה משמעותית של המכונית החשמלית" צילום: אביגיל עוזי

משרד התחבורה: "אין סיכוי לחדירה משמעותית של המכונית החשמלית"

בלעדי ל"כלכליסט": המדען הראשי במשרד התחבורה מאותת לשי אגסי וחווה דעתו על הפרוייקט: עלות הסוללה ומס הקנייה שעתיד לעלות לכ- 30%, יהפכו את חדירתה של המכונית לשוק לשולית

22.05.2008, 06:59 | גלית שפיר ותומר הדר
"סיכויי מימוש פרויקט המכונית החשמלית של רנו־ניסאן ובטר פלייס אינם מובטחים", קובע יוסי פרשקר, המדען הראשי במשרד התחבורה, בדו"ח על ההיבטים התחבורתיים של הפרויקט. הדו"ח הוגש לחברי ועדת ההיגוי הבין־משרדית לעידוד תחבורה ללא דלק והגיע לידי "כלכליסט".

פרשקר תולה את סיכויי ההצלחה של המכונית בעלות הסוללה הגבוהה, הנאמדת ב־100 אלף שקל. "ללא הוזלה משמעותית של מחיר הייצור הנוכחי של הסוללה אין סיכוי לחדירה משמעותית של הרכב החשמלי, גם בתרחיש שבו הבנזין ממשיך להתייקר", קובע פרשקר. לדבריו, רק כאשר מחיר הסוללה יירד לכ־50 אלף שקל עשויה המכונית החשמלית להימכר כך שתהווה כ־10% מכלל ציי הרכב הפרטי בישראל ב־2020.

מכשול נוסף למימוש מוצלח של הפרויקט הוא העובדה כי המיסוי המופחת על המכונית החשמלית מובטח רק עד 2015. על פי הוועדה למיסוי ירוק, עד 2014 יוטל על המכונית החשמלית מס קנייה בשיעור של 10% בלבד, הטבה שאמורה לקזז את מחירה הגבוה של הסוללה. אך החל מ־2015 המס יעמוד על 30%. "אם תצומצם העדפת המס ב־2015, שיעור החדירה של רכב חשמלי יצטמצם לכ־7.5%, שלא יצמחו אחרי 2020".

עוד קובע פרשקר כי "לא ניתן יהיה להעדיף רכב חשמלי גם במיסוי על חלפים (שזהים בחלקם לאלה של מנוע בנזין) ותחזוקה". נוסף על כך, פרשקר מעריך כי המכונית החשמלית תהיה מכונית משנית ברוב משקי הבית, ולא תחליף את המכונית העיקרית המונעת בדלק, שטווח נסיעתה ארוך יותר.

מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן: "על פי הנחיית שר התחבורה, יש עדיפות לפרויקטים שהם ידידותיים לסביבה. משרד התחבורה תומך ומעודד את פרויקט הרכב החשמלי".

תגובת בטר פלייס: "כשנלמד את ממצאי הדו"ח נשמח לענות למשרד התחבורה על כל השאלות, שלרובן יש כבר עתה פתרונות טכנולוגיים".

תגיות