אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרפורמה הבאה: חוק חדש לעידוד השקעות צילום: מאיר אזולאי

הרפורמה הבאה: חוק חדש לעידוד השקעות

הפחתת מס החברות רוקנה מתוכן את החוק לעידוד השקעות. הפתרון של התמ"ת והאוצר: שינויים מרחיקי לכת, בהם פטור ממס חברות למשך 15 שנה, פטור ממס על דיבידנד ושינוי ההגדרות של אזורי הפיתוח

15.06.2008, 07:23 | נעמה סיקולר

"הרפורמה במס מעקרת מתוכן את החוק לעידוד השקעות הון, אולם החוק עומד בפני רפורמה מקיפה שתשנה את פניו לחלוטין ותשאיר אותו אטרקטיבי למשקיעים מהארץ ומהעולם", כך אומר מנהל מרכז ההשקעות בתמ"ת, רו"ח חזי צאיג. בשיחה עם "כלכליסט" חושף צאיג לראשונה את התוכנית המשותפת למשרד התמ"ת ומשרד האוצר לשינוי החוק.

במתכונת הנוכחית, מאשר צאיג, הרפורמה החדשה של שר האוצר רוני בר־און, שבמסגרתה יופחת מס החברות בשיעור של 20% עד שנת 2015, עתידה לעקר מתוכן חלק מחוק עידוד השקעות ההון. זאת מאחר שבחלק מהמקרים שיעורי המס הנקבעים בחוק עידוד השקעות ההון יהיו גבוהים מאלה שישלמו חברות במסלול הרגיל: "הרפורמה של שר האוצר מדברת על הורדת מס החברות לרמה של 20%, ודרך מרכז ההשקעות סכום המס במרבית אזורי הארץ עומד על 25%", אומר צאיג. "זה אכן הופך את החוק במתכונת הנוכחית ללא ממש רלבנטי. עם זאת, החוק לעידוד השקעות הון, גם במתכונת הנוכחית, נותן פטור ממס לעשר שנים באזורי פיתוח א' (יקנעם וצפונה, קריית מלאכי ודרומה - נ"ס), פטור שעתיד להישאר. זאת במקביל להטבות שונות כמו פחת מואץ ומענקים, שגם הם לא ייפגעו - וזה עוד לפני ששינינו את החוק".

צאיג חושף כי "על רקע הרפורמה המתוכננת במיסוי ועל רקע הטבות המיסוי הניתנות במדינות אחרות בעולם בוחנת בימים אלה ועדה משותפת של מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת, עם רשות המסים ואגף התקציבים במשרד האוצר, כיצד לבצע רפורמה בחוק לעידוד השקעות הון באופן שיהפוך אותו ליותר אטרקטיבי. על הפרק פעולה בשלושה מישורים: הרחבת הפטור ממס מעשר שנים כיום ל־15 שנה, הורדת שיעורי המס ומתן פטור על מס מדיבידנד בחלק מהמסלולים".

קטגוריה חדשה של משקיע אסטרטגי

לדברי צאיג, קיים קונצנזוס כמעט מלא בין חברי הוועדה על שינוי הגדרות החוק. "אנחנו עובדים על הגדרת עשרה אזורי עדיפות, מאילת ועד קריית שמונה, נוסף על אזורי העדיפות הקיימים כיום. אזורים אלה ייקראו א' פלוס, ויזכו להטבות מקיפות יותר מאלה שלהן זכאים אזורים המוגדרים היום כאזור עדיפות א'. מדובר באזורי תעשייה מרוחקים ואזורי תעשייה מרחביים עם פוטנציאל, כמו למשל סמיכות למרכז אקדמי או כוח אדם זמין שמתגורר מסביב. המטרה היא ליצור באותם אזורי תעשייה מסלול הטבות מיוחד, מעבר למה שיינתן בחוקי המיסוי גם לאחר הרפורמה, כדי למשוך אליהם משקיעים זרים ומפעלים ממרכז הארץ.

"יש הסכמה כמעט פה אחד בין חברי הוועדה שחברות שייכללו במסלול הזה יקבלו פטור ממס לתקופה של 15 שנה. במקביל נייצר קטגוריה של 'משקיע אסטרטגי'. חברות שיעסיקו 250 עובדים ומעלה לעשר שנים לפחות ברמות שכר של פי שניים מהשכר הממוצע במשק יקבלו חוץ מהפטור ממס ל־15 שנה גם פטור ממס על דיבידנד".

ההנחה שעומדת מאחורי התוכנית, אומר צאיג, היא שמס החברות איננו ההכנסה העיקרית של רשות המסים, אלא מס הכנסה. "ההיסטוריה הוכיחה שמקומות שבהם עודדנו בעבר תעסוקה החזירו למדינה בצורת תשלומי מסים כפולים ומכופלים, וזה מוכיח את עצמו עד היום", אומר צאיג. "נעודד משכורות גבוהות, העלאת תעסוקה והורדת מסים - ועדיין ההכנסות ממיסוי לא ייפגעו, להפך".

הטבות מורחבות לחברות בפריפריה

מסלול נוסף מתייחס לשינוי החוק, כך שיעניק הטבות מורחבות גם לחברות בפריפריה. "במתכונת הנוכחית יש פטור של שנתיים ממס וחמש שנים תשלום מס מופחת, בשיעור של 25%, לחברות שנכללות בחוק ופועלות באזורים שאינם מוגדרים כאזור א'", אומר צאיג. "הוועדה בוחנת כיצד להעניק גם להן הטבות שלא יעקרו את חוק עידוד השקעות ההון מתוכנו, ואחת האופציות היא ליצור רמת מיסוי אחידה בין החברות הללו שתהיה נמוכה ממס החברות, או להאריך את הפטור מעבר לשנתיים. במקביל אנחנו בוחנים גם מתן הטבות או פטורים לעובדים עצמם, מה שגם יקל על נטל המיסוי. התוכנית היא להעניק פטור ממס הכנסה בהתאם לתפוקת העובד, הטבה שתינתן לו ישירות במשכורתו.

"החוק לעידוד השקעות הון הוא חוק מצוין, וגם הרפורמה של שר האוצר מצוינת", מסכם צאיג. "מדובר ברפורמה מתבקשת שעתידה לדעתי לקדם את כל מחזור העסקים. ממילא אנחנו מודעים כבר שנים לכך שעיקר הכנסות המדינה ממיסוי לא מגיעות ממס החברות, לכן זה היה אך מתבקש שהמס הזה יהיה אחד הדברים הראשונים שיקוצצו. התרומה להשקעות בארץ, גם מבפנים וגם של משקיעים מבחוץ, תהיה אדירה. זה הכיוון שהולכים אליו בכל המדינות המתוקנות, ממערב אירופה ועד סינגפור. במקביל נשנה את החוק לעידוד השקעות הון באופן שישאיר גם אותו על המפה".

תגיות