אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חיל הים מתריע: פירצה ביטחונית חמורה בנמלים צילום: גדי קבלו

חיל הים מתריע: פירצה ביטחונית חמורה בנמלים

בלעדי לכלכליסט: חיל הים טוען כי חברת נמלי ישראל מתעלמת מהנחיות האבטחה ומאשים: "הדבר מהווה פירצה ביטחונית חמורה העלולה להביא לפיגוע אסטרטגי". יו"ר חברת נמלי ישראל בתגובה: "חיל הים מנסה להתנער מאחריותו וזורע פחד ובלבול"

22.06.2008, 07:00 | גיא מי-טל

חיל הים מזהיר את הנמלים מפני פיגוע אסטרטגי בשטחם ומאשים אותם בהתעלמות מההנחיות הביטחוניות שהועברו אליהם - כך נודע ל"כלכליסט".

במכתב חריף ששלח ראש ענף בט"ש בחיל הים בשם מפקד חיל הים ליו"ר חברת נמלי ישראל (חנ"י), האלוף (במיל') יפתח רון טל, נכתב: "המשך גרירת הרגליים של חנ"י וחברות הנמלים בחיפה ובאשדוד באי-מימוש הנחיות חיל הים לאבטחה מהווה פירצה ביטחונית חמורה, העלולה להביא לפיגוע אסטרטגי באחד מנמלי ישראל ואף לשיתוקו".

בחיל הים מציגים רשימה של דרישות והנחיות בעלות של מיליוני דולרים שלא בוצעו על ידי חנ"י והנמלים. בין היתר מדובר ברכישת כלי שיט מיוחד, מערכות לגילוי סירות ומערכות קשר והכשרת מאבטחים. 

נמל אשדוד. סכנת פיגוע?, צילום: דני סלומון נמל אשדוד. סכנת פיגוע? | צילום: דני סלומון נמל אשדוד. סכנת פיגוע?, צילום: דני סלומון

חברת נמלי ישראל הציעה בתגובה כי היא אכן תישא בהוצאות המימון, אך דורשת כי האחריות לאבטחת מי הנמל תהיה של חיל הים כארגון המקצועי והמצויד ביותר הקיים. "לחיל הים יש כבר היום כל הנדרש על מנת להבטיח את מדינת ישראל מפני פירצה באבטחת הנמלים", כתב רון טל בתגובה חריפה משלו למכתב חיל הים."קשה להשתחרר מהרושם שמטרתו העיקרית של המסמך אינה בהכרח להביא לשיפור מיידי ברמת האבטחה בנמלים, אלא להתנער מאחריות תוך יצירת תחושה של בלבול ופחד בקרב הגורמים הרלבנטיים", הוא כתב.

עוד נכתב כי בעקבות הרפורמה בנמלים נוצר מנגנון בעייתי ללא חלוקת אחריות ברורה: הנמלים הם הגוף המבצע את הנחיות האבטחה, על חנ"י הוטלה האחריות למימון האבטחה בעוד חיל הים הוא הגוף המנחה. זאת אף שברור כי חיל הים הוא הגוף המתאים ביותר לביצוע משימות האבטחה הימית בזכות כלי השיט שלו, לוחמיו המיומנים ובסיסיו הנמצאים בתוך הנמלים. רון טל הזהיר במכתב את חיל הים מפני ריבוי גורמים הממונים על האבטחה בתוך הנמל. "ריבוי גופים ימיים חמושים השטים בתוך בריכת הנמל הקטנה הוא בעייתי במהותו ועלול להוביל לתקלה של פתיחה באש בין כלי השיט ולתאונות ימיות".

בשנת 2005 התקבלה בממשלה ההחלטה בנוגע ליישום הרפורמה בנמלים. במסגרת הרפורמה בוטלה רשות הנמלים והרכבות והיא פוצלה לארבע חברות - נמלי הים אשדוד, חיפה ואילת הפכו לשלוש חברות המתחרות ביניהן, אשר על פי הרפורמה יופרטו בהדרגה עד 2020. החברה הרביעית היא חברת נמלי ישראל, והיא תישאר חברה ממשלתית.

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "נושא אבטחת הנמלים מטופל באופן אינטנסיבי עם חיל הים, גורמי הביטחון וחברות הנמל. החברה מאמינה כי הדרך הנכונה לקדם נושא חשוב זה היא בדרך של שיתוף פעולה ומחויבות של כל הנוגעים בדבר". 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לפי החלטת הממשלה הדנה באיומי 'טרור על' בתחום התעופה והספנות, נקבע כי הן רשות הנמלים והן חיל הים יהיו אחראים על האבטחה בנמלים, כל גוף בתחום אחריותו, כאשר חיל הים מהווה מנחה מקצועי לתחום האבטחה בנמלים.

"בין חיל הים לרשות הנמלים נקבעו נהלי שיתוף פעולה, כדי לאבטח את בסיסי חיל הים ואת הנמלים בצורה המקצועית ביותר. חיל הים מקיים עבודת מטה רצופה מול הנמלים כדי לשפר את סדרי האבטחה ולהבטיח כי נמלי ישראל יהיו מאובטחים בצורה הטובה ביותר".

תגיות