אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנגנוני ההמלצות באינטרנט הופכים אותנו לצרי אופקים צילום: מיכאל קרמר

מנגנוני ההמלצות באינטרנט הופכים אותנו לצרי אופקים

העולם הדיגיטלי מנסה לנחש מה אנחנו רוצים כדי שלא נצטרך לבחור לבד, אך בפועל הוא מצמצם את האופקים של הגולשים

03.06.2008, 17:49 | דורה קישינבסקי
זה כבר לא מצחיק: האינטרנט מסתכלת עליי בעין עקומה. דווקא המדיום הסובלני והגמיש בעולם החליט שאני גיקית מדי. זה התחיל בהמלצות האוטומטיות של אתר אמזון: מאז שהזמנתי כמה ספרי פנטסיה, המערכת ממליצה לי לקנות כל זבלון מדע בדיוני וחיקוי הארי פוטר שיוצא לאור בארצות הברית.

זה המשיך עם קורא ה־RSS גוגל רידר, שממליץ על אתרים חדשים שהמשתמש עשוי לאהוב, במקרה שלי, בלוגים משמימים בנושאי טכנולוגיה. הקו האדום נחצה כשפתחתי כרטיס באתר ההיכרויות OKCupid. לאחר בחינה מעמיקה של אישיותי ותחביביי, שידך לי האתר שורה ארוכה של תלמידי הנדסת חשמל מהטכניון.

בסדר, אז האינטרנט לא באמת לועגת לי. זו רק עוד גרסה לבעיית ה־TiVo שצצה בתחילת העשור בארה"ב. הממיר־המקליט המהפכני הבטיח ללמוד את טעם המשתמש ולהקליט תוכניות טלוויזיה שונות בהתאם, אבל הדמות שהשתקפה בתוצאות לא תמיד היתה מחמיאה.

לקוחות התלוננו שהטיבו שלהם חושב שהם מכורים לפורנו או לניאו־נאצים, ודמות בסיטקום "מלך השכונה", להבדיל, טבעה את הציטוט "טיבו חושב שאני הומו!".

כל העולם הדיגיטלי מנסה לנחש מה אנחנו רוצים כדי שלא נצטרך לבחור לבד. אין ברירה: תוכני המידע והבידור מתרבים מדי דקה, וחיפוש של כמעט כל דבר מציף את המשתמש בצונאמי משתק של אפשרויות. כולנו צריכים "עוזר אישי" שיסנן את התוצאות בשבילנו.

אחת הביקורות הנוקבות ביותר נגד עולם שבו כל אחד מאיתנו מקבל בידור וחדשות בגרסה שהותאמה במיוחד עבורנו היא שאנחנו מצמצמים לעצמנו את הנשמה. רוצים לראות אך ורק סדרות מתח עם גיבורה שופעת חזה ושחורת שיער? אין בעיה. העיתון היומי נוטה מעט שמאלה או ימינה בסיקורו לטעמכם? התחילו לקרוא רק בלוגים שמשקפים את דעותיכם הפוליטיות בדיוק של מילימטר.

הסיכון לצרות אופקים יילך ויגבר בעולם של לימוד העדפות. ייתכן שלוח השידורים יציג מראש רק משדרים שמתאימים לטעמכם, והבלוגים מצדה השני של המפה הפוליטית לא יופיעו אפילו במנוע החיפוש. אם זה אינו מטריד מספיק, זכרו שמאחורי כל אלגוריתם סינון עומדת חברה מסחרית שלה אינטרסים משלה. כבר היום ברור שעוזרים אישיים מהסוג הממוחשב לוקים בעיוורון. לכו תשכנעו את אמזון שהמתנה שקניתם לאחיין אינה אומרת שאתם מכורים ל"בוב הבנאי", או תסבירו לפייסבוק שאתם דווקא לא רוצים להכיר את החברים של החברים שלכם שהאתר מעוניין שתכירו - בעצם אלה האנשים שאתם הכי לא סובלים.

רבים זוכרים בתסכול את הסיטואציה הבאה משולחן ארוחת הערב המשפחתית: "תאכל מהעוף! אתה אוהב עוף!" קובעת האם. הילד משיב בהתנצלות: "עכשיו בא לי קורנפלקס דווקא". "אבל אתה אוהב עוף!" מתעקשת האם. אם אינכם מכירים, זה בסדר - בקרוב תחוו את זה על בשרכם בגרסה אינטרנטית.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות