אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ארה"ב: חברות הרדיו הלווייני XM וסיריוס יתאחדו צילום: בלומברג

ארה"ב: חברות הרדיו הלווייני XM וסיריוס יתאחדו

אחרי שנה וחצי של דיונים משפטיים אישר הרגולטור האמריקאי את מיזוג שתי החברות לשידורי רדיו לווייני בארה"ב, בתקווה שהדבר יסייע להעברתן לרווחיות

28.07.2008, 09:43 | חגי לוי

ענף הרדיו בארצות הברית עבר טלטלה בסוף השבוע, כשוועדה מיוחדת של ה-FCC (ועדת התקשורת הפדרלית) אישרה את עסקת המיזוג בין שתי חברות הרדיו הלווייני היחידות בשוק האמריקאי, סיריוס ו-XM רדיו.

האישור הגיע שנה וארבעה חודשים לאחר הפנייה הראשונית מסיריוס להתמזג עם XM. מטרתן לחסוך בעלויות התפעול והשיווק ולנסות להעביר את שתי החברות המפסידות לרווחיות - לראשונה מאז היווסדן. בין המשקיעים ב-XM גם עופר נמרודי, שחלק מהפסדי "מעריב" שבשליטתו מיוחסים לירידת מניית XM.

הרדיו הלווייני החל לפעול בצפון אמריקה בתחילת העשור, והציע מגוון רחב של תוכניות וערוצים. הוא מתבסס על שני יתרונות: ראשית, הוא ניתן לקליטה מכל נקודה ביבשת. שנית, אין בו פרסומות. הוא נמכר בשלוש פלטפורמות עיקריות: כמקלט ביתי נייח, כמקלט לרכב וכמקלטים ניידים שנראים כמו מכשירי אייפוד.

סמלי חברות הרדיו הלוויני XM וסיריוס, צילום: בלומברג סמלי חברות הרדיו הלוויני XM וסיריוס | צילום: בלומברג סמלי חברות הרדיו הלוויני XM וסיריוס, צילום: בלומברג

שתי החברות פועלות גם בשוק המוסדי, בעיקר עם חברות תעופה, וחלקן מציעות לנוסעים שירות של שידורי הרדיו הלווייני.

המודל העסקי של שתי החברות התבסס על שילוב של תשלום חד-פעמי עבור המקלט עם דמי שירות חודשיים. החברות פנו הן לצרכנים סופיים (באמצעות מכירת מקלטים ברשתות האלקטרוניקה) והן ליצרני הרכב. מקליטי סיריוס, לדוגמה, מוצעים כשירות נוסף בתשלום ב-116 דגמי מכוניות של מרבית היצרנים, ונמצאים כחלק אינטגרלי בכמה רכבי יוקרה.

אבל ההשקעה בתשתית, לרבות עלות הפעלת הלוויינים, הכניסו את שתי החברות לחובות כבדים; ההנפקות בנאסד"ק אפשרו להן לגייס את ההון הנדרש, אבל הן עדיין לא הגיעו לאיזון. קושי נוסף נבע מהתחרות העזה ביניהן: XM שילמה מחיר גבוה כדי לקבל לשידורים חיים של אירועי ספורט, לרבות ליגת הבייסבול וליגת מירוצי Nascar. סיריוס ניכסה לעצמה שורה של כוכבי רדיו, ובראשם השדרן הפרובוקטיבי הווארד סטרן.

לאור ההפסדים פנתה סיריוס כבר ב-2007 בהצעה לרכוש את XM תמורת 3.3 מיליארד דולר. ב-XM נטו לקבל את ההצעה, אבל הרגולטור מנע את הדבר על רקע החשש מהיווצרות מונופול בתחום הרדיו הלווייני. האישור שהגיע עתה ניתן רק לאחר שהחברות הסבירו שאיחוד יותיר אותן בתחרות מול תחנות רדיו רגילות ואינטרנטיות ומול נגני מדיה, והתחייבו להקפיא את דמי המנוי לשלוש שנים ולהקצות 8% מהשידורים למען הקהילה ולמיעוטים אתניים בארה"ב.

תגיות