אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיטרואן C5: נוחות הנסיעה נגזרת משערי המטבע

סיטרואן C5: נוחות הנסיעה נגזרת משערי המטבע

עיצוב מרשים, ציון מצוין במבחני הריסוק ואבזור פנימי עשיר עשויים לא להספיק לסיטרואן ‭C5‬ החדשה. הטלטלות האחרונות בשווקים הקפיצו את מחירה של מכונית המנהלים אל קבוצת שווי השימוש החמישית

10.06.2008, 17:20 | ליאור גוטמן

שעת לילה מאוחרת. סיטרואן ‭C5‬ החדשה חוצה כביש אירופי מהיר, המואר בשורה של נברשות (מה שבבתים מסוימים נקרא "שנדלירים‭.("‬ הנברשות, למרבה המזל, אינן ציוד תקני בכבישים מהירים ביבשת, הן מופיעות רק בפרסומת שמלווה את השקת סיטרואן ‭C5‬ החדשה באירופה. המסר: "אל תהיה כמו כולם‭."‬ האם זה משכנע? אם מסתכלים על נתוני מכירות, אזי התשובה חיובית. בשנה החולפת מכרה סיטרואן ‭1.46‬ מיליון מכוניות - עלייה של ‭4%‬ ביחס לשנת ‭.2006‬

בסיטרואן מסבירים שהיקף השוק של מכוניות המנהלים באירופה הוא 2 מיליון מכוניות בשנה. כ‭60%-‬ מהן מיועדות לציי רכב מוסדיים. אך ישראל אינה אירופה. שער היורו והעובדה ש‭C5-‬ ממוצבת מול דגמים יוקרתיים דוגמת אאודי ‭A4‬ עלולים להקפיץ את מחירה של ‭C5‬ לקבוצת שווי השימוש החמישית, כלומר מחוץ לסל הקניות העיקרי של חברות הליסינג.

לשם המחשה, מחירה של ‭C5‬ החדשה בצרפת מתחיל ב‭21.5-‬ אלף יורו - כמו אאודי ‭,A4‬ ונמוך ב‭10%-‬ בלבד ממחירה של מרצדס ‭.C Class‬ בישראל, לעומת זאת, מחיר דגמי מכוניות המנהלים הפופולריות, שעימן נמנית גם ‭C5‬ הישנה, הוא 147 אלף שקל (מחירה של ‭C5‬ החדשה טרם נקבע, אך יהיה גבוה יותר‭.(‬ וכך עלולה ‭C5‬ להישאר מחוץ לתחרות מול מאזדה 6 וסובארו ‭,B4‬ ולמצוא עצמה מתחרה בוולוו ‭S60‬ ובפולקסווגן פסאט.

מחפשים סמל סטטוס ‭C5‬ החדשה הושקה בפורטוגל. אף שלפי האטלס פורטוגל היא חלק מאירופה, על פי איכות סלילת הכבישים הגרועה פורטוגל יכולה בהחלט לטעון שהיא חלק מישראל. אך אנשי סיטרואן אינם מוטרדים. פיליפ מרטין, בכיר בצוות העיצוב של ‭,C5‬ אומר שדגמי המכונית הראשונים עברו יותר מ‭5-‬ מיליון ק"מ של נסיעה לפני שקיבלו את האישור הסופי להיכנס לייצור: כל תחום חוויית הנהיגה - בידוד מרעשים או איכות הגימור, למשל - נחקר עשרות פעמים עד לקבלת התוצאה הרצויה.

סיטרואן ערכה סקר בין לקוחותיה וגילתה, כמה מפתיע, שהלקוחות מחפשים מכונית שהיא סמל סטטוס במחיר אטרקטיבי, מבלי לוותר על איכות הגימור. ואכן, ‭C5‬ החדשה, הראשונה מבין דגמי ‭C5‬ שמוצעת בתצורת סדאן, מציעה שילוב של אבזור ופאר ברמה גבוהה: עיצוב המכונית מרשים ודומה לדגם הפאר של החברה, ה‭.C6-‬

סיטרואן C5. ציון מושלם במבחן ריסוק סיטרואן C5. ציון מושלם במבחן ריסוק סיטרואן C5. ציון מושלם במבחן ריסוק

