אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנהל המכירות של גוגל: ניכנס לתחום הארגוני בכל הכח צילום: אוראל כהן

מנהל המכירות של גוגל: ניכנס לתחום הארגוני בכל הכח

טכנולוגיית העננים, המספקת שירותי מחשב ויישומים מורכבים דרך האינטרנט, הולכת לשנות את עולם ה-IT, כך אומר יאספר פרדריקסן, האחראי על הנושא בגוגל. "זה עניין של זמן עד שכל הארגונים יעבדו ככה, ויש לנו מה להציע להם"

17.06.2008, 14:27 | אסף גלעד

אם גוגל הייתה יכולה, היא הייתה מעבירה את כל עולמנו לאינטרנט. בינתיים, היא מציעה לגולשיה בחינם, דרך הדפדפן, שלל יישומים שבעבר היו נחלתם הבלעדית של תוכנות כבדות: ממעבדי תמלילים וגיליונות אלקטרוניים ועד יומן פגישות. את כולם אפשר למצוא היום ב-docs.google.com.

במקביל לכיבוש הקהל הרחב, רוצה גוגל להציע שירותי אופיס מתקדמים יותר, בתשלום חודשי, לעסקים קטנים ובינוניים. היתרונות ברורים: פחות הוצאות על תחזוקה שוטפת של שרתים ועדכוני תוכנה, מחלקתIT מצומצמת וגישה מכל מקום ומכל פלטפורמה למערכות הארגוניות. יש גם חסרונות – כמו אבטחה ובקרה מוגבלים, דרישה לתקשורת זמינה ומהירה בכל מקום והעובדה שהמידע החשוב ביותר בארגון יושב למעשה בשרתיה של חברה אחרת.

לשיטה הזו, של אספקת שירותי מחשוב ביתיים או ארגוניים דרך האינטרנט, קוראים "מחשוב עננים". היא מתארת מהפכה שעוברת בימים אלו על תחום ה-IT, ובצעדים קטנים משנה מן היסוד את התחום כולו. גוגל אינה לבדה שם. נשיא החטיבה העסקית של מיקרוסופט, ג'ף רייקס, כינה רק בספטמבר האחרון את האסטרטגיה של גוגל כ"מתקפה מוטעית ויהירה. זהו ניסיון לערער את מעמדה של מיקרוסופט במקום לחשוב מה הלקוחות רוצים לעשות". לא זמן רב אחר כך, הכריזו במיקרוסופט על תוכנית לספק את כל תוכנות האופיס בגרסאות המותאמות לרשת. שחקנית גדולה נוספת בתחום הזה היא חברת סיילספורס, שהיתה הראשונה להציע תוכנות ניהול לקוחות לארגונים (CRM) הפועלת דרך האינטרנט בלבד. גוגל וסיילפורס נמצאים היום בשיתוף פעולה.

יאספר פרידרקסן במשרדי גוגל בתל אביב, צילום: אוראל כהן יאספר פרידרקסן במשרדי גוגל בתל אביב | צילום: אוראל כהן יאספר פרידרקסן במשרדי גוגל בתל אביב, צילום: אוראל כהן

"בסופו של דבר כולם יעברו לתוכנות הנמצאות ברשת ולא על המחשב, ומי שיעבור קודם - ירוויח" אומר בראיון ל"כלכליסט" יאספר פרדריקסן, מנהל המכירות של גוגל באירופה, המזה"ת ואפריקה המבקר בימים אלה בישראל. פרדריקסן אחראי בגוגל על תחום השירותים הארגוניים, והוא מתארח בימים אלה במסגרת הכנס השנתי של חברת המחקר גרטנר. "גוגל היא החברה הראשונה שאימצה את גוגל אפס (Google apps), השירות הגוגלי לארגונים, ומאז - אני ומאיר ברנד (מנכ"ל גוגל ישראל, א.ג.) כלל לא שולחים מיילים אחד לשני. במקום זה אנחנו משתפים מסמכים דרך השרת המשותף של גוגל", הוא מספר.

החבילה של גוגל, הקרויה "גוגל אפס", כוללת שרת דואר אלקטרוני בנפח מספר ג'יגות הנמצא כולו ברשת, עיבוד תמלילים, גיליון עבודה, ותוכנת מצגות - חינם אין כסף. הגרסא לארגונים קטנים - עד 25 משתמשים היא חינמית ומופיעות בה מודעות פרסום. גרסא לארגונים גדולים יותר עולה 50$ בשנה, והיא מאפשרת גם שירותי תמיכה טכנית טלפונית. נפח הדוא"ל בה מגיע עד ל-10 ג'יגה בייט. בשלב זה, מתבצעים פיילוטים של השירות באוניברסיטאות נבחרות בעולם, ביניהן האוניברסיטה העברית בירושלים.

