אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבחן כלכליסט: סקודה סופרב - מכונית השרד הבאה

מבחן כלכליסט: סקודה סופרב - מכונית השרד הבאה

סקודה סופרב תשמש בסוף השנה כמכונית השרד הצמודה של חלק משרי הממשלה. עד אז היא תנצל אופי ומחיר סולידיים כדי לבנות קואליציה של לקוחות

10.06.2008, 11:13 | ליאור גוטמן

להתראות וולוו. צ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה, זכתה בנובמבר האחרון במכרז מינהל הרכב למכוניות שרד, כך שחלק מדגמי סופרב יחליפו את המתחרה השבדית בדרכם אל לשכות השרים.

בעבור סקודה הניצחון הזה הוא דובדבן קטן בקערה גדושה: אם 2007 הוכתרה כ"שנת הפאביה", 2008 תוכתר כ"שנת הסופרב". על פי סקודה, מכונית הסופר־מיני היא האחראית הראשית ל־630 אלף המכוניות שנמכרו בשנה החולפת, עלייה של 14% לעומת 2006.

ד"ר אקהרד שולץ, חבר הנהלת סקודה, מדווח בגאווה כי בארבעת החודשים הראשונים של 2008 נמסרו 237 אלף מכוניות. "ב-1991, לפני ההצטרפות לקונצרן פולקסווגן, סקודה פעלה ב-31 שווקים", הוא זורח. "כיום היא פועלת ביותר ממאה. עד סוף העשור נשווק ב-130 מדינות".

העיצוב: תרגיל הנדסי

בניגוד לדגם היוצא של סופרב, שהיה בעצם גרסה מוארכת של פולקסווגן פאסאט הקודמת, סופרב החדשה החלה את דרכה על הדף בשולחן השרטוטים של מהנדסי סקודה. מירוסלב יסמנצקי, אחד ממהנדסי העיצוב, טוען שסקודה שואפת לנכס לעצמה מראה גנרי, כזה שכל אדם יוכל לשייך למותג - בדומה, נאמר, לגריל הכליות של ב.מ.וו.

סקודה סופרב. התרגיל ההנדסי הצליח סקודה סופרב. התרגיל ההנדסי הצליח סקודה סופרב. התרגיל ההנדסי הצליח

התוצאה, כפי שהיא באה לידי ביטוי, נתונה לוויכוח: חרטום הסופרב מכובד ומזכיר גרסאות אחרות של היצרן, אבל חלקה האחורי נראה כפשרה שהושגה בין המעצבים לאנשי השיווק. שולץ אומר שסקודה בחרה בעיצוב הזה כדי ליהנות משני העולמות: במקום לייצר גרסת סדאן וגרסת חמש דלתות, היא משלבת את שתיהן, כיוון שתא המטען ניתן לפתיחה עם או בלי השמשה האחורית. התרגיל ההנדסי הצליח: נפח תא המטען, 565 ליטר, עצום בגודלו. לשם השוואה, נפח תא המטען של רומסטר, מיניואן קומפקטי, קטן במאה ליטר.

הביצועים: ממלכתיים

בניגוד למגמה הפוקדת את תעשיית הרכב העולמית, בסיס הגלגלים של סופרב קטן בחמישה ס"מ מהדגם היוצא. זה אולי צעד לא פופולרי, מודה שולץ, אבל בפועל הוא לא פוגע בנוחות הנוסעים.

הישיבה מאחור מאששת את הטענה: גובה של 1.70 מטרים נעלם כלא היה. מעבר למושב הקדמי מתגלה תא נהג איכותי בשחור ובחום בהיר, עם שיבוץ פס עץ מזן פלסטיק מצוי. רמת הגימור של מכונית המבחן כללה בקרת אקלים עצמאית גם לנוסעים מאחור ומחשב דרך משולב ב-GPS. וולפגנג אמדאוס מוצרט, גם הוא אוסטרי, היה מתגאה במערכת השמע האיכותית.

סופרב מציעה לנהג שבעה מנועים ושלוש רמות גימור. הגרסה הרלבנטית ביותר לישראלים היא זו המצוידת במנוע בנפח 1.8 ליטרים המפיק 160 כוחות סוס. לגרסה זו שודכה תיבת ההילוכים כפולת המצמדים של קונצרן פולקסווגן (DSG) המשודרגת: לטובת מיצוי כוח המנוע עומדים לרשות הנהג שבעה הילוכים. התיבה ניתנת להפעלה ידנית באמצעות שתי ידיות הממוקמות מאחורי ההגה. נהיגה בגרסה זו דורשת הסתגלות: ההילוך השביעי מאפשר שיוט שקט במיוחד, ואף תורם לצריכת דלק נמוכה. מנגד, בלימת המנוע כמעט אינה קיימת, והורדת הילוך אימפולסיבית תכפיל את רמות הרעש אך תשאיר את המכונית באותה מהירות נסיעה.

נוחות הנסיעה של סופרב תנעם לבעליה: המכונית מצליחה לבודד את מפגעי הכביש ביעילות מופתית ואחיזת הכביש גבוהה ובטוחה, אבל חובבי הנהיגה ייאלצו לחפש פתרון תחבורתי מסעיר יותר.

גם הגרסה הבכירה, המצוידת במנוע בנפח 3.6 ליטרים ובהנעה קבועה לכל הגלגלים, לא מאפשרת להוציא את סופרב משלוותה.

נהגי השרד שידחקו את כבוד השר אל גבולות המעטפת ישמחו לדעת שכל גרסאות סופרב מצוידות במערכת בקרת יציבות אלקטרונית (ESP) ובתשע כריות אוויר.

התמחור: תחרותי

הנשק העיקרי של סופרב באירופה הוא תג המחיר: כ-22 אלף יורו, פחות אפילו מהמתחרה מבית, פולקסווגן פאסאט. לשם השוואה, מחירה של מרצדס C-Class, גם היא המתחרה בקטגוריה, הוא 35 אלף יורו.

גם בישראל צפויה סופרב לקבל מחיר חדירה אטרקטיבי: כפי שנחשף ב"כלכליסט", צ'מפיון מוטורס מתכננת לשבץ את סופרב בקבוצת שווי השימוש הרביעית (147 אלף שקל), ולהעמיד אותה מול מתחרות כמו סובארו B4 ומאזדה 6.

בשנה הבאה תציג סקודה גרסת סטיישן של סופרב, ותעבור להתמקד בגרסאות Green Line עם ברמות זיהום נמוכות במיוחד. אם דגמים אלו ישמרו אף הם על רמת מחיר נמוכה, הלקוח הראשון של סופרב החדשה עשוי להיות השר להגנת הסביבה.

מפרט טכני

מנוע: בנזין, 1,798 סמ"ק, הספק מרבי 160 כ"ס, מומנט מרבי 25.5 קג"מ

תמסורת: תיבת הילוכים DSG אוטומטית־רובוטית, שבעה הילוכים, אפשרות לתפעול ידני

ביצועים: מהירות מרבית 220 קמ"ש, זינוק ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות

צריכת דלק: 13.4 ק"מ לליטר (נתוני יצרן)

בטיחות: תשע כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית (ESP)

מחיר: 147 אלף שקל (הערכה)

גרסאות נוספות: בנזין בנפח 3,597 סמ"ק (הספק מרבי 280 כ"ס), דיזל בנפח 1,968 סמ"ק (הספק מרבי 140 כ"ס)

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות