אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך לבחור את הכושר המתאים ביותר עבורכם צילום: עמית שעל

איך לבחור את הכושר המתאים ביותר עבורכם

באיזה ענף שורפים הכי הרבה קלוריות באימון, ובאיזה מחזקים יותר את השרירים? כלכליסט כינס חמישה מומחי כושר כדי שימליצו על הענף שהם מתמחים בו

14.07.2008, 08:51 | קרן צור

הצעד הראשון כבר מאחוריכם: עשיתם מינוי למכון כושר, ואתם אפילו מתכוונים להשתמש בו. הצעד הבא הוא לבחור בשיטת האימון המתאימה לכם ולמטרות שאתם רוצים להשיג, וכאן התנדבו חמישה מאמנים מקצועיים, שהפכו לגורו כל אחד בתחומו, להרכיב מורה נבוכים: איזו פעילות נחשבת ליעילה ביותר לשריפת קלוריות, איך משפרים יציבות וגמישות וכיצד נמנעים מפציעות. כל העצות מטובי המומחים לפניכם. בהצלחה.

אירובי דאנס

ניסים זוארץ, המנהל המקצועי של אוניספורט, יבואנית ציוד כושר. מעביר שיעורי אירובי דאנס בסניף של גרייט שייפ בנאות אפקה וקורסים להכשרת מדריכים בסמינר הקיבוצים.

בכמה מילים: פעילות גופנית שמשלבת תנועות וצעדים מעולם המחול והתנועה, ומתבצעת לצלילי מוזיקה קצבית. האירובי דאנס נולד ב־1969, כשג'קי סורנסון, מורה לריקוד ואשת טייס אמריקאי, בנתה שיעור המורכב מתרגילי התעמלות וצעדי ריקוד בליווי מוזיקלי, כדי לספק פעילות לנשות הטייסים בבסיס. האירובי דאנס התפרסם ברחבי העולם בשנות השבעים, כשהשחקנית ג'יין פונדה הפכה למתאמנת נלהבת ובהמשך לתעשייה משגשגת, שמפעילה רשת מועדונים ברחבי ארצות הברית ומוכרת קלטות וידיאו לאימון בבית.

ניסים זוארץ ותלמידות, צילום: עמית שעל ניסים זוארץ ותלמידות | צילום: עמית שעל ניסים זוארץ ותלמידות, צילום: עמית שעל

 קהל היעד: מי שאוהב לזוז ולרקוד ורוצה לעבוד במרץ על חיטוב הגזרה ועל סבולת לב־ריאה.

שריפת קלוריות: 600–800 קלוריות באימון אינטנסיבי בן שעה (תלוי במין, במשקל ובמידת המאמץ).

ציוד: בגדי התעמלות נוחים (רצוי מבדים מנדפי זיעה) ונעלים בעלות בולמי זעזועים.

ההתחלה: להגיע לשיעור, לעמוד בשורות האחוריות ולנסות להשתלב.

מבחן התוצאה: תוך חמישה־שישה שיעורים אפשר ללמוד את התנועות והצעדים הבסיסיים ולהתקדם לקומבינציות מורכבות. אם מתאמנים פעמיים־שלוש בשבוע ומקפידים על תזונה נכונה, תוך חודשיים משפרים סבולת לב־ריאה ויורדים במשקל.

טיפ מהמומחה: בשיעורים הראשונים כולם מתבלבלים בצעדים, וזה בסדר. זכרו שבאתם ליהנות.

ספינינג

רוני יופה, מעבירה אימוני ספינינג בהולמס פלייס בהרצליה ומשמשת כנציגת חברת סטאר טראק, שהכשירה יותר מ־1,000 מדריכי ספינינג בארץ ו־1,000 נוספים בארה"ב, אירופה וסין.

