אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל ממן: "חברה שרוצה לשרוד לא יכולה להישאר מונופול" צילום: אוראל כהן

מנכ"ל ממן: "חברה שרוצה לשרוד לא יכולה להישאר מונופול"

בראיון ל"כלכליסט", אומר מוטי לוין העומד בראש חברת שירותי הלוגיסטיקה והתעופה המובילה בישראל כי הוא מתכונן לכניסת המתחרה סוויספורט לשוק מסופי המטענים בנתב"ג. אם לא יהיו שינויים, זה יקרה בתוך עשרה ימים

05.06.2008, 07:43 | יסמין גיל

בעוד עשרה ימים ייפתח מסוף מטענים של חברת סוויספורט, שתתחרה בממן, מהחברות המובילות בישראל במתן שירותי לוגיסטיקה ותעופה. אך בממן כבר החלו את ההכנות מזמן. בשמונה השנים שחלפו מאז פרסום המכרז למסוף המתחרה, הספיקה ממן לפתח שירותים נלווים ולהקים חברות־בנות, כהכנה ליום שאחרי. "ממן לקחה מאוד ברצינות את החלטת ממשלת ישראל להפריט את התחום", אומר מוטי לוין (45), מנכ"ל קבוצת ממן.

למרבית החברות־בנות יש מתחרות בשוק, אולם מסוף המטענים האווירי של ממן פועל כגוף הדומיננטי בשוק - והתחרות כרגע היא בעיקר עם אשדוד בונדד. "המתקן של אשדוד בונדד הוא מתקן שכולו חקלאי", אומר לוין, "אשדוד בונדד מתחרה בנו בנישה מסוימת, סוויספורט עתידה להתחרות בנו 'אקרוס דה בורד'".

מסוף המטענים האווירי של ממן מהווה 46% מכלל פעילות הקבוצה, יש בו כ־700 עובדים (מתוך כ־2,300 עובדי הקבוצה) ועובר בו ציוד במשקל 1,000-600 ק"ג מדי יום: תרופות, מוצרי חשמל, מטילי זהב, חפצי אמנות, יהלומים, שטרות כסף, חומרים מסוכנים, לובסטרים ואף עגלות סופר שהובאו לישראל בדחיפות בתקופת פסח.

ממן נוסדה כחברה ממשלתית ב־1974 והופרטה ב־1989. שווי השוק שלה הוא כ־222 מיליון שקל. מתחילת 2008 הניבו מניות ממן תשואה של 7.6%; ההכנסות ב־2007 היו כ־454 מיליון שקל.

לוין, המשמש מנכ"ל ממן זה כשנתיים, שימש בעבר משנה למנכ"ל ומנהל הכספים הראשי של כימיקלים לישראל, והוביל את תהליך ההנפקה שהשלים את שלב ההפרטה של החברה. לאחר מכן שימש מנהל הכספים של נטפים ומנכ"ל חברת מגדלי הערבה ליצוא, העוסקת בשיווק והפצה של תוצרת חקלאית טרייה. במסגרת תפקיד זה הוביל פרויקטים בהודו ובמצרים.

איום או ברכה?

 

על כניסת סוויספורט אומר לוין כי מדובר במתחרה "סופר־ראוי". "מעבר לזה שזאת חברה בינלאומית שיודעת לעבוד", הוא אומר, "זו תעודת כבוד למדינה, שבא משקיע בינלאומי ושם אותנו על המפה. זה אחלה לישראל".

ולממן זה אחלה?

"השאלה לאיזה טווח מסתכלים. אין ספק שבטווחים קצרים השיקולים הם שיקולים טקטיים, אבל חברה חפצת חיים בטווח הארוך אינה יכולה לבנות על מעמד מונופוליסטי. זה לא עובד כך בכלכלות המודרניות. האחריות שלי כמנכ"ל החברה היא להסתכל מעבר לקושי של מחר ומחרתיים. אנו רוצים מתחרה בינלאומי שיאתגר אותנו. שלב החדירה מאוד בעייתי למשק כמו ישראל: יש פה מונופול, זו תחנת קצה, והשוק רגיל לעבוד בראש מסוים - אבל בטווח הבינוני והארוך, הדברים יסתדרו".

