אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הברקה עברית: ישראל בדרך למפת הגאדג'טים העולמית

הברקה עברית: ישראל בדרך למפת הגאדג'טים העולמית

הנה חלק מהגאדג'טים שמציעות חברות בישראל: עט שזוכר הכל, לפטופ זעיר לילדים, משקפיים עם מסך טלוויזיה וסלולרי שמקרין תמונות על הקיר

17.07.2008, 08:17 | דורה קישינבסקי

ישראל היא אולי מעצמת סטארט-אפים, כפי שהגדיר אותה השנה מגזין "האקונומיסט", אבל אלה עוסקים בהכל חוץ מגאדג'טים. בהתחשב באהבתו של הצרכן הישראלי לסלולרי שלו, אפשר היה לצפות שמישראל ייצאו צעצועים אלקטרוניים שיתפרסמו בכל העולם. אולם בינתיים המציאות הפוכה: חברת ראיית החשבון דלויט בריטמן אלמגור זהר פרסמה לאחרונה סקר שצפה היחלשות בתחום עסקאות החומרה בישראל. תחום הגאדג'טים שייך לשוק החומרה, וגם בה הוא מהווה אחוז שולי.

אקספליי. מתחבר לסלולרי ומקרין תמונות וידיאו בגדול על הקיר אקספליי. מתחבר לסלולרי ומקרין תמונות וידיאו בגדול על הקיר אקספליי. מתחבר לסלולרי ומקרין תמונות וידיאו בגדול על הקיר

"הבעיה של תעשיית הגאדג'טים הישראלית היא אותה הבעיה של תעשיית הגיימינג הישראלית", אומר אורן רביב, אנליסט תקשורת בחברת המחקר IDC ישראל. "זה תחום שבעבר לא עסקו בו פה, ושלא מתקשר מסורתית למה שחברות ישראליות עושות. אנג'לים וקרנות הון סיכון מעדיפים ללכת על בטוח, ומשקיעים בחברות בילינג ואבטחת מידע - תחומים שאנחנו כבר ידועים כטובים בהם. ואולי הבעיה היא מיעוט היזמים בתחום - רובם יוצאי חברות גדולות, וממשיכים לעסוק במה שהחברה עשתה. ייתכן שהסלולרי 'מודו' של דב מורן הוא מה שיפרוץ את הדרך - אבל צריך לזכור שדב מורן הוא אדם עתיר ניסיון וקשרים, אין הרבה אנשים בארץ שיבואו עם יוזמה כזו ויקבלו את אותו הפידבק מבחינת תמיכה וכספים".

ובכל זאת, מצאנו חמש חברות ישראליות שמנסות, וחלקן כבר אפילו מצליחות להראות תוצאות מרשימות. פורייה מראש העין כבר מכרה 40 אלף לפטופים זעירים לבתי ספר ברחבי העולם, העט האלקטרונית פגסוס נחשבת ללהיט ביפן, ומודו של דב מורן מעוררת עניין עצום בתעשייה כולה. מי מהן יצליחו להכניס רגל למיינסטרים של עולם הטכנולוגיה?

לומוס: משקפי וידיאו

מוצר: משקפיים שעדשתם היא גם מסך וידיאו אישי

שלב פיתוח: פותח אב-טיפוס. צפי לשיווק המוני ב-2009

מחיר מתוכנן: כ-500 דולר

השקעות: 6 מיליון דולר ממוטורולה ומקרן ג'רוזלם גלובל ונצ'רס, וסכומים לא ידועים ממשקיעים פרטיים

משקפי וידיאו, שמציגים מול עיני החובש תמונה טלוויזיונית, אינם רעיון חדש. אולם עד כה היה מדובר במכשירים מסורבלים שלא זכו לפופולריות.

לומוס. משקפי וידיאו לומוס. משקפי וידיאו לומוס. משקפי וידיאו

חברת לומוס הישראלית מפתחת משקפיים רגילים (יחסית), שאפשר לצפות בהם בווידיאו שנראה כאילו הוא מוקרן ממסך 60 אינץ'. את התמונה יהיה אפשר להכהות כך שהיא תסתיר לגמרי את הנוף, או להבהיר, וכך להמשיך במקביל בעיסוקי היומיום.

"המשקפיים האלה יתחברו בעיקר למכשירים ניידים שמציגים וידיאו, כמו טלפון סלולרי ואייפוד", אומר מנהל הפיתוח העסקי של לומוס, ארי גרובמן. "בעתיד הטכנולוגיה תוכל גם לסייע לחירשים, למשל על ידי חיבור המשקפיים למכשיר שמתרגם קול לטקסט, כך שהחירש יקבל 'כתוביות' של מה שנאמר לו".

"אנחנו מתכננים למכור את הטכנולוגיה ליצרניות סלולר וחברות גאדג'טים, ואלה ישווקו אותה לצרכנים. בהתחלה המוצר ישווק למזרח הרחוק, שם כבר צופים הרבה בטלוויזיה בסלולרי", אומר גרובמן. "בינתיים הטכנולוגיה גם נכנסה לשימוש ברפא"ל".

אקספליי: מקרן כף יד

מוצר: מקרן נייד לאייפוד זעיר או לסלולרי

שלב פיתוח: פותח אב-טיפוס. צפי לשיווק המוני ב-2009

מחיר מתוכנן: 300-400 דולר

השקעות: משקיעים פרטיים. החברה לא חושפת את היקפי הגיוס

ארבע שנות פיתוח באקספליי הולידו מקרן שנכנס לכיס, מתחבר לסלולרי או לאייפוד ומאפשר להקרין על הקיר תמונות, סרטונים ומצגות. סמנכ"ל השיווק של אקספליי, נועם צור, מסביר כי החברה מקווה שיצרניות סלולר יטמיעו את המקרן הזעיר שלה בתוך הטלפונים שלהן.

אקספליי. מקרן כף יד אקספליי. מקרן כף יד אקספליי. מקרן כף יד

"הבעיה בישראל היא שפה רגילים לסטארט-אפים של אינטרנט", אומר צור. "כשבאנו עם הרעיון שלנו לחברות ולמשקיעים הם שאלו אותנו 'מי צריך את זה?' - אז הלכנו לחו"ל. כרגע אנחנו במשא ומתן עם אחת מחברות הסלולר הגדולות באסיה, וצופים שבתחילת 2009 הוא כבר יימכר בתוך 300 אלף טלפונים".

"יש לנו הרבה מתחרים", הוא מוסיף, "ובהם גם חברות גדולות כמו טושיבה, אבל מכיוון שאנחנו סטארט-אפ שמתמקד במוצר אחד, הצלחנו להוביל גם במזעור, גם בצריכת האנרגיה וגם בבטיחות של השימוש בלייזר שמשמש להקרנה".

פורייה: מחשב לכל תלמיד

מוצר: מחשבי טאבלט זולים ללימודי מדעים בבתי ספר

שלב פיתוח: נמכר זה כשנתיים

מחיר: 300-500 דולר

הכנסות: 15 מיליון דולר ב-2007

בזמן שהעולם עסק ב-OLPC, פרויקט "מחשב לכל ילד" של האו"ם, החברה הישראלית הוותיקה פורייה פיתחה ב-2006 את נובה 5000, מחשב נייד לתלמידי מדעים שנראה כלוח קטן שכולו מסך מגע, מאפשר גלישה, כתיבת מסמכים, עיון בלקסיקונים ורישום במהלך ניסויים מדעיים.

נובה 5000 של פורייה נובה 5000 של פורייה נובה 5000 של פורייה

המחשב משווק עם אופיס של מיקרוסופט ועם תוכנה לסינון אתרים, ואורך חיי הסוללה שלו, שעומד על שמונה שעות, מאפשר להשתמש בו לאורך יום לימודים שלם. 40 אלף יחידות כבר נמכרו לבתי ספר ברחבי העולם. בתחילת החודש השיקה פורייה גם את המחשב נובה סנטרו, גרסה שנראית כמו לפטופ מסורתי ומכילה מקלדת.

"ישראל מהווה רק 3% ממחזור המכירות שלנו", אומרת סמנכ"לית השיווק של פורייה, תמר אנטוקול. "בעולם מקבלים אותנו עם שטיח אדום, ורק פה אין די תקציב, ומשרד החינוך מהסס להיכנס לשיתופי פעולה מורכבים. השווקים הכי גדולים שלנו הם ארצות הברית ורוסיה".