בכמה מילים: פעילות אירובית על אופניים נייחים. הממציא הוא ג'ונתן גולדברג, רוכב אמריקאי שהתחרה במירוצים וחיפש אלטרנטיבה לאימונים בחורף המושלג. השם ספינינג הוא סימן רשום של סטאר טראק, שרכשה מגולדברג את הזכויות על הרעיון, ובמכוני כושר נטולי זיכיון הפעילות נקראת אינדור סייקלינג. המתאמנים מדוושים על אופניים מיוחדים, שמאפשרים לכל רוכב לקבוע את מידת העומס והמהירות. מוזיקה היא חלק בלתי נפרד מהשיעור, והמכורים טוענים שמדריך טוב צריך להיות גם די.ג'יי מוצלח: אחד שמתחיל את האימון בשירים רגועים, וכשהדופק עולה מכניס את כולם לטראנס.

קהל היעד: חובבי האדרנלין, שמחפשים פעילות אירובית מאומצת שבה שורפים הרבה קלוריות ומחזקים פלאים את שרירי הרגליים והישבן.

שריפת קלוריות: 600–1,000 קלוריות לשעת אימון.

ציוד: חובה להביא לשיעורים מגבת ובקבוק מים. מומלץ להשתמש בנעליים מיוחדות לספינינג, בעלות סוליה שמתקבעת על הפדל, ובמד דופק, שמבטיח אימון יעיל. אפשר להצטייד במכנסי רכיבה מרופדים ובכפפות המאפשרות אחיזה טובה בכידון.

ההתחלה: מגיעים לשיעור היכרות, ובו לומדים איך לרכוב נכון.

מבחן התוצאה: לוקח זמן עד שמתרגלים למושב הצר והקשיח ולמידת המאמץ שמשקיעים בשיעור. אם מקפידים להתאמן לפחות פעמיים בשבוע, אחרי חודשיים־שלושה הכושר משתפר ללא היכר, השרירים מתחזקים ואפילו נהנים מהשיעור.

טיפ מהמומחה: אף שמדובר באימון אינטנסיבי, ספינינג אפשר לעשות מדי יום, וזאת אם רוכבים נכון ובתום האימון עושים מתיחות.

קיקבוקס

נדב מאירסון, מבעלי מכוני הכושר פיור ופיור סטודיוס התל־אביביים, מלמד קיקבוקס ומעביר קורס להכשרת מדריכים בסטודיו בי בתל אביב וקורס נוסף בוינגייט, שמיועד לתלמידים מצה"ל וכוחות הביטחון.

בכמה מילים: שיטת הלחימה נולדה ב־1973, בתחרות שארגן טומי לי, ובהמשך הוקמו ארגונים שקבעו לה כללים והפכו אותה לענף ספורט מסודר. בראשית שנות התשעים פיתח בילי בלנק האמריקאי, מהקראטיסטים הידועים בעולם, סדרת תרגילים המשלבים בין טכניקות מעולם אמנויות הלחימה, פעילות אירובית ומוזיקה קצבית, והפך את הקיקבוקס לשיטת אימון להמונים שחדרה למכוני כושר רבים בעולם.

נדב מאירסון בפעולה, צילום: עמית שעל נדב מאירסון בפעולה | צילום: עמית שעל נדב מאירסון בפעולה, צילום: עמית שעל

קהל היעד: קיקבוקס אינו מתאים לסובלים מבעיות לב או גב, אבל כל השאר בהחלט יכולים להתחיל לקפוץ, לבעוט ולשחרר אגרסיות.

שריפת קלוריות: אחת הסיבות שתרמו להצלחתו של הקיקבוקס היא שריפת קלוריות גדולה (600–800 קלוריות בשיעור), ויש יתרונות נוספים: בקיקבוקס מפעילים ומחזקים כל שריר בגוף, וגם מפתחים קואורדינציה, ריכוז ודיוק.

ציוד: בגדים נוחים (רצוי מבד מנדף זיעה), נעלי התעמלות בעלות סוליה דקה, כפפות איגרוף.

ההתחלה: מגיעים לשיעור ומיידעים את המדריך שזאת הפעם הראשונה.

מבחן התוצאה: אם מתאמנים לפחות פעמיים בשבוע ושומרים על תזונה נכונה, תוך חודשיים רואים שהמשקל העודף מתחיל להתנדף, וכל שרירי הגוף מתחזקים. אחרי 4–6 חודשים מבינים שלקיקבוקס יש גם קטע מנטלי חזק.

טיפ מהמומחה: תנו לקיקבוקס צ'אנס והתמידו באימונים חודש לפחות, לפני שתחליטו אם להפסיק או להמשיך.

יוגה

אייל צ'חנובסקי, הבעלים של יוגה שאלה - סטודיו שמציע מספר סוגי שיעורים (אשטנגה, ויניאסה ויוגה תרפיה) וגם מעביר קורסים להכשרת מדריכים.

בכמה מילים: יוגה אינה רק פעילות גופנית, היא גם דרך חיים רוחנית שמבוססת על הפילוסופיה ההודית ועוזרת לתלמיד לנשום נכון, להתרכז ולמצוא את השלווה. היוגה נולדה בהודו לפני כ־5,000 שנה, ולאחרונה הפכה לטרנד שצובר תאוצה בעולם. נראה שכולם רוצים לעשות יוגה, ולכל אחד השיטה שמתאימה לו.

קהל היעד: מי שמאמינים בחיבור בין גוף לנפש ומוכנים לתרגל את ברכת השמש וללמוד את השפה.

שריפת קלוריות: נקבעת בעיקר בהתאם לסוג היוגה שעושים. יוגה לא מתאימה למלחמה בעודף משקל, אבל בשיטות מסוימות (כגון ביקראם, אשטנגה ופאוור יוגה) אפשר לשרוף עד 1,000 קלוריות באימון של שעה וחצי.

ציוד: בגדים נוחים ומזרן יוגה.

ההתחלה: כדאי להתייעץ עם מדריך מוסמך, שמכיר את ההבדלים בין סוגי היוגה השונים ויכול לעזור בבחירת האימון המתאים. בהמשך מגיעים לתרגול, ורואים אם הוא קלע בול או שצריך להמשיך לחפש.

מבחן התוצאה: אחרי חודש לומדים את השפה והתנוחות, ואחרי שלושה חודשים מבינים גם למה מתכוונים כשמדברים על כלים מנטליים.

טיפ מהמומחה: יוגה אינה דורשת גמישות, ולא צריך להיות נערת גומי כדי לבצע את התרגול.

פילאטיס

דליה מנטבר, הבעלים של רשת המונה שישה מכוני פילאטיס ובית ספר להכשרת מדריכים. מעבירה הרצאות וסדנאות על כושר, תזונה נכונה ואורח חיים בריא, ושיעורי פילאטיס המשודרים בערוץ החיים הטובים.

בכמה מילים: השיטה שנולדה בתקופת מלחמת העולם הראשונה נקראת על שם ממציאה, ג'וזף פילאטיס, ובמקור נועדה לשקם רקדנים מפציעות. בפילאטיס משתמשים בלא מעט מכשירים ואביזרים, והתרגילים מפעילים את השרירים המייצבים ותורמים לשיפור היציבה והגמישות.

קהל היעד: כל מי שרוצה ליהנות מפעילות גופנית בריאה, ללא סכנת פציעות. יש גם שיעורי פילאטיס שמיועדים לגברים, נשים בהיריון או אחרי לידה, בני נוער, רוכבי אופניים, גולשי סקי ועוד.

שריפת קלוריות: בפילאטיס מחזקים ומעצבים את הגוף, אך חשוב לזכור שלא מדובר בפעילות אירובית שיעילה להרזיה. בשיעור שורפים בממוצע 250–400 קלוריות.

ציוד: בגדים נוחים.

ההתחלה: להגיע לשיעור וליידע את המדריך שזאת הפעם הראשונה.

מבחן התוצאה: כבר בשיעורים הראשונים מבינים את יתרונות הפילאטיס, ובתום השיעור מרגישים זקופים ומתוחים. אחרי חודש לומדים להבין את חשיבות הנשימות, ולומדים לבצע את התרגילים כמו שצריך. אחרי חודשיים כבר רואים שהשרירים מתארכים וההיקפים מתכווצים.

טיפ מהמומחה: שימו לב להבדל בין פילאטיס רצפה למכשירים. שיעורי פילאטיס מכשירים בדרך כלל יקרים יותר, אבל גם אפקטיביים הרבה יותר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות