אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל קליל: "אנחנו מחפשים לרכוש חברה זרה"

מנכ"ל קליל: "אנחנו מחפשים לרכוש חברה זרה"

קליל הצליחה, בניגוד למתחרות, לצלוח את השחיקה בדולר ולהציג רבעון שיא. עכשיו היא עם הפנים קדימה: "אנחנו לא מחפשים רווח מהיר לזמן קצר, אלא תשתית של פעילות שאפשר להתיישב עליה ולפעול לאורך זמן"

17.06.2008, 07:00 | נעמה סיקולר

תוצאות לא אופייניות הציגה יצרנית פרופילי האלומיניום קליל ברבעון הראשון של 2008. בשעה שמרבית החברות במשק נפגעו בצורה זו או אחרת מירידת שער הדולר, השחיקה במטבע דווקא היטיבה עם החברה שמייבאת מוצרים מהשוק הדולרי. שורה של עסקאות הגנה על אלומיניום, הנסחר בבורסת הסחורות של לונדון (LME), העבירה את החברה להכנסות מימון של 1.3 מיליון שקל - הכנסה שגם היא היתה די נדירה ביחס להוצאות המימון הכבדות שאפיינו חברות רבות במשק.

אולם הנתון שהדגיש בעיקר את התוצאות המצוינות של הרבעון האחרון היה נקודת השיא ברווח הנקי שאליה טיפסה החברה בארבע השנים האחרונות, החל בשפל חסר תקדים שנקלעה אליו במחצית שנות האלפיים, עבור בתוכנית התייעלות משמעותית וכלה בשינוי מגמה של ממש בתוצאותיה הכספיות.

התפנית שהביאה לשינוי

בגלגול הנוכחי נשלטת קליל בידי צורי דבוש, שרכש אותה בשנת 2001 מידי דיסקונט השקעות. בעקבות ההפסדים הקשים שהציגה החברה רבעון אחר רבעון, התאכזב וכמעט מימש את אחזקותיו בה, אלא שאז התרחשה תפנית בפעילות החברה. סגירת החברה־בת של קליל בתחום המוצרים, עם תוכנית רה־ארגון מקיפה שכללה פיטורי עובדים וקבלת החלטה אסטרטגית על מכירת כל הפעילות החורגת מתחום הליבה, אפשרה לחברה לבלום את ההאטה. מאז אותה תפנית, במשך ארבע שנים הכפילה החברה את ההכנסות, עברה מהפסד נקי של עשרות מיליוני דולרים לרווח נקי של 9 מיליון שקל רק ברבעון הראשון וחילקה לראשונה זה תשע שנים דיבידנד שמן של 9 מיליון שקל.

לא רק דבוש התאושש מהאכזבה בחברה, אלא גם המשקיעים שהתרגלו די מהר להצלחה החדשה של קליל ותרגמו אותה להבעת אמון במניה, שבניגוד לירידות של יותר מ־27% של מדד יתר־120, רשמה עליות של כ־12% מתחילת השנה. "אם בעבר כדי לתת הוראה לחייל היית צריך המ"מ לעבור דרך הסמל, היום בקליל המ"מ והחייל מתקשרים באופן ישיר", מספר המנכ"ל אריה (ריצ'י) ריכטמן על התהליך שעברה החברה.

"ב־2004 בעצם הגדרנו לעצמנו שאנחנו נמצאים במשבר ובנינו תוכנית לצאת ממנו. ביצענו שורה של צעדי התייעלות - חיתוך חד וברור של כל הפעילות שלא היתה קשורה לפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות אלומיניום. פישטנו את הארגון, הורדנו קבוצה מסוימת של מנהלים ופתחנו במהלך אסטרטגי מבחינתנו שכלל פנייה לצרכן האלומיניום הסופי - הלקוח".

"אחרי שגמרנו לעבוד בתוך החברה", אומר ריכטמן, "הלכנו לספר בחוץ וזה עבד. היו שהאמינו בנו באמצע התהליך, כמו קרן ספרה וילין לפידות שרכשו מניות שלנו כבר ב־2005, והיו כאלה שהעניין המחודש שלהם בנו גבר לאחרונה. בכל מקרה, היום אנחנו מרגישים שהשוק יודע להעריך את מה שקרה בחברה והפניות מקרב המשקיעים המוסדיים הן בדרך כלל אלינו. אנחנו רואים בתקופה האחרונה גם חלקים בשוק ההון שחוזרים להאמין בתעשייה שאפשר לגעת בה בידיים, אף שאני חייב לומר שאותנו בקליל לא באמת מדאיג מה שקורה למניה, אנחנו לא יושבים מול מסכי הבורסה. מה שמעסיק אותנו זה להיות יותר טובים מאתמול, מתוך הנחה שבסופו של דבר זה ייתן את אותותיו גם על מסכי הבורסה".

הרבה זמן לא יצאתם לגייס הון, יש סיכוי למהלך כזה בקרוב?

 

"לאחר ההנפקה ב־1981 גייסנו פעם נוספת ב־1987 ולאחר מכן רק ב־2002, אז גייסנו אג"ח שעבורן אנחנו גומרים לשלם כעת", מספר סמנכ"ל הכספים של החברה יוני רובינזון. "לפני שלוש שנים היה לנו תשקיף מוכן לגיוס אבל החלטנו לחזור בנו מהכוונה בגלל תנאי השוק. היום אין לנו צורך כזה; החברה מייצרת מזומנים בהיקף משמעותי. האמת היא שגם בשנים פחות טובות שלה החברה היתה נזילה, ויש לנו היום יתרת מזומנים שתאפשר לנו כל התרחבות שנרצה גם באמצעים עצמיים".

לא מחפשים רווח מהיר

 

מה המטרה הבאה?

"אנחנו מחפשים בזהירות כיצד להתרחב", אומר המנכ"ל ריכטמן. "מדובר בצמיחה פנימית. רוצים לעשות את מה שאנחנו עושים היום קצת יותר טוב, אבל גם בצמיחה חיצונית. מתוך היכרות שלי עם עולם האלומיניום אני יכול לומר בזהירות שאין עוד חברה שאני מכיר מהסוג שלנו בעולם שעובדת מול הלקוח הסופי. יש לנו מתודולוגיית עבודה בעניין הזה, ואנחנו מחפשים את הדרך לתרגם אותה גם לעשייה מסיבית יותר בחו"ל. אנחנו מחפשים לרכוש חברה זרה עם תשתית ותרבות שמתאימות לשלנו. אין לנו כרגע יעד מוגדר, זה יכול להיות מזרח אירופה ואפילו מזרח אסיה, אבל מה שחשבו מבחינתנו זה שיהיה מדובר בחברה שמדברת אלינו. אנחנו לא מחפשים רווח מהיר לזמן קצר אלא תשתית של פעילות שאפשר להתיישב עליה ולפעול לאורך זמן".

מדברים על מיתון עולמי בשוק הדיור, זה לא מדאיג אתכם כיצרנים של מוצרים נלווים?

"גם בפרסומים של משרד השיכון על ירידה במספר התחלות הבנייה רואים גידול באחוז הבתים צמודי הקרקע וזה השוק הרלבנטי לנו. שוק הווילות בקיסריה לא באמת יסבול", אומר סמנכ"ל הכספים. "במקביל, כשיש מיתון ואנשים לא עוברים דירה או בונים בית, הם בדרך כלל כן משפצים, כך שאנחנו לא באמת מודאגים. יש לנו את הפעילות התעשייתית. אנחנו גם לא באמת נמצאים בתחום הנדל"ן, כך שאנחנו מכינים את עצמנו, אבל יותר מכך יכולים להסתכל קדימה".

"כשלאנשים אין אפשרות לתשואה טובה בשוק ההון, הם מעדיפים להשקיע עוד קצת בבית ולא לשים את הכסף בבורסה. לכן ההרגשה שלנו היא שבתקופות האלה אנשים דווקא מוציאים יותר על אלומיניום", מסכם ריכטמן.

תגיות