פגסוס טכנולוגיות: עט עם זיכרון ארוך

מוצר: עט שבמהלך הכתיבה שומר את מה שנכתב בו

שלב פיתוח: נמכר זה כשנה

מחיר: 100 דולר

הכנסות: מיליוני דולרים (הערכה)

פגסוס, שקמה ב-1991, הוציאה בשנה שעברה עט אלקטרוני שתוך כדי כתיבה מקליט את הטקסט שהוא כותב. את כתב היד שנשמר אפשר לקרוא ממחשב, ואף לתרגמו למסמך וורד.

"קהל היעד שלנו הוא סטודנטים, מהנדסים ואדריכלים - כל מי שמשרטט הרבה", אומר מנכ"ל פגסוס גדעון שנהולץ.

"חלונות ויסטה ואופיס 2007 יודעים לתרגם כתב יד לטקסט, מה שהופך עט כזה לאמצעי קלט לגיטימי".

"בשנתיים האחרונות מכרנו מאות אלפי עטים כאלה בארה"ב, באירופה, ביפן ובסין", אומר שנהולץ. "האסטרטגיה שלנו היא לתת לשותפים בכל ארץ למתג את העט תחת שמם, ולהחדירו לרשתות השיווק כמוצר שלהן. אחרת, לחברה ישראלית קטנה יהיה סיכוי קלוש למכור כל כך הרבה. בישראל לא כלכלי לשווק את העט שלנו", הוא מוסיף. "אבל ניתן למצוא אותו למשל בעמדות המכירה של פלאפון. פלאפון עובדת ללא נייר, וכשלקוח חותם על חוזה, הוא מקבל את הנייר כעותק, והחברה שומרת את העותק הדיגיטלי".

IXI מובייל: סמארטפון לילדים

מוצר: טלפון חכם

שלב פיתוח: בשוק מאז 2007

הכנסות: החברה נמצאת בהפסדים

"אוגו" של IXI מובייל. נכשל מסחרית "אוגו" של IXI מובייל. נכשל מסחרית "אוגו" של IXI מובייל. נכשל מסחרית

הסלולרי אוגו הוא הבטחה שמסרבת להתממש. ב-2006 הוא שווק כטלפון לילדים, שאפשר לשלוח בו דוא"ל ומסרים מידיים - אבל לא לשוחח. המכשיר נכשל, ו-IXI יצרה את אוגו 2.0, שמאפשר גם שיחות, ושתואר על ידי המנכ"ל עמית הלר כ"בלקברי להמונים".

עם זאת, גם אוגו 2.0 נכשל מסחרית. החברה לא מצליחה לחדור לשוקי העולם, ומזה כשנה וחצי שרויה בהפסדים כספיים. מניותיה, שנסחרות בשיטת "מעבר לדלפק" ירדו ב-60% מתחילת השנה. אולי במוצר הבא.

מודו: סלולרי כל יכול

מוצר: מכשיר קטנטן שמתחבר למכשירים אחרים והופך אותם לטלפון סלולרי

שלב פיתוח: פותח אב-טיפוס

השקעות: 20 מיליון דולר

מודו הוא מיזם הגאדג'טים השאפתני ביותר בהיסטוריה של עולם ההייטק הישראלי. מאחוריו עומד דב מורן, שפיתח את הדיסק און קי בחברת M-Systems והרוויח 80 מיליון דולר כשהחברה נמכרה לסנדיסק ב-2006. "מודו" הוא סלולרי זעיר ודל תכונות, שאותו ניתן לעטוף באריזות שונות שמוסיפות לו יכולות ומשנות את מראהו.

מודו. טלפון סלולרי רב תכונות מודו. טלפון סלולרי רב תכונות מודו. טלפון סלולרי רב תכונות

בנוסף, ניתן יהיה לשלבו במכשירים תואמים, מנגני מוזיקה ועד מצלמות, וכך להפוך אותם למכשירים סלולריים המכילים את ספר הטלפונים ונתונים אישיים נוספים של המשתמש. לחובבי אופנה המיזם יאפשר להחליף את מראה הסלולרי בתכיפות גבוהה הרבה יותר. חברת מודו גייסה 20 מיליון דולר ועל פי השמועות קרובה לגיוס 100 מיליון דולר נוספים. המכשיר צפוי לצאת לשוק בסוף השנה בגרסת דור 2.5, כאשר גרסת דור שלישי תגיע רק ב-2009.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות