אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עסקים קטנים מוחים נגד החוק למניעת דואר זבל צילום: עידו קינן

עסקים קטנים מוחים נגד החוק למניעת דואר זבל

קבוצת ארגונים המייצגים עסקים קטנים פותחת במאבק נגד החוק המגביל שליחת דואר זבל באימייל, בפקס, בטלפון ובסלולר. יוזם המחאה: "מנסים להרוג אותנו"

28.07.2008, 15:43 | עידו קינן

קבוצה של בעלי עסקים קטנים פתחה היום (ב') במאבק נגד החוק למניעת דואר זבל, שאושר בכנסת בסוף מאי. יוזמי המאבק - "המכללה לעסקים" בשיתוף התאחדות הסוחרים והתאחדות בעלי המלאכה והתעשייה, טוענים כי החוק פוגע אנושות בעסקים קטנים, שדואר זבל הוא אחת הדרכים היחידות שלהם לפרסם את עצמם ולגייס לקוחות חדשים בעלויות ריאליות.

"אני ספאמר, זה שכולם רוצים לרצוח", אמר גיל דרור מ"פרסום ישיר", שמספק שירותי שליחת דואר זבל לעסקים קטנים, היום (ב') במסיבת עיתונאים בה הוכרז על פתיחת המאבק. "חוץ מזה שאנחנו צריכים להילחם על מנת לשרוד, אנחנו צריכים להילחם במדינה, בחוקים שמנסים להרוג אותנו", אמר יוזם המחאה רונן וייס, מנכ"ל "המכללה לעסקים", ארגון המסייע לעסקים קטנים. טרמינולוגיית המוות בולטת גם בכרזת המאבק, תמונה של שר התקשורת אריאל אטיאס, שקידם את החוק, לצד חבל תלייה והכותרת "אטיאס חונק את העסקים הקטנים".

מימין: רונן וייס, מנהל המכללה לעסקים, גיל דרור, בעל חברת פרסום ישיר וניר קלינגר, מנכ"ל התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה, צילום: עידו קינן מימין: רונן וייס, מנהל המכללה לעסקים, גיל דרור, בעל חברת פרסום ישיר וניר קלינגר, מנכ"ל התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה | צילום: עידו קינן מימין: רונן וייס, מנהל המכללה לעסקים, גיל דרור, בעל חברת פרסום ישיר וניר קלינגר, מנכ"ל התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה, צילום: עידו קינן

חוק הספאם קובע: "לא ישגר מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הנמען, בכתב, לרבות בהודעה אלקטרונית או בשיחה מוקלטת". החוק מאפשר לתבוע 1000 שקלים על כל הפרה שלו. המשתתפים הודו שהמצב הקיים לא אידיאלי – "אנחנו כרגע חיים בתוך ג'ונגל שאין בו חוק", אמר הספאמר דרור – אך לדבריהם, החוק פוגע בצורה קיצונית בעסקים הקטנים.

הזנב הארוך של עולם השיווק חוק הספאם אוסר פרסום לא-קרוא באימייל, בפקס, בסמס ובטלפון. אבל איפה החוק שימנע פרסום לא קרוא במרחב הציבורי? עידו קינןלכתבה המלאה

הקבוצה לא קוראת לבטל את חוק הספאם, אלא להופכו כך שבמקום שיותר לשלוח פרסומות רק למי שהביע הסכמתו לכך (מודל opt-in), יידרש מי שלא רוצה לקבל פרסומות להירשם למאגר "אל תשלחו לי פרסומות" (מודל opt-out), המודל הנהוג בארה"ב. אף שהשיטה לא הוכיחה את עצמה בארה"ב, הקבוצה טוענת שהיא יכולה לעבוד בישראל, כי מדובר בשוק קטן הרבה יותר.

רבע מהעסקים הקטנים משתמשים בדואר זבל

לטענת וייס, מבדיקות שהוא ערך עולה שרבע מ-400 אלף העסקים הקטנים בישראל משתמשים בדואר זבל, אותו הוא מקפיד לכנות "דואר שיווקי". הוא הסביר שעסקים קטנים לא יכולים לפרסם בשלטי חוצות, בטלוויזיה ובבאנרים באינטרנט, משום ששיטות אלה יקרות מדי לעסק קטן. דואר זבל, לעומת זאת, מופץ לכמות עצומה של נמענים בעלויות נמוכות בהרבה.

"החוק הזה הפך את העשירים ליותר עשירים, ואת העניים ליותר עניים", אמר וייס. "אם לא תהיה לנו האופציה להשיג לקוחות חדשים, אנחנו נמות. הגדולים יהפכו להיות יותר גדולים אם הקטנים לא יוכלו לעשות לעצמם שיווק. בסופו של דבר כולנו נשלם את המחיר – התחרות תיפגע, המחירים יעלו. המטרה האחרונה שלי היא להטריד אנשים. אנחנו רוצים להתפרנס".

