במת כלכליסט: המאבק על הקרנות לא הסתיים
כיום אין סיכוי לביטול הקלות המס על קרנות ההשתלמות, משום שהמשק נמצא ביציבות כלכלית ומעמדו של יו"ר ההסתדרות חזק יותר ממעמד הממשלה, הקרובה לסיום כהונתה
לפני כ־20 שנה פרסמתי מאמר ברבעון הישראלי למסים, שסיכם את הניסיון בעולם להעניק הקלות מס על אפיקי החיסכון השונים.
הניסיון הראה שתיאורטית ואמפירית להקלות במס על חיסכון אין השפעה ממשית על שיעורי החיסכון הפרטי והלאומי. מתן פטור לאפיק מסוים (כמו קרן השתלמות) מעביר את החיסכון משאר האפיקים לאפיק הפטור. נוסף על כך, הקלת המס מגדילה את ההכנסה נטו של החוסכים ומגדילה את הצריכה לאורך זמן (על חשבון החיסכון התקציבי).
עצם בגרונה של מדיניות האוצר
משרד האוצר קיבל גישה זו וקבע אסטרטגיה שלפיה יבוטלו כל הקלות מס על אפיקי החיסכון הבינוניים והארוכים במשק, להוציא הקלות מס על הפרשות לגיל הפנסיה. במסגרת מדיניות זו בוטלו הפטורים ממס על רווחים מפיקדונות לשנתיים ויותר, הקלות המס על הפרשות לקופות גמל מופעלות רק על משיכה בגיל הפנסיה (במקום אחרי 15 שנה), ובוטלו כל הקלות המס על רווחים הנובעים מאג"ח וממניות. מדיניות הממשלה קובעת בעצם שאין לתת כל העדפה במיסוי לאפיק חיסכון ארוך ו"סגור" על פני אפיק נזיל לחלוטין, ורק שוק ההון יקבע את התמורה, בריבית הנובעת מאפיקי חיסכון קצרים וארוכים (שיפוע עקומת התשואה, לפי משך החיים הממוצע של איגרות החוב).בתנאים אלה הקלת המס על קרנות ההשתלמות נשארה כעצם בגרונה של מדיניות משרד האוצר - פטור ממס על הפרשות המעביד בשיעורי תשואה אדירים לחוסך, 15%–20%, בהתאם למדרגות המס של כל חוסך - וכל זאת לשש שנים. זאת ועוד, הקלת מס יקרה זו מעוותת, לדעת האוצר, את הקצאת המקורות במשק, משום שהיא מפנה באופן מלאכותי חיסכון לקרנות השתלמות על חשבון אפיקי חיסכון פיננסי אחר (מניות, אג"ח, חו"ל ועוד).
לא התפרסמו תגובות לכתיבת תגובה