אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שטח המריבה: האם הג'יפונים מתאימים לשטח? צילום: עמית שעל

שטח המריבה: האם הג'יפונים מתאימים לשטח?

בעקבות גל הג'יפונים שפוקד את ישראל יצאנו לבדוק מי הכי טוב בשטח: אקס טרייל, הגרסה המוקטנת של הג'יפים הקשוחים, או פורסטר, מכונית הנוסעים שטוחנת שבילים. המסקנה: הדרישות של רוב הנהגים בארץ קטנות על שניהם

07.07.2008, 09:36 | תומר הדר

בשנים האחרונות שוטף אותנו גל ג'יפונים. אך מהי ההגדרה של ג'יפון? אומרים שהוא צריך להיות בעל שלדה אחודה, כמו של פרייבט, אך לסוזוקי ג'ימני יש שלדת סולם. טוענים שג'יפון אינו זקוק להילוך כוח, אך לסוזוקי ויטרה יש. זו גם לא שאלה של גודל - יונדאי טוסון גדול יותר מג'יפ צה"לי. רק על דבר אחד יש הסכמה: לרוב בעלי הג'יפונים אין מה לחפש בשטח. עדיף להם לצאת לגיחה קצרה לחולות פעם בשנה, כדי לחלץ חבר עם אופנוע ים ולספר למחרת שהם "טחנו דיונה". עם זאת, למרות הדעות הקדומות, יש ג'יפונים שאינם נרתעים מלכלוך: יש להם בקרות מיוחדות לזחילה במדרון, מערכות הנעה כפולה מתוחכמות וגחון גבוה. יצאנו לבדוק מי מפחד מהשטח.

בחניה השמאלית נמצא סובארו פורסטר. בניגוד לפורסטר הקודם, שהיה מכונית סטיישן שצוידה במערכת הנעה כפולה, פורסטר החדש הוא ג'יפ אמיתי. יתרונו הגדול הוא מרווח הגחון שלו: 21 ס"מ שמבטיחים שיוכל לחלוף בניחותה מעל סלעים. יש גם תת־שלדה מאחור, שמבטיחה שהמתלים האחוריים יאפשרו מגע מרבי של כל גלגל בקרקע ויבודדו את הנוסעים מקפיצות.

מימין נמצא ניסאן אקס טרייל, בגרסה חדשה בישראל, שמצויד במנוע בנפח 2.0 ליטרים. אקס טרייל מצויד גם בבקרה לזחילה במדרון תלול ובמערכת מניעת הידרדרות. המנוע משודך לתיבת הילוכים רציפה ששומרת שיפעל תמיד בתחום היעיל ביותר, לרוב בטורים גבוהים. בכביש זה יעיל, אך לעתים רועש. בשטח, כשהמנוע צריך להעביר את מלוא כוחו לגלגלים בטורים נמוכים, תיבה רציפה עלולה להיכשל.

מימין - הפורסטר. משמאל - אקס טרייל, צילום: עמית שעל מימין - הפורסטר. משמאל - אקס טרייל | צילום: עמית שעל מימין - הפורסטר. משמאל - אקס טרייל, צילום: עמית שעל

 

משדרים תכלס

שני הג'יפונים משדרים תכלס כבר בפנים, אף שפורסטר, שעולה 8,000 שקל יותר, מצויד גם במושבים חשמליים ובגג נפתח. תא הנוסעים של פורסטר, שמבוסס על זה של B3 המשפחתית, פשוט להפליא: מבד המושבים ועד הפלסטיק שממנו עשוי לוח המחוונים. בפולקסווגן טיגואן פשטות כזו לא היתה מתקבלת, אך כשצריך לנגב טביעת רגל בוצית, עדיף שהבד יהיה קל לניקוי.

גם אקס טרייל משדר פשטות, ולו משטחי פלסטיק מחוספס נוקשים, אך בעוד שתא הנוסעים של פורסטר הוא חיקוי של מכונית נוסעים, זה של אקס טרייל עוצב בהשראת הג'יפים הקשוחים של ניסאן. לשניהם תאי מטען גדולים שמסוגלים לבלוע צידניות, ערכות חילוץ וכיסאות. זה של אקס טרייל גם מחולק לתאים.

מי עדיף? פורסטר נעים יותר, אך האקס טרייל, בעל שפע תאי האחסון, מעשי יותר. מבחוץ ניכר שפורסטר עוצב בהשראת מכוניות נוסעים, ואילו אקס טרייל המרובע נראה כמו עותק מוקטן של ניסאן פאת'פיינד, האח הגדול והקשוח. שאלה של טעם.

בכביש אקס טרייל עדיף. אף שהמנוע של פורסטר חזק יותר, סובארו מתמהמה. הסיבה היא תיבת ההילוכים שלו, שמצוידת בארבעה הילוכים בלבד. אקסטרייל, שגם שקט יותר, מאיץ בלי דרמה מיותרת. לעומת מכוניות רבות, שמצוידות בתיבת הילוכים רציפה ומוחות ברעש בכל לחיצת גז בריאה, אקסטרייל מפתיע לטובה. פורסטר מעט נוח יותר, אך רוכן יותר בפניות בגלל מתליו הרכים. בכל אופן, לשניהם אחיזת כביש טובה, מעל לדרישות הנהג הממוצע.

בדרך לפסגת החורשן

בכניסה לשמורת הטבע בהר חורשן יש משעול שמתפתל לפסגה. ניסאן מטפס ראשון. המנוע מתאמץ בעוד הגלגלים מוצאים אחיזה והוא נעצר באמצע העלייה. תיבת ההילוכים הרציפה מתחממת. בכל זאת מדובר בהישג שכמה מהג'יפונים אינם יכולים לבצע. פורסטר, שתיבת ההילוכים הפשוטה שלו מעבירה את כוחה לכל הגלגלים באופן קבוע, מקפץ, מתנדנד, מעלה ענני אבק וכמעט עולה למעלה. אם היה לו הילוך כוח, כמו לפורסטר הידני, הוא היה מצליח.

בשבילי השמורה, שחלקם היו מייאשים בעלי ג'יפונים רבים, גם פורסטר וגם אקס טרייל מתקדמים ביעילות מפתיעה. פורסטר, שמעדיף קצב התקדמות אטי, מסתמך על מהלך מתלה מכובד ובקרת אחיזה חכמה. אקס טרייל, שדורש קצב זריז, מצויד במערכת שמאפשרת לנהג לנעול את מערכת ההנעה לכל הגלגלים. בסופו של דבר, למרות אתגרים רבים בדמות סלעים, מכשולים, חולות ובוץ, ערכת החילוץ נשארה סגורה בתא המטען. דרישותיהם של רוב נהגי השטח בארץ קטנות על שניהם.

המבחן מסתיים בוויכוח סביב הפינג'אן, וההכרעה קשה. הבוחנים מסכימים שמדובר בכמעט תיקו, למרות אופיים השונה של המתמודדים.

אקס טרייל נותן מענה טוב יותר לדרישות רוב רוכשי הג'יפונים. הוא גם יעיל יותר בכביש. ואם נעזוב את הפנטזיות, רוב רוכשי הג'יפונים נשארים לרוב בכביש.

אך למי שמתעקש על נסיעות שטח רציניות, במחיר של אובדן ביצועים קל, פורסטר, מכונית הנוסעים שיודעת לטחון שבילים, היא בהחלט מתמודדת ראויה. בכל אופן, לקונה המבולבל מומלצת נסיעת מבחן ארוכה בסוכנות, כדי לבחור בג'יפון המתאים לו ביותר.

תגיות