אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שינוי בממשק תוכנה  משפיע על הבדיקות שמזמינים רופאי מכבי צילום: shutterstock

שינוי בממשק תוכנה משפיע על הבדיקות שמזמינים רופאי מכבי

10:06 שינוי בממשק התוכנה הביא לירידה של 30%-50% בהזמנות של בדיקה רפואית אחת והגדילה את ההזמנות של בדיקה אחרת ב-80%

01.06.2008, 10:06 | דורה קישינבסקי

בני אדם, עצלנים מטבעם, מעדיפים תפריטים פשוטים. לפעמים לאינסטינקט הבריא הזה יש אפקט בעייתי. ד"ר ורדה שלו, ראש מחלקת אינפורמטיקה רפואית במכבי שירותי בריאות, הדגימה בשבוע שעבר כיצד הנהלת קופת החולים משפיעה על ההחלטות המקצועיות של רופאי משפחה בעזרת שינוי פשוט בממשק התוכנה שבה הם משתמשים. "גילינו שרופאים מזמינים בדיקות מסוימות ליותר מדי מטופלים", הסבירה במפגש שנערך בין נציגי אגף המערכות הרפואיות במיקרוסופט לנציגי מכבי בישראל.

ד"ר שלו עמדה מול מחשב המחובר למערכת Clicks של ראשטוב תעשיות תוכנה, המשמשת את הרופאים לניהול תיקי המטופלים במכבי וגם בשירותי בריאות כללית. "ניקח לדוגמה את בדיקת THS לבלוטת התריס", אמרה שלו, "קל מאוד להזמין אותה". היא הדגימה כיצד, בקליק אחד, הרופא יכול להזמין את בדיקת הדם הזו עבור המטופל שלו. לאחר מכן העלתה על המסך תפריט מורכב יותר. "הזזנו את הבדיקה לתפריט השני", הסבירה, "ועכשיו כדי להזמין את הבדיקה הרופאים צריכים להיכנס לטבלה, לגלול למטה ולחפש. זה דורש עוד כמה שניות של עבודה".

"מה היתה ההשפעה על השימוש בבדיקה?", שאל טים סמוקוף, נציג מיקרוסופט מארצות הברית. "ירידה של 30%–50%", השיבה שלו בגאווה. שלו המשיכה וסיפקה דוגמה נוספת לעוצמת הממשק: בדיקה אחרת (דם בצואה) לא הוזמנה במידה מספקת על ידי רופאי מכבי, היא סיפרה, מכיוון שהמטופלים רואים אותה כלא נעימה והרופאים לא רצו להכביד עליהם. הקפצת הבדיקה לרשימת הבדיקות שאפשר להזמין בקליק אחד העצימה את הפופולריות שלה ב־80%.

ירדן לוינסקי, רופא פסיכיאטר ומומחה להתנהגות משתמשים בסביבות דיגיטליות, לא מופתע. "תמיד יש אינטרסים מאחורי ממשקי תוכנה", הוא אומר, "במקרה הזה, גם אינטרסים כלכליים".

ד"ר שלו, מדוע לעודד רופאים לבצע פחות בדיקות?

"זה לא עניין של חיסכון. על פי הניתוחים שלנו, רופאים מבצעים יותר מדי בדיקות מסוימות. במקרים רבים הבדיקות מיותרות מבחינה רפואית. ככל שעושים יותר בדיקות, יש סיכוי גדול יותר לתוצאה שגויה שיוצרת חולי מדומה אצל המטופל. לכן אנחנו מכוונים את הרופא למה שהוא צריך. המטרה היא להוציא את הבדיקות האלה מהרוטינה. מי שבאמת זקוק להן, יסמן אותן. מצד שני, יש בדיקות חשובות לגילוי סרטן וסוכרת שרופאים לא מבצעים מספיק, ואותן העברנו לדף הראשון".

אבל מדוע להשפיע על רופאים בעקיפין, במקום פשוט לדבר איתם? 

"אנחנו חוקרים הרבה שנים איך מחנכים רופא. ניסינו גם מכתבים וערבי עיון, אבל רופאים עסוקים, מוצפים בהרבה מידע, והם שוכחים. הממשק הוא רב־עוצמה". משרד הבריאות בתגובה: "שימוש בתוכנה דוגמת Clicks וכל כלי אחר להוזלת עלויות, לצמצום ביקושים מיותרים ולשימוש נכון בשירות הרפואי מבורכים, ומשרד הבריאות בעד שימוש שכזה. לא ידוע לנו על תלונות בגין מניפולציה, שימוש בטכנולוגיה זו לרעת המבוטחים, או אי־זמינות השירות למי שנצרך לו".

תגיות