בתשובה לשאלה מדוע לא פעלו הגופים נגד החוק לפני אישורו, הסביר יו"ר התאחדות הסוחרים, יאיר קורח, שהוא השתתף בדיונים על החוק, אבל מחה על הדרך בה מתקבלות החלטות בכנסת ללא שיקול דעת: "כשאמרתי 'אתם חוסמים פה ערוץ שיווקי שהוא נחוץ בצורה בלתי רגילה', מישהו בכלל הקשיב לי?" וייס טען שהחוק נדחף קדימה על ידי הגופים החזקים במשק. "המרוויחים היחידים מהצעת החוק הם בעלי ההון, שימשיכו לשלם מיליוני דולרים עבור פרסום ויהנו מחוסר תחרות", טען.

וייס אמר שאלפי עסקים כבר תומכים במאבק, אך סירב לחשוף מספרים מדוייקים. לדבריו, "אנחנו קוראים לעסקים נוספים להצטרף אלינו. הקמנו מטה שיודע לקלוט גם מאות אלפים, כדי להראות שלעסקים הקטנים יש כוח. שהפוליטיקאים למעלה יראו כמה מנדטים זה שווה". בימים אלה מחתימה הקבוצה אנשי עסקים על עצומה נגד החוק במתכונתו הנוכחית, שתופץ גם בספאם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
דווקא צריך לברך על חוק הספאם
לעניות דעתי הצנועה, הפריצות של אמצעי הפרסום הישירים אינה אפקטיבית, מטרידה אותנו כאזרחים מן השורה ורק עוזרת לעסקים הקטנים להוציא הון כסף על פרסום לא אפקטיבי. די לעמוד כמה דקות ליד תיבות חלוקת הדואר ולראות את כמויות הדואר הפרסומי שמוצאות את דרכן ישירות מתיבת הדואר לתיבת המיחזור. עבור כל הנייר הזה שילמו בעיקר עסקים קטנים. תיבות המייל שלנו מותקפות בכמויות עצומות של JUNK. הנבונים שבינינו מתגוננים במסנני ספאם ואת מה שבכל זאת חודר ל- Inbox מוחקים מיד מבלי לקרוא. גם עבור המוני הודעות שאינן נפתחות, משלמים העסקים הקטנים בזמן ובכסף רב. והודעות ה-SMS שעסקים רבים "מכבדים" אותנו בהן וחושבים שהם עושים לעצמם שרות טוב? אני למשל לא פותח אותן ורק מסמן נקודה שחורה למי ששולח לי כאלה. אני מציע לעסקים הקטנים לאמץ את המחשבה והיצירתיות ולמצוא דרכים חדשות ויעילות יותר להתפרסם. החוקים החדשים עשויים לחסוך להם כסף רב שעד היום נשפך לשווא. אם את מוכנה להשתכנע ולהפיץ את מכתבי, אולי הוא יחסוך מאבקים מיותרים, יסייע בהגנה על זכויות הפרט וגם יחסוך כסף רב לעסקים הקטנים. שווה, לא? בברכה, יורם בר-סלע הגמד הנעלם www.hagamad.co.il
יורם בר-סלע , מרכז  |  19.11.08
16.
הם משקרים! לא רבע ולא אחוז בודד מפרסם בספאם!
רבע מארבע מאות אלף זה מאה אלף, ואפילו אם כל אחד פרסם פעם אחת בשלוש השנים האחרונות זה עדיין מאה הודעות ספאם ביום בממוצע לכל אחד מאיתנו, בלי ששום עסק מפרסם יותר מפעם אחת. בפועל יש רק כמה עשרות עסקים שמפרסמים בספאם, המיילים שלהם חוזרים על עצמם שוב ושוב ושוב, בצורות שונות, דרך שירותי ספאם שונים ובדרך כלל תוך זיוף זהות השולח. מה שנקרא אצלם "מנגנון הסרה" - אם בכלל זה עובד - ובדקתי את זה על ידי הזנת כתובות חדשות ונקיות מספאם לכמה מנגנונים כאלה: גורם לספאם להשלח לאותה כתובת (שלא קבלה ספאם בעבר) ולא להפך. בסך הכל מדובר בחבורה קטנה שמצאה דרך לעשות כסף קל תוך גרימת הוצאות של מליונים רבים לכלל הציבור ולא במאות אלפי עוסקים קטנים והגונים שלא מטרידים מיליוני משתמשי אימייל כאשר אין להם היכולת לקלוט אפילו כמה מאות לקוחות חדשים!
pepepere , ישראל  |  01.08.08
לכל התגובות