אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מצלמות על שלטי חוצות יעזרו למפרסמים "לפלח" את הצופים צילום: גלעד קוולרציק

מצלמות על שלטי חוצות יעזרו למפרסמים "לפלח" את הצופים

חברות המייצרות שלטי חוצות אלקטרוניים החלו להציב בהם מצלמות, הקולטות את תווי פניהם של המתבוננים בשלט ועוקבות אחר מינם, גילם ומשך הזמן שבו צפו בשלט

01.06.2008, 11:44 | יוסי גורביץ

טכנולוגיה חדשה עשויה לשנות את הדרך שבה מפרסמים משתמשים בשלטי חוצות. "הניו יורק טיימס" דיווח שלאחרונה החלו כמה חברות המייצרות שלטי חוצות אלקטרוניים להציב בהם גם מצלמות, הקולטות את תווי פניהם של המתבוננים בשלט, ומפלחות אותם לפי מינם, גילם, ומשך הזמן שבו צפו בשלט. המידע מועבר למרכז נתונים ולמפרסמים. פילוח על פי מוצא אתני טרם בוצע, אך הוא אפשרי והמפרסמים אומרים שייושם בקרוב.

בעיה ניכרת של מפרסמים המשתמשים בשלטי חוצות היא חוסר היכולת לדעת כמה אנשים ראו את השלט, כמה התייחסו אליו, ומי הם. מבחינה זו, שלטי החוצות הם אמצעי פרסום יקר אך מפגר יחסית לפרסום בטלוויזיה, באינטרנט ובעיתונים, שבהם ניתן למדוד את שיעור החשיפה ואת פלחי האוכלוסייה שנחשפו לפרסומות.

דוברי חברת Quividi, ששלטים שלה הוצבו בשבוע שעבר במנהטן, אמרו ל"ניו יורק טיימס" שהמטרה איננה מעקב אחרי הצופים, אלא לאפשר להתאים את הפרסומות לצופים. כך, ניתן יהיה להציג פרסומת אחת לצעיר אסייאתי ואחרת לגברת לבנה בגיל העמידה.

רוב העוברים והשבים סמוך לשלט שהוצב במנהטן לא הבחינו במצלמות, אלא רק כאשר אחרים הצביעו עליהן. אחד מהם, עורך הדין סם קוקס, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי העובדה שצולם בשעה שהביט בשלט מטרידה אותו. לדבריו, ניתן לצפות לשימוש במצלמה כזו בחנות סגורה, אך לא ברחוב, ויש בכך משום חדירה לפרטיות.

ארגון Electronic Frontiers Foundation, השומר על זכויות במרחב הווירטואלי, קרא ל-Quividi וחברות דומות להודיע לציבור, על גבי השלט, כי המביט בו מצולם.

תגיות