אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבחן רכב: מי תהיה להיט הליסינג הבא? צילום: בועז אופנהיים

מבחן רכב: מי תהיה להיט הליסינג הבא?

כלכליסט בוחן את יונדאי מטריקס וסקודה רומסטר, המצטרפות החדשות למדרגת שווי השימוש השנייה - הפופולארית ביותר בקרב נהגי ישראל

14.07.2008, 09:34 | ליאור גוטמן

"ברוך הבא לעולם האמיתי". משפט זה הוא אחת האמרות המצוטטות ביותר מסדרת סרטי המטריקס, אמרה שנהפכה לקלישאה המוזכרת כמעט בכל הקשר. גיבור הסרט נאלץ לנטוש את עולם האשליות ולעבור לעולם האמיתי.

אם להשתמש בקלישאה, חוקי המשחק בענף הרכב בישראל אינם שונים: הנהגים בישראל חולמים על מכוניות ספורט ועל ג'יפים, אבל חיים במציאות שמוכתבת על ידי מדרגות שווי שימוש, כך שהמכוניות הנמכרות ביותר בארץ מצוידות במנוע בנפח 1.6 ליטרים וגיר אוטומטי.

מנתוני רשות המסים עולה שמתוך כ-191 אלף מכוניות שנמסרו ב-2007 בארץ, 71% השתייכו לקבוצת שווי השימוש השנייה, כלומר הקבוצה הכוללת את מאזדה 3, פורד פוקוס, טויוטה קורולה ודומותיהן. לקבוצה זו מצטרפת החודש מתחרה: יונדאי מטריקס. בניגוד למאזדה 3 ולטויוטה קורולה, מטריקס אינה משפחתית "שלוש קופסאות", אלא מיניוואן קטן.

יונדאי מטריקס (מימין) וסקודה רומסטר. אפורות, אבל המשפחה בפנים, צילום: בועז אופנהיים יונדאי מטריקס (מימין) וסקודה רומסטר. אפורות, אבל המשפחה בפנים | צילום: בועז אופנהיים יונדאי מטריקס (מימין) וסקודה רומסטר. אפורות, אבל המשפחה בפנים, צילום: בועז אופנהיים

בחו"ל קטגוריית המיניוואנים הקטנים זוכה להצלחה: פיאט אידאה, אופל מריבה, פורד פיוז'ן ושאר המתחרות מוכיחות שאפשר לקבל מרווח פנימי במחיר סביר. עם זאת, בישראל מדובר בקטגוריה מצומצמת, שבה מתחרות רק ניסאן נוט, סקודה רומסטר ושברולט ויוואנט. ערכנו מבחן השוואתי בין יונדאי מטריקס, שנמסרה ל"כלכליסט" באדיבות חברת הרץ, לבין סקודה רומסטר, הנמנית עם המתמודדים הבולטים בקטגוריה, כדי לקבוע מי עדיפה.

לא דוגמניות

ההבדל הראשון בין השתיים הוא הפלטפורמה. רומסטר הצ'כית הושקה בעולם לפני כשנתיים ועושה שימוש בשלדה מודולרית. מדובר בהכלאה של שלדות של סקודה אוקטביה המשפחתית וסקודה פאביה הקטנה, שנועדה להעניק מרווח פנימי לנוסעים בלי להקריב את התנהגות הכביש. מטריקס, המיוצרת בטורקיה ומבוססת על שלדת האלנטרה, הוצגה לראשונה ב-2001 ועברה לאחרונה מתיחת פנים. מטריקס המקורית עוצבה על ידי פינינפארינה, הסטודיו שאחראי לעיצוב דגמי פרארי רבים.

קשה להגדיר את השתיים כדוגמניות, אך בכל הקשור במראה, רומסטר נראית יותר מזמינה ממטריקס הקופסתית. גם בפנים הפער ניכר: רומסטר מאופיינת בתא נהג פונקציונלי ובגימור באיכות גבוהה, אם כי מעט מחוספס, ואילו מטריקס מחזירה את הנהג כמה שנים לאחור: מד המהירות ממוקם במרכז לוח המחוונים, מול ההגה יש שלל נורות ביקורת והתראה, ומכסי תאי האחסון הפזורים בתא הנוסעים לא תמיד עושים רושם מוצק.

