אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דניה סיבוס טעתה גם בשילוט של כביש 431 צילום: גלעד קוולרציק

דניה סיבוס טעתה גם בשילוט של כביש 431

בלעדי לכלכליסט: אחרי שרשמה הפסדים כבדים בהקמת הכביש, מתברר שדניה סיבוס גם רכשה מערכת בקרת תנועה ב-15 מיליון שקל, שאינה עומדת בתקן שנקבע במכרז. כעת שוקלת המדינה אם לפסול את הציוד

12.06.2008, 07:06 | גיא מי-טל

כביש הרוחב 431 צפוי לגרום להפסד כספי נוסף לחברת התשתיות דניה סיבוס: מתברר שמערכת בקרת התנועה והשלטים האלקטרוניים המוצבים לאורך הכביש ומעבירים לנהגים מידע חיוני כמו עומסי תנועה ומהירות הנסיעה - לא עומדים בקריטריונים המחמירים שנקבעו במכרז.

כביש הרוחב 431 שבהקמתו והפעלתו זכתה דניה סיבוס, כבר הסב לחברה ולקבוצת אפריקה ישראל שבבעלות לב לבייב הפסדים של 149 מיליון שקל. הסיבה העיקרית להפסדים שנגרמו לחברה עד כה היתה העלייה בתשומות הבנייה שהשפיעו על עלות הפרויקט. החברה פרסמה אזהרת רווח למשקיעים ואפריקה ישראל אף נאלצה להזרים לחברה בת - דניה סיבוס - הון לאחר שאיתנותה הפיננסית נפגעה וההון העצמי נשחק.

כעת עולה כי דניה סיבוס היתה אמורה לרכוש ציוד בקרת תנועה מחברת סימנס, אך לפני כשנה הודיעה החברה לנציגי המדינה מהאוצר והתחבורה כי היא מחליפה את סימנס בחברה קרואטית. לפי ההסכם אמורה דניה סיבוס להציג את מערכת הבקרה והשלטים לגורמים המוסמכים מטעם המדינה כדי לקבל את אישורם. אולם החברה רכשה את הציוד בעלות של כ-15 מיליון שקל והביאה אותו לישראל מבלי שהוא אושר תחילה. היתה זו טעות שעלולה לעלות לחברה ביוקר.

בין היתר נמצא כי האותיות בשלטים האלקטרוניים, שאמורות להיות בגודל של 45 ס"מ כפי שקבוע בתקן, הן בגודל של 40.5 ס"מ בלבד. גם התמרורים האלקטרונים בהם מצויינת מהירות הנסיעה, שאמורים להיות בקוטר של 110 ס"מ - הם בקוטר של 90 ס"מ בלבד. המשמעויות של חריגות אלה בגודל האותיות והתמרורים אינן קוסמטיות אלא יוצרות בעיה של נראות. הן מקטינות את המרחק שבו יכול הנהג לקרוא את השילוט, דבר הבא לידי ביטוי בעיקר בנסיעה במהירות גבוהה.

בנוסף, הגלאים האלקטרוניים שנועדו להעביר נתונים כמו נפח התנועה על הכביש, מספר המכוניות ומהירות הנסיעה, ולהעביר את הנתונים שיפוענחו בחדר הבקרה שיוקם במחלף עין הקורא - עדיין לא אושרו על ידי הוועדה המיוחדת במשרד התחבורה. גורם המעורב בפרויקט אמר כי "כעת המדינה בודקת האם לאשר את הציוד למרות החריגה מהתקן".

מהחברה הלאומית לדרכים נמסר כי "הנושא מוכר ונמצא בבדיקה". מדניה סיבוס נמסר בתגובה כי "כל העבודה נעשית בתאום ובאישור המזמין".

תגיות