פרדריקסן, למה שיטת העננים טובה יותר מזו המוכרת לנו?

"בתחילת המאה העשרים מפעלים רבים ברחבי העולם ייצרו לעצמם את החשמל. הם בנו מיכלי קיטור ענקיים בתוך המפעל, עניין שהיה מסורבל ביותר, דרש קירור מתמיד ויצר לא מעט תאונות. עם בניית תחנות החשמל הראשונות במנהטן, הוצע למנהלי המפעל להתחבר באמצעות כבל אחד לתשתית חשמל ולחסוך את כל הסרבול הזה, אלא שלא כולם הסכימו שהדבר נדרש. עשר שנים לאחר מכן כבר היו מחוברים כולם לתשתית החשמל הקווית. באנלוגיה דומה, מודל ה'ענן', שהוא מיקור חוץ של מערכות מידע, חוסך כסף לחברות. חד וחלק. איזו חברה לא תרצה לקצץ 10% בעלויות ה-IT שלה? מודל ה'ענן' יאפשר לכל עובד לגשת למקום עבודתו מכל מכשיר נייד או לפטופ בצורה קלה ובטוחה. הסיבוך שבהקמת מערך IT מורכב בתוך הארגון ייחסך, ערימות של דיסקים ושרתים ייעלמו כיוון שהכל יהיה ברשת".

כדי שעובד יוכל להתחבר לארגון שלו מכל מקום ובכל זמן הוא צריך אינטרנט מהיר בכל מקום. זה עדיין לא בנמצא.

"זו בהחלט בעיה ואנחנו מודעים לה, ולכן אנו פועלים בשני כיוונים. האחד הוא פיתוח תוסף ה'גוגל גירס' (Google gears) לאקספלורר או לפיירפוקס, שמאפשר לך לנהל את מסמכי גוגל גם כשאינך מחובר לרשת, לדוגמא כאשר אתה בטיסה או באזור מרוחק וללא קליטה. היישום מאחסן עותקים של המסמכים המקוונים על המחשב האישי, ומאפשר למשתמש לבצע בהם שינויים גם כאשר אין חיבור אינטרנט זמין. בפעם הבאה שבה המשתמש מתחבר לאינטרנט, המסמכים מסתנכרנים עם העותק שנמצא באינטרנט, כלומר על שרתי גוגל. הדבר השני הוא השקעה בטכנולוגיות שישפרו את איכות ומהירות האינטרנט בכל מקום. התמיכה שלנו בפרויקט ה-Wimax המשותף של ספרינט-נקסטל וקלירוויר בארה"ב היא דוגמא לכך".

ללקוח ארגוני עומדות כיום 2 אפשרויות: לרכוש גרסאות חדשות של תוכנות מיקרוסופט המוכרות, שכבר נמצאות זמן רב על מערכות המידע של הארגון, או להחליף את כל המערכות במערכת חדשה ולא מוכרת של גוגל. יש כאן מחסום פסיכולוגי לא קטן.

"זה נכון, אבל בניגוד לחברות מבוססות רשת כמו גוגל, לחברות מבוססות תוכנה אין תמריץ אמיתי למכור לך טכנולוגית 'ענן' מכיוון שבכך הם פוגעים במקור ההכנסה העיקרי שלהם. אבל זה בסופו של דבר עניין של כסף: שירותים מבוססי רשת הם זולים יותר מתוכנות היושבות על מערכות המידע בארגון".

מה דעתך על האסטרטגיה של מיקרוסופט, שמתכוונת להתחרות בכם גם בתחום היישומים המקוונים?

"אין לי דעה עליהם. מה שאני יכול לומר הוא שגוגל תפתח גרסאות במהירות ובכל הכח. עד היום הוצאנו 17 גרסאות ל'גוגל אפס', אני לא חושב שיש לנו מתחרים שהוציאו כל כך הרבה גרסאות בתחום היישומים המקוונים. סך הכל תחרות היא דבר טוב מבחינתנו. אנחנו כל הזמן מחדשים, וכיום ישנם 18 אלף משתמשים שבוחנים כל גרסא חדשה שלנו לפני צאתה לשוק".

מה אתה מוצא בשוק הארגונים הישראלי?

"החברות הגדולות כאן פתוחות לחידושים ולהתנסויות, ולא נתקלתי בחברה ישראלית שסירבה לנסות את היישומים שלנו. לכן החלטנו ליישם את הטכנולוגיה שלנו קודם כל על ארגונים בישראל ובמזרח התיכון, עוד לפני אירופה".

תגיות