אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יורופקאר לא עומדת בהתניות הפיננסיות למזרחי ולבינלאומי צילום: ראובן שוורץ

יורופקאר לא עומדת בהתניות הפיננסיות למזרחי ולבינלאומי

החברה הפסידה 7.5 מיליון שקל ברבעון. גם יפנאוטו עברה להפסד של 10.5 מיליון שקל. דו"חות מטיס אושרו למרות התנגדותו של מוני הראל

01.06.2008, 07:01 | גולן חזני
חברת השכרת הרכב יורופקאר איננה עומדת בהתניות הפיננסיות של בנק מזרחי טפחות והבנק והבינלאומי, כך עולה מדו"חות מטיס קפיטל שפורסמו אתמול. מטיס ביצעה הפרשה של 2.2 מיליון שקל בדו"חות מתוקף אחזקתה בחברת השכרת הרכב יורופקאר ודיווחה על הפרשה צפויה נוספת ברבעון השני של 5 מיליון שקל לפחות.

מטיס פרסמה שלשום את דו"חותיה הכספיים, ולצד הצרות ביורופקאר, שמרכזת את פעילות הליסינג והשכרת הרכב של החברה, מתברר כי יפנאוטו, יבואנית סובארו, שבה מחזיקה החברה בבעלות שווה עם גד זאבי, הציגה ירידה של 20% בהכנסות לרבעון ועברה להפסד של 10.5 מיליון שקל לעומת רווח של 7.3 מיליון ברבעון המקביל ב־2007.

המאבקים בין בעלי השליטה בחברה הביאו לישיבת דירקטוריון סוערת במיוחד במעמד אישור הדו"חות הכספיים. ב־28 במאי נערכה ישיבת דירקטוריון שבה התנגדו מוני הראל, מיכל פורטמן (נציגתו בדירקטוריון) והדח"צ דוד כהן, לשעבר מנכ"ל נצבא, לאישור הדו"חות במתכונת שהוצעה ובעיקר הביעו את התנגדותם להפרשה בגין חברת יורופקאר.

הדו"חות תוקנו ובישיבה טלפונית נוספת למחרת אושרו מבלי שהראל, פורטמן וכהן יצביעו. הראל ופורטמן התנגדו גם להחלטה לגבי ביצוע ההפחתה על חשבון ההשקעה ביורופקאר והתניות פיננסיות של החברה בישיבה נוספת. מטיס הפרישה 4 מיליון שקל בהוצאות מימון על איגרות החוב שבידיה והראל דרש בישיבה מהמנכ"ל איציק כהן להשיב לחברה בונוס של 400 אלף שקל שקיבל עבור תרומתו להנפקת האג"ח.

מהדו"חות שפורסמו עולה כי יורופקאר איננה עומדת בהתניה של בנק מזרחי לפיה היחס בין סך כל האשראי לשווי כלי הרכב המשועבדים לא יעלה על 70%. למזרחי יש עילה לפירעון מוקדם של התחייבויות יורופקאר לבנק, שעומדות נכון להיום על 19 מיליון שקל. לבנק יש עילה לפירעון מיידי של הסכום, אבל הוא העניק לחברה ארכה לעמידה בהתניה עד לסוף הרבעון השני.

לבינלאומי התחייבה מטיס כי סך כל החוב לבנק לא יעלה על 30% מחוב מטיס השכרת רכב (יורופקאר) לתאגידים אחרים ובכלל. הבינלאומי לא יכול לדרוש פירעון מיידי אבל יכול לעצור את האשראים שניתנים על ידיו לחברה. היקף החוב לבינלאומי עומד על 30 מיליון שקל.

ליורופקאר מסגרת אשראי של 5 מיליון שקל מבנק מסד, 10 מיליון שקל מכלל ביטוח ו־15 מיליון שקל נוספים מתאגידים שאינם בנקאיים. מתוך מסגרת האשראי של הבינלאומי ניצלה החברה 25 מיליון שקל ומקו האשראי של המזרחי נוצלו 19 מיליון שקל. דו"חות יורופקאר הצביעו על הפסד של כ־7.5 מיליון שקל ברבעון והפסד כולל של כ־27 מיליון שקל מתחילת 2007, מה שמחק חלק נכבד מההשקעה של מטיס בחברה, שעמדה על 90 מיליון שקל כהלוואת בעלים.

ברזילי עשוי למכור אחזקותיו ביפנאוטו לזאבי

עוד עולה מהדו"חות מטיס כי אמנון ברזילי, מבעלי השליטה, עשוי למכור את אחזקותיו ביפנאוטו לגד זאבי. בין השניים נערך הסכם באפריל לפיו קיבל ברזילי אופציית פוט למכור את מניות מטיס ביפנאוטו בתוך 18 חודשים מרגע הנפקת החברה לזאבי, לפי שווי של 380 מיליון שקל.

בינתיים תיאלץ מטיס להתמודד עם הירידה במכירות מכוניות סובארו ועם הבעיות ביורופקאר. מטיס התחייבה להעמיד השנה כל מימון שיידרש לכיסוי התחייבויותיה של מטיס השכרת רכב (המחזיקה בבעלות ביורופקאר) ובמקביל לפעול למיצוי האפשרות למכירת החברה. הכנסות יורופקאר עמדו ברבעון על 15 מיליון שקל, אך לא ניתן להשוות לרבעון מקביל במהלכו החלה החברה את פעילותה.

הכנסות יפנאוטו ממכירת כלי רכב וחלקי חילוף צנחו מ־152 מיליון שקל ברבעון המקביל ל־121 מיליון שקל ברבעון. הכנסות מטיס עצמה עמדו על 138 מיליון שקל לעומת 155 מיליון וההפרש נובע מהכנסות יורופקאר בעיקר.

ההפרשה ליורופקאר הביאה לצניחה בשולי הרווח התפעולי של מטיס ל־1.6% לעומת 7.4% ברבעון המקביל. הרווח התפעולי עמד על 2.3 מיליון שקל בלבד.

הוצאות המימון זינקו מ־8.3 ל־16 מיליון שקל. היקף ההתחייבויות של מטיס גדל ל־261 מיליון שקל לעומת 217 מיליון שקל בשל גידול בעלויות השוטפות של אג"ח החברה, וההון העצמי של החברה ירד ל־161 מיליון שקל לעומת 171 מיליון שקל ברבעון הקודם.

תגיות