עובדי ממן ודאי חשים מחוזרים.

 

"הם אכן מחוזרים. האוניברסיטה של תחום המטען האווירי זה ממן".

כמה עובדים עברו לסוויספורט?

 

"אני יודע על שלושה, מהם בכיר אחד".

ממן הגישה בקשה לצו מניעה נגד אותו בכיר שעבר.

 

"היתה פנייה של ממן, שהתקבלה על ידי בית המשפט, לדרוש מאותו עובד את חובת הצינון שהוא התחייב עליה בחוזה ההעסקה שלו. בית משפט קיבל את עמדתנו. זה בסדר מבחינתנו שאנשים יעברו, אנחנו לא נגד חופש התעסוקה - מה גם שלצבור אצלך אנשים שהם לחוצים להתקדם זה לא תהליך בריא".

יש חשש בקרב עובדים מפני פיטורים, כאשר סוויספורט תתחיל "לנגוס" בנתח השוק של ממן?

"אני לא רואה בהכרח את הקשר הישיר לפיטורים. אף שהשוק מתעורר מבחינת העובדים, בסך הכל יש כאן אחוות יחידה. זה בית".

יש לקוחות שיעברו לסוויספורט.

 

"אמנם הצמיחה של תחום המטען האווירי בטווח הארוך בישראל נמוכה יותר מבמקומות אחרים בעולם, מכיוון שאנחנו נקודת קצה. אבל אני מקווה שלא רק DHL, FedEx או UPS יבינו שישראל יכולה להיות גם נקודת טרנזיט, ואז יתברר שהשוק יכול לגדול".

ובכל זאת, בהנחה שנתח השוק של ממן יקטן, אין חשש לפיטורי עובדים?

"אני חייב להיות ישר, בוודאי עם העובדים. אם נגיע למצב שבו הביצועים של מסוף המטענים יחייבו מהלכים דרסטיים - ייתכן שיהיה גל, אבל העובדים זה לא הגורם היחיד בחברה. יש עוד הרבה גורמים מסביב שאפשר לגעת בהם לפני שנוגעים בפרנסה של בן אדם".

איך משפיעה עליכם עליית מחירי הדלק?

 

"יש דברים שחייבים לטוס, וזה לא משנה. פרמצבטיקה לא נשלחת בים. בחקלאות - ברגע שהיטלי הדלק עולים, יש מגמה ברורה של ירידה לים. בחברה הקודמת שניהלתי, ערבה, לפני ארבע שנים התמהיל הלוגיסטי היה 60% ים, 40% אוויר. לפני עזיבתי לממן, זה כבר היה ברמה של 90% ים, 10% אוויר. אנחנו בפירוש רואים מעבר דרסטי לים. טקסטיל למשל, יכול לעבור לים".

העליתם את המחירים בעקבות עליית הדלק?

 

"עדיין לא. אנחנו לא יכולים להעלות מחירים כי אנחנו עובדים לפי צו מחירים. יכול להיות שבעקבות ההתייקרויות של הדלק נצטרך להעלות מחירים, אך עדיין לא עשינו זאת".

שחיקת הדולר השפיעה עליכם?

 

"סל המחירים שלנו נקוב בשקלים. תחום הליוויים של מוצרים יקרי ערך, שזה קשר מול חברת התעופה, נקוב בדולרים, וכאן דאגנו לעדכן מחירים".

צפויה התרחבות בחו"ל?

"מהלך ראשון של גלובליזציה כבר עשינו בצ'כיה לפני כחמש שנים, ובפירוש, אחרי שיש ניסיון טוב, זה עושה טעם לעוד - גם לי באופן אישי, בגלל שתמיד עבדתי בחברות ישראליות רב־לאומיות, והבינלאומיות זאת שכונה שאני מרגיש בה מאוד בנוח. לכן, באופן טבעי כשאני מחפש לאן לוקחים את החברה מכאן, אני לא מתעלם ממה שקורה בחו"ל".

תגיות