יונדאי מטריקס. מעוצבת באיטליה, מיוצרת בתורכיה, צילום: בועז אופנהיים יונדאי מטריקס. מעוצבת באיטליה, מיוצרת בתורכיה | צילום: בועז אופנהיים יונדאי מטריקס. מעוצבת באיטליה, מיוצרת בתורכיה, צילום: בועז אופנהיים

איכות הגימור והחומרים נחותה מזו של הסקודה. עם זאת, המטריקס מרווחת יותר. תנוחת הישיבה גבוהה ונוחה, ומרווח הכתפיים לנוסעים עולה על זה שברומסטר. בשתיהן קשה לדחוס שלושה מבוגרים מאחור, אך אם דוחסים שניים, הם יהיו יותר מרוצים במטריקס. אף על פי שמטריקס גבוהה מרומסטר, נפח תא המטען שלה קטן באופן ניכר.

כך, לדוגמה, בעת קיפול המושבים יעמוד לרשות נהג הרומסטר נפח של 1,780 ליטר לעומת 1,284 ליטר בלבד במטריקס, כך שעגלת תינוק, שמשייה ומחצלת יאוחסנו בקלות יתרה במכונית הצ'כית. בשטח המחיה הטבעי של השתיים, האספלט המחורץ של אזורי ההייטק, המטריקס עדיפה. המתלים הרכים מתמודדים היטב עם שיבושי כביש, ותנוחת הישיבה הגבוהה מאפשרת לנהג להתמקד בקלות בפדחות של נהגי מאזדה 3. הרומסטר נוקשה יותר, ומנועה מייצר שאון ניכר.

מחוץ לעיר היוצרות מתהפכות: תיבת ההילוכים המיושנת של המטריקס, שמצוידת בארבעה הילוכים ללא אפשרות העברה ידנית, מאפשרת שיוט רגוע בזכות יחס העברה גבוה, אך על חשבון תאוצות. הרומסטר, עם תיבת הילוכים בעלת שש מהירויות ותפעול ידני, מאפשרת ניצול טוב יותר של כוח המנוע.

סקודה רומסטר. איכות גימור גבוהה אך מחוספסת, צילום: בועז אופנהיים סקודה רומסטר. איכות גימור גבוהה אך מחוספסת | צילום: בועז אופנהיים סקודה רומסטר. איכות גימור גבוהה אך מחוספסת, צילום: בועז אופנהיים

נהיגה בכביש מפותל חושפת את פער הדורות: בעוד רומסטר מאפשרת התקדמות נמרצת, מטריקס מתעכבת בגלל בור שפעור בין ההילוך הראשון לשני ובשל מתלים רכים. שתי המכוניות מצוידות במערכת בקרת יציבות אלקטרונית ובארבע כריות אוויר. ההכרעה במבחן אמורה להיות קלה. רומסטר מציעה חבילה מגובשת יותר בכל הקשור לאיכויות נהיגה ולאיכויות גימור. בעידן שבו כל חברת הייטק שגוערת בעובדיה פן יבזבזו דלק זוכה לכותרות ענקיות בעיתון, גם צריכת הדלק העדיפה של הסקודה (9.7 ק"מ לליטר ביונדאי לעומת 9 בסקודה) תכריע את הכף בעיני רוכשים רבים.

המטריקס, פונקציונלית ככל שתהיה, לא עומדת במבחן הזמן. אך כמו בסרט, דמיון לחוד ומציאות לחוד. מבדיקה שנערכה בקרב כמה חברות ליסינג עולה שמעסיק חוכר את הרומסטר תמורת כ-3,000 שקל בחודש. מטריקס עולה כ-700 שקל פחות.

בחישוב חוזה ליסינג לשלוש שנים מדובר בפער של יותר מ-25 אלף שקל לרעת הסקודה ולטובת כיסו של החוכר, כך שבסופו של דבר, גם אם הרומסטר עולה על המטריקס באיכויותיה כמעט בכל התחומים, רוב הסיכויים הם שדווקא המטריקס תיהפך למיניוואן הליסינג הבאה. ציי הרכב, שתמיד מסתכלים על תחום התחבורה דרך החור שבגרוש, יעדיפו לרכוש את המכונית שעולה פחות.

תגיות