אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שווה בדיקה: הקאמבק של הג'יפ והוולוו

שווה בדיקה: הקאמבק של הג'יפ והוולוו

מבחן ריסוק גרמני מנתץ תיאוריות הבטיחות החדשות

30.07.2008, 07:35 | תומר הדר

מכונית נוסעים מתנגשת בג'יפ - מי שורד את התאונה? אם השאלה הזו היתה נשאלת לפני 20 שנה, התשובה היתה הג'יפ, משום שג'יפ נחשב למסיבי יותר, יש לו פח עבה יותר והנהג יושב גבוה יותר. היום התשובה המקובלת לשאלה הזו היא יותר מורכבת: הרכב שמצויד ביותר אביזרי בטיחות ושזכה לציון גבוה יותר במבחן ריסוק הוא זה שישרוד את התאונה. השבוע הופרכה התיאוריה החדשה הזו.

בעבר, כפי שכל בעל וולוו משנות השבעים יודע, רווחה האמונה שככל שהנהג מוקף ביותר פח והמכוניות מסיבית יותר, כך הוא נהנה מיותר הגנה. באותם ימים חלק בלתי נפרד מטקס רכישת המכונית היה סדרה של דפיקות על פח הרכב, כדי לנסות לנחש מה עוביו וכתוצאה מכך להסיק גם מהם סיכויי עמידות המכונית בתאונה. בהתאם לתפיסה זו רכבי הכביש־שטח המסיביים נחשבו לבטוחים ביותר על הכביש.

בשנים האחרונות הוחלפה תפיסה זו בתפיסה מתקדמת יותר, שקובעת שפיתוחים טכנולוגיים כגון כריות אוויר, מוטות הגנה בדלתות המכונית ואזורי קריסה סופגי אנרגיה הם שמבטיחים את בטיחות המכונית. לראיה, אמת המידה הרשמית לרמת בטיחותן של מכוניות היא מבחני ריסוק מחמירים כגון זה שמקיים ארגון הבטיחות האירופי EURONCAP. במבחנים אלה מערכות הבטיחות שמותקנות במכונית אחראיות לחלק בלתי מבוטל מציון הבטיחות הסופי שמקבל הדגם. כך לדוגמה זכתה רנו מגאן בציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות במבחן של EURONCAP. לעומתה, שברולט אוואו זכתה לציון של שלושה כוכבים בלבד.

אך השבוע התיאוריה הזו הופרכה על ידי ארגון הבטיחות הגרמני ADAC, שמתמחה בבדיקת רמת בטיחות של מכוניות. במבחן שערך הארגון בוצעה הדמיה של תאונה חזיתית בין פיאט 500 החדשה, שזכתה לציון מרבי של חמישה כוכבים במבחן EURONCAP ובין רכב הכביש־שטח אאודי Q7, שזכה לציון של ארבעה כוכבים מתוך חמישה. כתוצאה מהתנגשות בין שתי המכוניות במהירות של כ־60 קמ"ש נגרם נזק כבד לבובת נהג הפיאט. הבובה שישבה במושב הנהג של האאודי לעומת זאת נפגעה באורח קל בלבד.

האם צריך עתה לרוץ לרכוש ג'יפים אימתניים ומכוניות וולוו ישנות? מן הסתם התשובה היא לא. אך מתברר שבמצבים מסוימים, שעומדים במבחן המציאות, הגודל כן קובע.

תגיות