אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדבר הגדול הבא - השוק הארגוני צילום: בלומברג

הדבר הגדול הבא - השוק הארגוני

השוק הארגוני כבר הכניס לגוגל 400 מיליון דולר בשנה החולפת, וזו רק ההתחלה

17.06.2008, 14:51 | גילעד נס
ביולי 2007 רכשה גוגל את פוסטיני (Postini), במהלך שהיווה למעשה את הרכישה המשמעותית הראשונה (והאחרונה, בינתיים) של גוגל בתחום השירותים העסקיים. פוסטיני פעלה בתחום המכונה "שירותים מנוהלים" – פתרונות המאפשרים לבעלי עסקים לעשות שימוש בתוכנות, שירותי תקשורת וכו' ללא התקנתם בשרתי הלקוח עצמו אלא תוך גישה לשרתי ספק השירות. כך הלקוח חוסך את זמן ההתקנה (ושדרוגים עתידיים, אם צריך), צורך את השירות הדרוש לו, ומשלם עליו באופן חודשי או שנתי. פוסטיני פיתחה מערכת דואר מנוהלת שכזו, המיועדת לארגונים, כלומר מעין ג'ימייל משודרג לעסקים, שכללה גם אבטחת מידע משופרת, הצפנה, אנטי וירוס ועוד.

רכישת פוסטיני הביאה לגוגל 35 אלף עסקים משלמים (רובם עסקים קטנים ובינוניים), שהכניסו בשנת הפעילות שקדמה לרכישה כ-70 מיליון דולר (ועם צפי להכנסות של 100 מיליון דולר בשנת הרכישה עצמה). היא גם הביאה לה מודל עסקי שונה מזה שעליו התבססה גוגל מאז הוקמה, כלומר מתן שירות בחינם תמורת צפייה בפרסום. ניסיונותיה של גוגל לגבות תשלום עבור שירותי ה-Google Apps ומכירות חומרה לחיפוש בארגונים גדולים הניבו הכנסות זעומות, ובגוגל קיוו שפוסטיני, שצוות השיווק והמכירות שלה כבר שירת כ-10 מיליון לקוחות בתוך אותם 35 אלף עסקים, יוכל לא רק לשמר את מודל הפעילות, אלא גם לשפר משמעותית את תזרים ההכנסות משירותי גוגל לעסקים.

לגוגל היה ברור שאם בכוונתה להיכנס אי פעם לזירת התקשורת העסקית, הנשלטת בידי חברות כדוגמת מיקרוסופט (עם אופיס) ו-IBM (עם לוטוס), עליה להצטייד בטכנולוגיה משמעותית יותר מזו המפעילה שירותים שהצרכן הסופי (כמוני וכמוכם) מוכן להסתפק בהם. ואכן, מספר חודשים לאחר הרכישה כבר שילבה גוגל את המוצרים של פוסטיני בגרסת הפרימיום של Google Apps, והחלה לגבות 50 דולר לשנה עבור התענוג. גם יאהו נקטה בגישה דומה, ורכשה תמורת 350 מיליון דולר את ZIMBRA, גם היא ספקית שירותי דואר רשת לעסקים.

על פי הערכות, הכנסות גוגל משירותים הקשורים לעסקים היוו ב-2007 כ-2%-3% מכלל הכנסותיה, באזור ה-400 מיליון דולר בשנה (ככל הנראה כולל ההכנסות שהגיעו בעקבות הלקוחות הקיימים של פוסטיני), לעומת כ-40 מיליון דולר ב-2006, והיא מקווה שיכולות הניהול של שירותים מבוססי רשת לעסקים שהניבה רכישת פוסטיני תאפשר לגייס לקוחות משלמים בקצב גבוה יותר.

המערכה אינה קלה: מלבד שליטתן של מיקרוסופט ויבמ בתחום הדואר הארגוני, גם הן מבינות שהעתיד נמצא בשירותים מנוהלים, ולא בתוכנה המותקנת בשרתי הלקוח - מיקרוסופט החלה להציע גרסאות מקוונות ומצומצמות של חלק מתוכנות ניהול המשרד שלה, ושירותי דואר אלקטרוני בסיסיים, באמצעות מותג ה-Office Live, ושילבה את הטכנולוגיה שרכשה מ-FrontBridge בגרסה חדשה של שרת הדואר Exchange המציעה שירותים מנוהלים, כולל אבטחת מידע. ביבמ מוסיפים כל העת יכולות שיתופיות בסגנון עדות ה-web 2.0 (כולל תמיכה ב-mash ups, טוויטר וכדומה) לפלטפורמת הלוטוס נוטס שלה, ולאחרונה אף הכריזה כי היא משתפת פעולה עם גוגל ביצירת רשת ענקית של שרתים שיתמכו בזירה עסקית לרכישת יישומים עסקיים מבוססי רשת המיועדת לעסקים קטנים ובינוניים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות