אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תחרות יזמים צעירים: הסבון בכה מאוד

תחרות יזמים צעירים: הסבון בכה מאוד

ארבע תלמידות תיכון מאבן יהודה הגיעו לגמר הגדול של תחרות ליזמים צעירים מאירופה, ולמדו בדרך הקשה שלא קל לשחות בעולם העסקים. המוצר שלהן - סבון הפתעה בשם soaprise - זכה לשבחים אבל הפסיד לתחתוני בוקסר עם כיס לקונדום

30.07.2008, 09:20 | צמרת פרינט, שטוקהולם

מוצאי שבת, אולם הנשפים המהודר בבית העירייה בשטוקהולם, בירת שבדיה. הבניין שהתפרסם בזכות הטקס הענקת פרסי הנובל מדי שנה, אירח באותו ערב קהל קצת אחר: 200 תלמידים וסטודנטים מ־33 מדינות אירופיות, משתתפי תחרות יזמים צעירים. הרבה התרגשות היתה באוויר, שהצליחה להדביק גם את המבוגרים המלווים ואת הדיפלומטים המכובדים. בעוד כמה שעות יוכרזו המנצחים בתחרות הבינלאומית. עבור הזוכים, וגם עבור כל יתר המשתתפים, יהיה זה רגע הסיום שמסכם חודשים ארוכים של עבודה, פיתוח וגיבוש רעיון עסקי למוצר שלהם.

כמו באירוויזיון

האירופים יודעים דבר אחד או שניים על טקסים נוצצים. שנים של תחרויות אירוויזיון עשו את שלהן. אירוע הפתיחה, במלון "קלריאון סיין" בעיר, היה גורם גם לדנה אינטרנשיונל להרגיש בבית. את הטקס פתחה בממלכתיות אלגנטית יו"ר ארגון היזמים צעירים בשבדיה במילים "הלו אירופה", כאילו היתה החברה החמישית בלהקת אבבא. היחיד שהצליח לפגום מעט באווירה החגיגית היה נציג ארגון יזמים צעירים ארצות הברית, שהוזמן על תקן משקיף ופתח בנאום סהרורי שניסה לחכות את ההתלהות של סטיב ג'ובס. למרות ניסיונותיו לשלהב את הקהל הוא נתקל בחומה אירופית קרירה.

התחרות עצמה החלה בגני המלך שבמרכז העיר. באמצע הפארק הוקם מאהל גדול, פתוח לקהל הרחב, שבו המשלחות הקימו דוכנים שהציגו את המוצר שלהן ואת התוכנית העסקית שמאחוריו. אבל זה היה עוד החלק הכיפי והקליל: באותו יום, בבניין סמוך, נערך אחד השלבים המלחיצים ביותר עבור היזמים הצעירים: כל קבוצה היתה צריכה לערוך פרזנטציה בפני חבר השופטים. בתחום זה הישראלים הבריקו: יו"ר הארגון האירופי קרוליין ג'נר אמרה לאחר הטקס שהפרזנטציה של הקבוצה מישראל היתה אחת המרשימות בתחרות: "הן מאוד צעירות יחסית לעומת שאר המשתתפים והן הצליחו להראות רמת ביטחון ומקצועיות גבוהות במיוחד. המיתוג שלהן היה חכם, שם הקבוצה היה קליט והשיווק היה לא פחות ממצוין".

ג'נר גם התייחסה לעובדה שישראל משתתפת בתחרות האירופית: "אנחנו מאוד גאים שישראל משתתפת בתחרות. אני מאמינה שכאשר ייפתרו כל הבעיות במזרח התיכון, נוכל אפילו לקיים את התחרות בישראל. כרגע, אני חושבת שהורים רבים לא יסכימו לשלוח את הילדים למקום כזה".

בזאת לא הסתיימו השבחים שקיבלה הקבוצה הישראלית. תמונתן של הבנות מישראל, בצד המוצר שפיתחו, הופיעה בעיתון הנפוץ בשבדיה, "Dagens Nyheter". גם לאחר התחרות, כשהתברר שהמשלחת לא זכתה באחד המקומות הראשונים, הביע הנספח המסחרי בשגרירות ישראל בשבדיה, מרדכי איש־שלום, שביעות רצון: "שנים אני מנסה להכניס אייטם לעיתון הזה ולא מצליח - אין לך מושג כמה זה קשה לקבל כאן אהדה לישראל. התגובות היחידות שמוכנים לקבל ממני הן רק כשמסקרים את הפלסטינים".

שמפניה ללא אלכוהול

טקס הסיום נפתח בקוקטייל חגיגי באולם הנשפים שקירותיו מצופים זהב, לאורן של נברשות ענקיות שהשתלשלו מהתקרה. לנוכח גיליהם של מרבית המשתתפים, השמפניה שבעבעה בתוך כוסות הקריסטל היתה נטולת אלכוהול. משם - לארוחה חגיגית סביב שולחנות שעליהם מסודרים שורות שורות של דגלי המדינות המשתתפות.

דגל המזל לא עזר

כשהמשלחת הישראלית מצאה את מקומה באולם, הזדרז מנכ"ל המשלחת אורי ילוז לשלוף מהתיק דגל ישראל נוסף והעמיד אותו על סטנד במרכז השולחן. "את זה הבאתי למזל", הוא אמר, והסביר שאת הדגל הזה הוא שומר מהתחרות שנערכה בשוויץ לפני שנתיים, שם זכתה המשלחת הישראלית בפרס על המוצר החדשני.

אבל המזל לא שיחק לישראל הפעם. את המקום הראשון לקחה גרמניה עם מוצר שכלל סי.די אינטראקטיבי לעידוד התיירות לעיר ממנה הגיעו נציגיה. במקום השני זכתה שבדיה, שחשפה מוצר שעורר גל אי־נוחות בקרב ההורים בקהל - תחתוני בוקסר לגבר עם כיס לקונדום. במקום השלישי: המשלחת הבלגית שפיתחה ספר חינוכי לילדים.

האכזבה הקשה לשמע התוצאות ניכרה היטב בפניהן של הבנות. למחרת התבשרו שזכו במקום הרביעי בתחרות. אחת השופטות הבכירות סיפרה שההתלבטות הקשה ביותר היתה סביב המקום השלישי.

"היינו ככה קרובים", סיכם ילוז בחיוך מריר. אולי בשנה הבאה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות