אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אקורד החדשה: הלקוחות מרוויחים, ציי הרכב פחות צילום: איי פי

אקורד החדשה: הלקוחות מרוויחים, ציי הרכב פחות

הונדה אקורד החדשה מתהדרת במערכות בטיחות שאין לאף רכב באותו מחיר - אבל קפיצה לקבוצת שווי בעייתית עלולה לפגוע במכירות שלה, בייחוד למוסדיים. מבחן כלכליסט

10.06.2008, 15:22 | ליאור גוטמן

הברמן במלון בלנגנלויס, אוסטריה, בוהה בהונדה אקורד טורר ‭(Tourer)‬ החדשה. אני מנסה לברר היכן אוכל לצפות במשחק גמר היורוליג שמתקיים עתה, אבל הברמן לא מתעניין במכבי. "לא שמעתי שמתקיים משחק גמר‭,"‬ הוא אומר. "באיזה ספורט מדובר‭."?‬

החיים באוסטריה, כנראה, מחייבים תפיסה מנטלית אחרת: ביבשת מאוחדת שבה חלק נכבד מהמכוניות שנמכרות הן מכוניות סטיישן, מה שחשוב למקומיים לא תמיד מתאים לשאיפות של העם היושב בציון. אקורד טורר למשל מעוררת סקרנות באירופה, אך לא בישראל: כפי שנחשף ב"כלכליסט‭,"‬ גרסה זו תשווק רק לקראת סוף השנה תמורת 240 אלף שקל. עוזי גונן, מנכ"ל חטיבת הפרטיות במאיר, יבואנית הונדה, מסביר שהשוק המקומי יעדיף את הגרסאות ה"אזרחיות‭,"‬ כלומר גרסאות הסדאן.

אקורד טורר החדשה. מעוררת סקרנות באירופה, צילום: איי פי אקורד טורר החדשה. מעוררת סקרנות באירופה | צילום: איי פי אקורד טורר החדשה. מעוררת סקרנות באירופה, צילום: איי פי

שלום לציי הרכב

לפני הכל יש לציין שלאקורד החדשה יש בעיה: מחיר הדגם הבסיסי שלה, 170 אלף שקל, גבוה ב‭15%-‬ ממחיר הגרסה הקודמת. התייקרות זו מעמידה בפני מאיר בעיה: כתוצאה ממדרגות המיסוי הנהוגות בישראל, מחירה של אקורד החדשה ממקם אותה בקבוצת שווי השימוש החמישית. המשמעות היא שעיקר השוק, לרבות חברות הליסינג, עלול לרכוש את מתחרותיה הוותיקות לקטגוריה, דוגמת מאזדה ‭.6‬ במציאות זו המתמודדות העיקרית של הונדה הן פולקסווגן פאסאט וסיטרואן ‭C5‬ החדשה.

כוח לא חסר

במנועים אין להונדה בעיה: החברה היא יצרנית המנועים הגדולה בעולם: בשנת 2007 ייצרה החברה 23 מיליון מנועים. בהתאם, נבחנה אקורד החדשה בשתי גרסאות: של מנוע ‭2.0‬ ליטרים המפיק 156 כוחות סוס, ושל מנוע ‭2.4‬ ליטרים המפיק 201 כוחות סוס. גרסת הדיזל, המצוידת במנוע ‭2.2‬ ליטרים חדש המפיק 150 כוחות סוס, תשווק בישראל לקראת החורף, כיוון שטרם יוצר דגם דיזל בעל תיבת הילוכים אוטומטית. כל מנועי אקורד מותאמים לתקן הזיהום יורו 5 שייכנס לתוקפו ב‭.2009-‬ להערכת גונן, עיקר מכירות החברה בישראל יהיו מהדגם הבסיסי.

אקורד החדשה ארוכה בחמישה ס"מ מהדגם היוצא, ואינה שונה ממנו מהותית במראה החיצוני. בסיס הגלגלים ארוך בשמונה ס"מ, נתון שישמח את הנוסעים מאחור, אך קצר לעומת מתחרות אחרות: פורד מונדיאו למשל מציעה בסיס גלגלים ארוך ב‭15-‬ ס"מ מאקורד החדשה. כמצופה מהונדה, עיצוב הפנים נאה ואיכותי, אך מעט קודר: הצבע השחור מציף את חלל הנוסעים, ועם ריפודי העור, פס הכסף לאורך לוח המחוונים והתיחום השונה לכפתורי החיווי, הרושם שנוצר הוא של רצינות ותכליתיות. סידור המתגים מעט מבלבל.

מנוע ‭2.0‬ הליטרים הושאל מרכב הכביש-שטח של החברה, ‭.V-CR‬ למנוע שודכה תיבת הילוכים אוטומטית בעלת חמישה יחסי העברה עם אפשרות לתפעול ידני. כוח לא חסר, ותאוצה מהמקום, כמו גם עקיפות מזדמנות, בוצעו ללא חשש. המנוע הבכיר, בנפח ‭2.4‬ ליטרים, זוכה לעוד הילוך, דבר המאפשר לא רק צריכת דלק משופרת אלא גם אפשרות לשוחח עם הנוסעים בשקט. לטענת מהנדסי הונדה, אין הבדל בכיול מתלי הגרסאות. בנוסף, ההגה של הגרסה הבכירה הרגיש מעורר תחושה שהוא מנותק ומלאכותי. כך או כך, אחיזת הכביש של אקורד החדשה מצוינת, ותידרש נהיגה לא אחראית כדי לסכן את הנוסעים - וגם אז, לא בטוח שלתחושת הסכנה יהיה בסיס.

ההגה בידיים של הונדה

המערכת הראשונה היא בקרת סטייה מהנתיב: מצלמות עוקבות אחר נתיב הנסיעה, ומאבחנות מתי המכונית לא ממשיכה בקו הנסיעה הרצוי. אם מתרחשת סטייה מנתיב הנסיעה, יפעיל מחשב המכונית את ההגה באופן עצמאי ‭(!)‬ ויאותת לנהג לאיזה כיוון עליו להפנות את ההגה, באמצעות "משיכות" קלות של ההגה. בחינת המערכת בכבישי אוסטריה הפתיעה לא פעם: המכונית אכן תיקנה את נתיב הנסיעה באופן עצמאי. לא מדובר בנהג אוטומטי: המערכת פועלת רק החל ב‭72-‬ קמ"ש ומעלה, ולא תפעל אם הנהג אינו אוחז בהגה. פביאן אנדרו, אחד ממנהלי מחלקת המחקר והפיתוח של הונדה אירופה, מסביר שאמנה אירופית קבעה שאסור לקחת מהנהג את השליטה באופן מוחלט. יכול להיות שבהונדה פוחדים מתביעות מצד נהגים שציפו לנסיעה מכוונת עצמאית, ולכן כיוונו את המערכת לפעול רק בכבישים מהירים; בדרך מפותלת ייאלץ הנהג לנווט את מכוניתו לבד.

המערכת השנייה מציעה בקרת שיוט אדפטיבית, כלומר התראה ושמירה על מרחק מהמכונית שניצבת לפני אקורד. מערכת זו אינה חדשה בעולם הרכב, ובבחינה בתנאים מבוקרים הוכח שהיא מסוגלת למנוע מצבי התנגשות. המערכת השלישית מזהה מתי אין יכולת למנוע פגיעה חזיתית,

על פי אנדרו, זו הפעם הראשונה שמערכות בטיחות אלקטרוניות מתקדמות מותקנות במכונית מסגמנט ‭,D‬ קטגוריה שמכונה בישראל "מכונית מנהלים‭."‬ אבל מערכות הבטיחות של אקורד החדשה עשויות להציל חיים רק לבעלי אמצעים: הונדה מסבירה שבשלב זה הן יותקנו בגרסה הבכירה, שתעלה בישראל 238 אלף שקל. שאר הלקוחות יצטרכו, לנהוג בזהירות. 250 מהם יעשו זאת בקרוב: כפי שנחשף ב"כלכליסט‭,"‬ המשלוח הראשון אזל. ימים יגידו אם מדובר בלהיט חדש או ברכב שיירכש בעיקר על ידי לקוחות פרטיים.

מפרט טכני

מנוע: בנזין בנפח ‭1,997‬ סמ"ק, הספק מרבי: 156 כ"ס, מומנט מרבי: ‭19.6‬ קג"מ, ביצועים: מהירות מרבית 214 קמ"ש, תאוצה מ-0 ל‭100-‬ קמ"ש ב‭10.6-‬ שניות, צריכת דלק: נתוני יצרן: ‭13.4‬ ק"מ לליטר בטיחות: 8 כריות אוויר, ‭,ABS‬ בקרת יציבות אלקטרונית מחיר: 170 אלף שקל האבולוציה של האקורד

תגיות