בסיס הגלגלים של ה‭C5-‬ הוא ‭2.81‬ מטרים - יותר ממרבית מתחרותיה, ושני רק לפורד מונדיאו החדשה. שילוב צבעים המוצלח בתא הנוסעים, התפירה העדינה של עור על לוח המחוונים וחומרי דיפון איכותיים מחדדים את תחושת הפאר. עיצוב סביבת הנהג מזכיר גרסאות אחרות מבית סיטרואן, ולא בהכרח לטובה. ריבוי המתגים על ההגה, שמסתובב מבלי שחלקו המרכזי יזוז, כבר הפכו לסימן היכר של היצרן הצרפתי. הגימיק נחמד, אך כשצריך לעצור בשולי כביש פורטוגלי סואן כדי להחליף תחנה ברדיו מדובר בטרחה.

קלישאה ושמה רחפת  

מאז שנות החמישים הקפידו בסיטרואן לצייד את הדגמים הבכירים במערכת מתלים הידרו פניאומטיים. מדובר במערכת שבה נוזל הידראולי משמש לשיכוך מפגעי הכביש, וגם כדי להרים את מרכב המכונית בעת הצורך. ‭C5‬ החדשה אינה יוצאת דופן: הדור החדש של המתלים, ‭3"‬ פלוס" בשפת היצרן, מצליח לבודד את הנוסעים מכל מפגע בכביש, גם לאחר נהיגה ממושכת.‭ C5 ‬מסוגלת להתמודד עם כל סוגי הפניות, אולם הנהג נשאר תמיד מנותק, לא מעט בשל ההגה חסר התחושה.

בעולם מוצעת ‭C5‬ החדשה עם תשעה סוגי מנועים. על פי מרק סממה, מנהל הייבוא בחברת דוד לובינסקי, בשלב הראשון יגיעו לישראל רק שתי גרסאות: האחת תצויד במנוע בנזין בנפח ‭2.0‬ ליטרים ‭143)‬ כוחות סוס‭,(‬ שבה צוידה ‭C5‬ הקודמת, והשנייה במנוע דיזל ‭138)‬ כוחות סוס‭.(‬ בעתיד תגיע ארצה גם הגרסה הבכירה, בנפח מנוע של שלושה ליטרים ‭215)‬ כוחות סוס‭.(‬

כל גרסאות המנוע שיגיעו לישראל בשלב הראשון משודכות לתיבת ההילוכים המוכרת מדגמים אחרים של סיטרואן ופיז'ו ‭,AL4 -‬ המציעה ארבעה יחסי העברה בלבד, זאת לעומת חמישה או שישה יחסי העברה אצל המתחרות. אופן פעולת תיבה זו אינו חלק במיוחד. לדברי אנשי סיטרואן, הבחירה בגיר זה נעשתה בשל שיקולי מחיר.

האבזור הבטיחותי של ‭C5‬ כולל שבע כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות אלקטרונית ‭.(ESP)‬ לאחרונה זכתה ‭C5‬ בציון מושלם של חמישה כוכבים במבחן הריסוק ‭.EURONCAP‬ איכות במחיר בעייתי

סיטרואן ‭C5‬ החדשה מפוארת, נוחה, איכותית ובטוחה. אך שילוב קטלני של שערי מטבע והחלטת היצרן למצב את ‭C5‬ גבוה יותר מהדגם הקודם עלולים לדחוק את מחירה הרחק מחוץ לקבוצת שווי השימוש הרביעית. ‭C5‬ הנוכחית נהנית ממחיר של 147 אלף שקל, שממצב אותה כמתחרה ישירה למאזדה ‭C5 .6‬ לא תתחרה על אותו פלח שוק. מתחרות דוגמת פורד מונדיאו מציעות תכונות דומות לסיטרואן ‭,C5‬ אך מתומחרות בהתאם לקבוצת שווי השימוש הרביעית. מכוניות דוגמת וולוו ‭2.4 S60‬ ופולקסווגן פסאט, שמחירן ממצב אותן בקבוצת שווי השימוש החמישית, מצוידות בתיבות הילוכים משוכללות ובתדמית יוקרתית. אם יצליח היבואן לשבץ את ‭C5‬ בקבוצת שווי השימוש הרביעית, היכן ששכנה ‭C5‬ היוצאת, סיכויי המכירה שלה עשויים להשתפר באופן ניכר.

תגיות